Skal bytte pappen på taket og så at gamle råsponten også trengte å byttes ut på grunn av store fuktgjennomslag. Den gamle sponten er 23x95, men det virker knapt mulig å få tak i her i byen, det er et firma som selger, men det blir mer enn dobbelt så dyrt mot å bruke 20x95. Byggmax og K-rauta har for eksempel 20x95, men blir den for spinkel, eller går det bra å bruke? Taket har knapt noen helling om det spiller noen rolle.

S
Fuktgjennomslag? Du trenger jo ikke bytte råsponten fordi det finnes merker fra lekkasje. Bare om du har råte i treverket.

Ber om unnskyldning for den dårlige formuleringen. Det har vært skikkelig fuktig og råte/mugg finnes samt at plankene går av når man ser på dem. Gamle not og fjær er fjernet og skal bygge nytt i morgen er det tenkt.

Spørsmålet er altså om jeg klarer meg med 20mm not og fjær. Har ikke målt mellom takstolene, men burde være 1,2m kan dobbeltsjekke i morgen om det trengs.

velg 120 bredde så slipper du jobbe så mye

Sant, men noen mener at det er større risiko for at sponten vil bøye/se seg hvis det blir fuktig. Får se om det blir 95 eller 120, rent arbeidsmessig så går det raskt uansett siden taket er ganske lite 7.5x4 meter.

Men det er uansett ikke svaret på spørsmålet mitt om 20mm blir for spinkelt?

Beste svar

Snailman
Jeg spikret opp 300 kvadrat 20 x 95 for noen år siden, mellom to takstoler skal man ikke ha skjøt på mer enn hver tredje planke (gjelder ved endefrest virke).

Skjøter man midt på takstolen så skal man helst ikke ha generalskjøt.

Mitt tak som stikker ut utenfor takstolene har rupanelet synlig nedenfra, så den delen skjøt jeg alltid på takstolene, så skjøten ikke ble synlig nedenfra.

Har man et kort tak som dine 7,5 meter så kan det bli litt vanskelig å fordele skjøtene, siste planken mot gavlen vil man jo feste i minst to takstoler.

Så jo lengre rupanel du kjøper jo bedre, kjøper du korte så blir det automatisk generalskjøt. Jeg spikret to spiker 75mm i hver takstol.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Sant, men vissa mener at det er større risiko for at sponten kommer til å bøye/skjeve seg om det blir fuktig. Får se om det blir 95 eller 120, rent arbeidsmessig så går det raskt uansett fordi taket er ganske lite 7.5x4 meter.

Men det er fortsatt ikke svaret på spørsmålet mitt om 20mm blir for svakt?
Det er ingen problemer med 20mm råspont, det svikter litt mer når du går på det, ellers er det ingen fare.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Takk for de svarene. Da blir det 20x95mm. Blir ingen skjøter mellom takstolene uten kapper så de kommer midt på samt sprer ut dem.

120mm(110mm) 1,5 meter mindre å legge per kvadrat + spinkmengden blir mindre. Men regner man med hver eneste krone så blir det kanskje billigere om man ikke verdsetter tiden i det hele tatt

http://www.byggvarulistan.se/virkesatgang/

Ble 95 det knapt fantes 120 på hyllen, og det som fantes var så skeivt og fullt av sprekker så hadde ikke blitt bra. Men med denne lille overflaten jeg har så går 95 veldig fort uansett. Men naturligvis fantes ingen vettige lengder hjemme, bare 390cm og det blir en del kappejobb, men kjører skjøting mellom takstolene og det føles stabilt.

Men blir litt fundersom når jeg nå har funnet flere planker der endesponten er speilvendt, finnes det 2 forskjellige sider av råspont, eller er det en feilkap? Jeg trodde at det bare fantes én retning så jeg plukket bare uten å sjekke.

hvor handler du når de ikke engang har "basvaror"?

Tror hver eneste person her i byen holder på å bygge tak, for de eneste som hadde mengden jeg trengte var Byggmax og da 20x95. K-rauta, Beijer, XL-Bygg, Karl Hedin hadde veldig lite hjemme og det en del dårlig kvalitet.
Men får vel nytt nå i løpet av uken, men har litt hastverk med å få på dette da takleggerne kommer på onsdag og legger på papp, derfor fikk det bli det som fantes.

• Liker
Tokslut
  • Laddar…
Snailman
Grillen Grillen skrev:
Ble 95 det knapt fantes 120 på hyllen, og det som fantes var så skjevt og fullt av sprekker så hadde ikke blitt bra. Men med denne lille flaten jeg har så går 95 veldig fort likevel. Men naturligvis fantes ingen fornuftige lengder hjemme, bare 390cm og det blir en del kapping, men kjører skjøting mellom takstolene og det føles stabilt.

Men blir litt fundersom når jeg nå har funnet flere planker der endesponten er speilvendt, finnes det 2 forskjellige sider av råspont, eller er det en feilkap? Jeg trodde at det bare fantes én vei så jeg plukket bare uten å sjekke.

Om de ikke kommer fra samme trebunt så kan endesponten variere, tror det har med produsenten å gjøre.

Av og til kan plasseringen av not og fjær variere i høyden mellom forskjellige produsenter, det er også ganske slitsomt om man blander.

Kjøpte selv et par dusin 20x95 i dag, de var 5,5 meter lange.

Bry deg ikke om mitt lille innlegg om feil vei på endene. Var nok et snev av solstikk eller noe, naturligvis er det bare å vende dem om *sukk*

• Liker
Tokslut
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Byggmax og K-rauta har f.eks. 20x95, men blir den for spinkel, eller går det bra å bruke? Taket har knapt noen helning om det spiller noen rolle.
Du trenger nok ikke bekymre deg!
På vårt hus, med en takflate på 190 m2, ligger det 17 mm råspont.
Og det holder (y)

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.