Hei

Bygger en pergola akkurat nå.
Stående bjelker=sammenlimte, skrudde 45×95
Mål mellom disse bjelkene er 4600mm.

Er det nok å ha 45×120 bjelker som ligger på stolpene eller kreves det større dimensjoner for at disse plankene ikke skal bøye seg?
Det vil ikke være noen vekt på disse plankene.
Evt. (Mindre sannsynlig) så vil det ligge bjelker på tvers over disse bjelkene.

Ditt spørsmål er: Vil 45x120 på spennvidde 4,6 m med kun egenvekt som last henge ned?

Man bør ta hensyn til at egenvekten er en langtidslast samt at treverkets egenskaper forverres av at konstruksjonen finnes utendørs uten tak. Riktignok øker egenvekten med dimensjonen, men ettersom treghetsmomentet (som den viktigste statiske parameteren) øker med kuben på bjelkehøyden, så reduseres nedbøyningen med økt konstruksjonshøyde. Deretter er det hovedsakelig et estetisk spørsmål hvor stor nedbøyning man aksepterer. Min erfaring er at den typen konstruksjoner (liksom f.eks. horisontale stakettremmer) er følsomme for selv små deformasjoner. Det er dessuten et spørsmål om proporsjoner. Mitt svar er at 45x120 C 24 klarer spennvidden med begrenset nedbøyning. Jeg ville imidlertid valgt en noe større dimensjon for bedre proporsjoner.

• Liker
tomnil
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ditt spørsmål er: Vil 45x120 med spennvidde på 4,6 m kun med egenvekt som last bøye ned?

Man bør ta hensyn til at egenvekten er en langtidslast samt at treets egenskaper forverres av at konstruksjonen finnes utendørs uten tak. Riktignok øker egenvekten med dimensjonen, men siden treghetsmomentet (som er den viktigste statiske parameteren) øker med tredjekraften på bjelkehøyden, så minker nedbøyningen med økt konstruksjonshøyde. Deretter er det primært et estetisk spørsmål hvor stor nedbøyning man aksepterer. Min erfaring er at denne typen konstruksjoner (liksom f.eks. horisontale stakittpinner) er følsomme for selv små deformasjoner. Det er dessuten et spørsmål om proporsjoner. Mitt svar er at 45x120 C 24 tåler spennvidden med begrenset nedbøyning. Jeg ville dog valgt en noe større dimensjon for bedre proporsjoner.
Ok, takk for svar.
Da kommer jeg til å gå opp en dimensjon til 45×145 alternativt så får det bli en stolpe på midten.
:D

Låner tråden på samme tema.

Har planer om å sette opp en pergola, eller et ribbetak eller hva man nå velger å kalle det.

Pergolaen/Ribbetaket skal være over terrassegulvet og jeg hadde tenkt meg totalt 6 stolper, dimensjon 95x95, plassert ca. 3,6 m mellom hverandre. Altså blir det et ribbetak på omtrent 7,2 x 3,6 m.

Min tanke er å skru bort et antall terrassebord fra dekket, grave ned og støpe fundamenter til stolpene mellom skrureglerne. Deretter kappe ut for stolpene i terrassebordene og legge tilbake disse.

Så har jeg ikke kommet lenger i tanken om jeg skal være helt ærlig. Er usikker på hvordan jeg skal tenke videre for å få til en holdbar, men likevel en litt smekker konstruksjon.

Det eneste gitte er vel egentlig at ribbene øverst skal legges langs med den lengre siden, altså totalt 7,2 m. Tenker meg ribber med dimensjon 45x70 stående på høykant med 45-50 mm mellomrom. Altså blir det i så fall 35-40 ribber. Er det overkill? Kanskje unødvendig tett? Eller kanskje smartere å som TS gå opp i dimensjon til 45x95 eller 45x120 og plassere disse glisnere?

Så har jeg (liksom ellers) dårlig oversikt over hvordan jeg best bør forbinde stolpene med ribbene. Noen form for ramme/sill/bjelker trengs jo selvsagt. Dimensjon på disse? Bør man sette skråstykker som støtte mellom stolpene og bjelkene? Altså typ Y. Trengs det i så fall i alle retninger? Eller holder det med vinkelbeslag av passende dimensjon for å holde sammen det?

Tanken er som sagt at ribber skal festes ovenpå som et glissent tak/pergola, men i fremtiden kanskje man kommer til å ville legge et plasttak ovenpå ribbene for å gjøre det til et ordentlig tak. Antar at dette vil øke kravene til stabilitet med tanke på vindtrykket som dette medfører på en relativt vindutsatt plass?

Selv om det ikke er tid for å begynne å snekre riktig ennå, så lurer jeg på om det finnes en spesiell arbeidsordre å følge ved en slik konstruksjon. Tenker først og fremst på for å få det rett og pent og for å unngå å bygge seg inn i et hjørne for eksempel.

All hjelp, info og veiledning mottas med takk!
Trengs det mer info så gi beskjed.

Legger ved bilde jeg har brukt som inspirasjon.

• Svarte pergolaer i tre med ribbetak, omgitt av frodig vegetasjon, brukt som inspirasjon for bygging av pergola over terrassedekke.
  • Liker
dkhansson
  • Laddar…
Om det skal være en helt frittstående pergola, må den stabiliseres med diagonalstag eller lignende anordning. Kryssede wirer på to av sidene er et alternativ. Pergolaen på bildet blir støttet av veggbiter i hjørnene. Hvor tett ribbene bør plasseres avhenger delvis av orienteringen i himmelretningene. Hvis ribbenes langsider vender mot sør, kan man regne ut passende avstand mellom dem for å få skygge midt på dagen. Jeg tror at 45-50 mm er unødvendig tett for 45x70 under alle forhold. Ribbene som er 45x70 C 24 bør ikke ha en spennvidde på 3,6 meter. Halvparten av avstanden, dvs. 1,8 meter, er mer passende. Regelverket som bærer ribbene bør være 45x170 C 24. Liggene stolper med kvadratisk tverrsnitt som på bildet bør være minst 120x120 C 24. Det finnes veldig mange utformingsvarianter. Viktigst er at det blir pent i det lange løp, og da er høy trevirkekvalitet A og O.

J justusandersson skrev:
Om det skal være en helt frittstående pergola, må den stabiliseres med diagonalstag eller lignende anordning. Kryssede wirer på to av sidene er et alternativ. Pergolaen på bildet stives av veggbiter i hjørnene. Hvor tett ribbene bør sitte, avhenger delvis av orienteringen i værstrekk. Hvis ribbenes langsider er vendt mot sør, kan man regne ut passende avstand mellom dem for å få skygge midt på dagen. Jeg tror at 45-50 mm er unødvendig tett for 45x70 under alle forhold. Ribbene som er 45x70 C 24 bør ikke ha så lang spennvidde som 3,6 meter. Halve avstanden, altså 1,8 meter, er mer passende. Regelverket som bærer opp ribbene bør være 45x170 C 24. Liggende stolper med kvadratisk tverrsnitt som på bildet bør være minst 120x120 C 24. Det finnes veldig mange utformingsvarianter. Viktigst er at det blir pent i lengden og da er høy tømmerkvalitet A og O.
Takk for svar!
Jeg grublet videre og kom fram til at det blir nok til å sette en ytterligere rad med stolper, og da lage egen variant på ca 120x120 ved hjelp av 3 stk regler på 45x120. Jeg satte sammen en enkel modell i Excel for å illustrere det hele, se bilde.

Hadde en konstruksjon som denne fungert, eller er den fortsatt i det tvilsomme laget?

Gjør for eksempel de totalt 8 stk grønne reglene som festes i de blå reglene noen større nytte, eller hadde det holdt med 4 stk? De er jo egentlig mest ment for å skape litt stabilitet i nord-sør samt å ha noe å skru ribbene i, som skal ligge vest-øst.

Med tanke på at de blå reglene skal legges i U:et på stolpen, kanskje stolpene skal lages av 3 stk 45x145 i stedet for å få noen ekstra centimeter å hvile på? Tenker da først og fremst på de tre midtstolpene der to blå regler skal dele et U.

Spørsmålene er fortsatt mange og kunnskapen begrenset, så all tilbakemelding mottas takknemlig.

• En Excel-modell av en byggeplan, viser plassering av stolper, bjelker og ribber i ulike farger for strukturstabilitet og skyggeeffekt. Dimensjoner inkludert.
  • Liker
anka77
  • Laddar…

Beste svar

Jeg har laget en enkel illustrasjon for å vise prinsippene. Jeg tror det holder med 6 stolper. Det som ikke vises er de diagonalstag som må være i to fag, ett på en av langsidene og ett på en av kortsidene. Gjerne samlet ved et hjørne.

Balksko er ikke pene ved synlig montering. Du bør tenke ut andre løsninger, f.eks. utskjæringer i stolpene. Det er ikke snakk om store laster. Ribber bør ha rektangulære tverrsnitt, slik at høyden er større enn bredden. Jeg ville ikke brukt for små dimensjoner om jeg ikke har tilgang til en bordsag. Materialkvaliteten blir lett for lav. Bruk ikke mindre enn 45x70 mm.
3D-tegning av en enkel rektangulær rammestruktur med seks stolper og ribber montert på toppen. Diagonalstøtter er ikke synlige.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg har laget en enkel illustrasjon for å vise prinsippene. Jeg tror det holder med 6 stolper. Det som ikke vises er spørdene som må være i to fag, ett på en av langsidene og ett på en av kortsidene. Gjerne samlet ved et hjørne.

Balkesko er ikke pene ved synlige montasje. Du bør tenke på andre løsninger, f.eks. uttak i stolpene. Det er ikke snakk om noen store laster. Ribber bør ha rektangulære tverrsnitt, slik at høyden er større enn bredden. Jeg ville ikke brukt for små dimensjoner hvis jeg ikke har tilgang på en justersag. Trevirkeskvaliteten blir lett for lav. Bruk ikke mindre enn 45x70 mm.
[bilde]
Fin illustrasjon! Akkurat noe slikt jeg har i tankene. (y)

Så 6 stolper holder altså? Da blir det ca. 3,6 m mellom hver stolpe. Er det stolper på 95x95 (2 stk. 45x95) eller 120x120 (3 stk. 45x120) som holder med 6 stk.?

Diagonalstagene forstår jeg dessverre ikke. Googling gir meg bare forskjellige metallkonstruksjoner nemlig. Hvordan bygges/monteres slike i en trekonstruksjon på en god og pen måte?

Utseendemessig har jeg nok ingen problemer med synlige balkesko. Tanken er å bygge i vanlig trykkimpregnert trevirke som skal males året etter. Tenkte da også å male balkeskoene i samme farge. Dårlig idé?

Trevirkeskvalitet har jeg (også) dårlig kontroll på. Hvordan vet jeg hva som er tilstrekkelig bra eller ikke? Hva skal jeg se etter eller unngå?

Ribber på høykant dimensjon 45x70 høres bra ut for meg, det var tanken fra starten.

Er øvrige dimensjoner på min enkle tegning OK eller er det noe mer som burde justeres?

Stolper klarer veldig store laster. Tar man bare hensyn til deres bæreevne, holder det med 4, men da blir det for lange spennvidder for det horisontale materialet. Derfor er 6 stolper passe. Det holder med trykkimpregnert 95x95.

Når det gjelder virkes kvalitet og trykkimpregnert finnes det to kvalitetssystemer å tenke på (foruten selve trykkimpregneringen). Stolper og grovere bjelker er styrkeklassifisert. Velg C 24 virke. C 14 er vanlig men uegnet for denne typen av konstruksjon. Annet virke (det gjelder først og fremst ribbene) er sortert med hensyn til forekomsten (og typen) av kvister. Beste sorten kalles G4-0 og dårligste G4-3. I dette tilfellet ville jeg ikke kjøpt dårligere enn G4-1.

Synlige bjelkesko skal du absolutt unngå. Det er ikke vanskelig å felle inn bjelkene i stolpene. Se skisse. Diagram av en byggkonstruksjon som viser en horisontal bjelke festet til en vertikal stolpe, med utfreste spor for innfelling.
Jeg har lagt til noen diagonalstag på det gamle bildet. De kan være av tre, men også stålwirer. 3D-skisse av en pergolakonstruksjon med trestolper, horisontale ribber og diagonalstøtter, med målene stolper 95x95 mm, reglar 45x170 mm, ribber 45x70 mm.
Mitt forslag til dimensjoner: stolper 95x95, bjelker 45x170, ribber 45x70.

• Liker
Pappa1986 og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Stolper klarer veldig store laster. Tar man bare hensyn til deres bæreevne, rekker det med 4, men da blir det for lange spennvidder for det horisontale materialet. Derfor er 6 stolper passe. Det rekker med trykkimpregnert 95x95.

Når det gjelder virkes kvalitet og trykkimpregnert finnes det to kvalitetssystemer å tenke på (foruten selve trykkimpregneringen). Stolper og grovere bjelker er styrkeklassifisert. Velg C 24 virke. C 14 er vanlig, men uegnet for denne type konstruksjon. Øvrig virke (dette gjelder spesielt ribbene) er sortert med hensyn til forekomsten (og typen) av kvister. Beste sorten kalles G4-0 og dårligste G4-3. I dette tilfellet ville jeg ikke kjøpt dårligere enn G4-1.

Synlige bjelkesko skal du absolutt unngå. Det er ikke vanskelig å felle inn bjelkene i stolpene. Se skisse.[bilde]
Jeg har lagt til noen diagonalstag på det gamle bildet. De kan være av tre, men også stålvaiere.[bilde]
Mitt forslag til dimensjoner: stolper 95x95, bjelker 45x170, ribber 45x70.
Takk så mye for ditt engasjement!
Har oppdatert min tegning, se bilde.

Jeg forstår nå hva som menes med diagonalstag, men det blir veldig upraktisk med slike med tanke på hvordan terrassedekket er utformet ellers. Kan jeg erstatte diagonalstag med en ekstra stolpe på kortsidene (se tegning)?

Hvis det ikke er nok med ekstra stolper på kortsidene, kan jeg også tenke meg en form for "Y-støtte" (vet ikke hva det heter på fagspråk) mellom stolpene og bjelken øverst (se bilde). Tilfører dette nødvendig stabilitet mon tro?

En annen mulig løsning kunne være å bygge en form for espalier nederst på den ene kortsiden, om det kan hjelpe til å støtte opp (se bilde).

Er noen av disse alternativene slik at de kunne gjøre jobben i stedet for diagonalstag?

Har også endret tilbake til 95x95 (90x95) stolper og er helt med på hvordan hjørnestolpene skal bære opp bjelkene (blå). Dog, når det gjelder stolpene midt på langsidene, lurer jeg på om det er ment at det skal se ut som på min enkle tegning av en stolpe ovenfra (se bilde). Er dette den beste måten å få tre bjelker til å hvile på en stolpe?

Når det så gjelder bjelkene (grønne) som går retning N-S og som ikke hviler på stolper, vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det uten å bruke bjelkesko. Antar at også disse bjelkene trenger å være 45x170, akkurat som rammen av bjelker rundt (blå)?
Å bare skru fast disse gjennom blå bjelke, alternativt skråskru, føles for meg som lekman ikke tilstrekkelig, eller tar jeg feil? Her hadde jeg gått for bjelkesko om ikke noe annet.

Så har jeg ikke forstått hva som er så negativt med bjelkesko, er det en dårlig konstruksjonsdetalj i et "tak" eller anses det bare stygt? Ville en innvendig bjelkesko blitt sett på som penere eller er en slik for svak? Her føler jeg at jeg hadde trengt mer info om hvordan man skal tenke.

Og som sagt, eventuelle bjelkesko hadde også blitt malt sammen med treet med tiden. Fortsatt big no-no?

Som lekman pleier jeg å se på trevirke hos for eksempel Byggmax. Vil huske at de pleier å skrive at deres impregnerte trevirke hovedsakelig er G4-3 eller G4-2, så dette går altså bort når det gjelder kvalitet? Må ta en grundig titt på deres etiketter neste gang og se hva som faktisk ligger på trelastlageret.

Pleier det å være vanskelig (og dyrt?) å få tak i bedre virkeskvaliteter som G4-1 og G4-0, eller er det noe alle velassorterte byggevarehus kan tilby til en rimelig pris?

• Plantegning av treramme med blå, grønne og røde linjer som viser plassering av stolper og ribbor, med dimensjoner markert på sidene.
  • Diagram over konstruksjon med blå bom på toppen, svarte stolper og skrå støttebjelker, lengde markert som 3,6 m.
  • Tegning som viser to vertikale stolper, en blå toppregel, og linjer som indikerer spaltepanel. Mål er angitt som 3,6 meter bredde.
  • Diagram som viser en byggtegning av stolper fra toppen, med dimensjoner av 95 mm og detaljer om midtstolper og regel tilkoblinger.
Ekstra stolper tilfører ingenting til stabiliteten. Jeg har oppdatert bildet mitt med de tre metodene som kan brukes. 1) Diagonalstag (kan også utføres med stålstag eller vaiere), 2) Skråstivere og 3) Veggbiter.
3D-modell av en pergola med diagonale stenger for støtte; strukturen viser tak av parallelle ribber uten ekstra stolper.

Hvis du må bruke beslag, sjekk hos en meget velassortert byggevarehandel eller gå til en smed/mekanisk verksted og be dem lage slike i flatstål. Kraftige doninger som synes. Balksko er stygge og reduserer inntrykket av din på dette tidspunktet ganske dyre pergola betydelig.

Byggmax er feil sted å gå hvis du vil ha trevirke av høyere kvalitet. De har normalt bare G4-3. Til stolper og bjelker skal du bruke styrkeklassifisert trevirke av C 24 klasse, som også tar hensyn til at det ikke finnes for mange kantkvister. (C 24 trevirke kan dog finnes hos Byggmax) Velger du for dårlig sortering på ribbene kan hele prosjektet bli en fiasko og dermed dyrt. Helst G4-1. Sjekk på et XL-Bygg varehus eller Beijers. Høyere sortering blir dyrere, men gir også mindre mengde spill.

På tide å børste støvet av dette prosjektet, i det minste i teorien inntil videre. Har diskutert ulike ideer og utforminger med selgere på byggevarehandel samt snekkere. Enn så lenge har jeg ikke bestemt meg for hvordan dette best skal utformes på grunn av litt forskjellige svar og meninger fra nevnte fagfolk.

Uansett, et spørsmål som har oppstått/diskutert er den maksimale avstanden mellom to stolper som en bjelke 45x170 (C24-klasse) tåler uten å begynne å svikte for mye (altså det som tråden egentlig handlet om fra begynnelsen passende nok...) så det enten blir for stygt eller ustabilt til slutt.

Tanken er som beskrevet tidligere i tråden å ha et antall bjelker innenfor 45x170-rammen å skru ribbene i. Skruas bjelker beregnes til å bli 45x95 og ribbene enten 45x45 eller stående 45x70. Egnet avstand mellom ribbene er også uklart. La oss si passende... :D

Det store spørsmålet er altså den maksimale avstanden mellom stolpene (95x95) som bærer opp 45x170-rammen. For mange ukjente variabler til å gi et eksakt svar, men et omtrentlig svar i 0,5-meters intervaller kanskje noen med kunnskap her vil gi seg ut på å anslå?

For å øke stabiliteten er skråstivere den tenkte løsningen. Spørsmålet er hvilken dimensjon som bør brukes til disse samt hvor lange de bør være for at det skal ha noen effekt.

Takk på forhånd!

L LiteSkruvad skrev:
Dags å støve av dette prosjektet, i det minste i teorien inntil videre. Har vurdert ulike ideer og utforminger med selgere på byggevarehus samt snekkere. Enda har jeg ikke bestemt meg for hvordan dette best skal utformes på grunn av litt ulike svar og meninger fra nevnte fagfolk.

Uansett, et spørsmål som har oppstått/diskutert er den maksimale avstanden mellom to stolper som en bjelke 45x170 (C24-klasse) tåler uten å begynne å svikte for mye (dvs det som tråden egentlig handlet om fra starten passende nok...) slik at det enten blir for stygt eller ustabilt til slutt.

Tanken er som beskrevet tidligere i tråden å ha et antall bjelker innenfor 45x170-rammen å skru ribbene i. Skrubjelkene er beregnet å bli 45x95 og ribbene enten 45x45 eller stående 45x70. Passelig avstand mellom ribbene er også uklart. La oss si passelig... :D

Det store spørsmålet er altså den maksimale avstanden mellom stolpene (95x95) som bærer opp 45x170-rammen. For mange ukjente variabler til å gi et eksakt svar, men et omtrentlig svar i 0,5-meters intervaller kanskje noen kyndige her kunne tenke seg å gi et anslag på?

For å øke stabiliteten er skråstivere den tenkte løsningen. Spørsmålet er hvilken dimensjon som bør brukes til disse samt hvor lange de bør være for at det skal ha noen effekt.

Takk på forhånd!
Vi kjørte på stående bjelker 45×95, limt og skrudd.
Som liggende hadde vi 45×145.
Vi har ca 4,20 mellom stolpene uten at det svikter. Dog ingen mer belastning ovenfra.

P Pappa1986 skrev:
Vi kjørte på stående regler 45×95, limte og skrudde.
Som liggende hadde vi 45×145.
Vi har ca 4,20 mellom stolpene uten at det svikter. Dick ingen mer belastning ovenfra.
Så dere har en ramme med 45x145 og på denne rammen har 45x95 stående som "ribber" i taket av pergolaen? Og ca 4,20 m mellom stolpene?
Interessant!
Jeg er som sagt inne på 45x170 som ramme og 45x95 som regler i rammen og så ribber oppå det.

La oss si at avstanden er maks 4,50 m mellom stolpene. Tåler 170-rammen ytterligere vekt i form av ribber oppå alt?

L LiteSkruvad skrev:
Så ni har en stamme med 45x145 og på denne stamme har 45x95 stående som ”ribber” i taket av pergolaen? Og ca 4,20 m mellom stolpene?
Interessant!
Jeg er som sagt inne på 45x170 som stamme og 45x95 som lekter i stammen og så ribber oppå det.

La oss si at avstanden er maks 4,50 m mellom stolpene. Tåler 170-stammen ytterligere vekt i form av ribber oppå alt?
Skal nok snu på det.
Stående lekter 2stk 45×95 limt og skrudd. På disse stolpene er det ribber 45×145mm.
Her er et bilde, så er det lettere å forstå hva jeg mener hehe
Rød trehus med mørkt tak, foran et uferdig trestillas i hagen, omgitt av natur. Verktøy og materialer er spredt rundt på bakken.
Jeg tror ikke at du kan legge mer tyngde på dem 45×170 uten at det begynner å svikte.
Men finnes sikkert noen som har bedre peiling på det enn meg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.