Holder på med en større renovering av hus fra -38. Yttervegger av skalmur (tegl), ingen fuktproblemer for øyeblikket.
Forrige eier fylte mellomrommet i skalmuren med celleplastkuler på 80-tallet.
Skulle gjerne fått til en installasjonsvegg med gips på innsiden, og spørsmålet er hvordan det skal gjøres, vil nemlig ikke legge til noen isolasjon da jeg eventuelt flytter duggpunktet inn i veggen. Problemet hvis jeg ikke bruker isolasjon i "installasjonsveggen" er lyden som jeg frykter kan bli et problem - eller? Det kommer til å bli hule vegger..
Noen som har gjort noe lignende?

Hvorfra skulle den lyden komme? Lyd utenfra håndterer nok muren forholdsvis effektivt. Mot lavfrekvente lyder i rommet kan en membranabsorbent bestående av gips være ganske effektiv.

Cellplastkulene danner ikke et diffusjonstett lag, så du kan legge isolasjon på innsiden med plast.

J justusandersson skrev:
Hvorfra skulle den lyden komme? Lyd utenfra håndterer nok muren forholdsvis effektivt. Mot lavfrekvente lyder i rommet kan en membranabsorbent bestående av gips være ganske effektiv.
Lyder utenfra har jeg ingen problemer med, det er eventuelle støy fra konstruksjonen jeg er bekymret for. Men gipsen i seg selv er kanskje tilstrekkelig.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Cellplastkulorna danner ikke et diffusjonstett lag så du kan legge isolasjon på innsiden med plast.
Ettersom jeg i dag ikke har fuktproblemer og da isolere på innsiden med plast føles som et mindre godt alternativ. Bor ved havet så slagregn mot fasaden er hverdagskost. Isolerer jeg på innsiden blir teglveggen (pusset) kaldere og får vanskeligere for å tørke ut.

Beste svar

Jeg fraråder plast på innsiden. Isoler eventuelt trerammekonstruksjon med papp så den ikke ligger direkte mot teglmuren. Absolutt ikke noe problem med gips uten bakliggende isolasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.