Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 39 innlegg
Jeg har bare bygget vegger av tre, gips og stål tidligere – så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal fikse dette hjørnet på en pen måte. Veggen består av slaggebetong og puss. På andre siden der det er reglert kommer jeg til å sette gips og OSB.
Som dere ser er bruddflaten ikke særlig pen. Min idé er: lode reglen i hjørnet og feste ordentlig, og så fylle rommet med noe. Deretter dra fram OSB og gips til hjørnet, og montere en hjørneprofil som jeg sparkler over.
Hva ville dere fylt med? Trenger man noen primer mot steinoverflaten? Eller er hele ideen på villspor og jeg burde begynne med knipling i stedet?
Som dere ser er bruddflaten ikke særlig pen. Min idé er: lode reglen i hjørnet og feste ordentlig, og så fylle rommet med noe. Deretter dra fram OSB og gips til hjørnet, og montere en hjørneprofil som jeg sparkler over.
Hva ville dere fylt med? Trenger man noen primer mot steinoverflaten? Eller er hele ideen på villspor og jeg burde begynne med knipling i stedet?
Du er helt klart inne på riktig spor - Prøv å unngå å strekke treverk ut mot hjørnet, men kanskje velge to striper gips mot slutten i stedet for osb/gips. (Treverk beveger seg og kan føre til sprekker i fremtiden).
Dusj på med primer for å binde løst støv og få bedre feste, da det ikke ser ut som at denne veggen kan bli utsatt for fukt utenfra vil jeg bruke for eksempel Finja Gipsputs eller tilsvarende for å fylle igjen. Om du deretter vil sette på et gipshjørne, hvorfor ikke avslutte med vanlig sandspakkel.
Det burde gå utmerket!
Dusj på med primer for å binde løst støv og få bedre feste, da det ikke ser ut som at denne veggen kan bli utsatt for fukt utenfra vil jeg bruke for eksempel Finja Gipsputs eller tilsvarende for å fylle igjen. Om du deretter vil sette på et gipshjørne, hvorfor ikke avslutte med vanlig sandspakkel.
Det burde gå utmerket!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 39 innlegg
Takk for raskt og bra svar! Stemmer, kommer være en kokeplate et stykke unna bare. Jeg mistenkte også at tre helt ut ikke var bra, så jeg satte det på nettopp to gipsskivers tykkelse fra den møtende veggens overflate.slacker skrev:
Du er helt klart inne på rett spor - Forsøk å unngå tre ut mot hjørnet, men velg heller to remser gips mot slutten istedenfor osb/gips. (Tre beveger seg og kan føre til sprekker i fremtiden).
Dusj på med primer for å binde løst støv og få bedre feste, da det ikke ser ut som at denne veggen vil kunne bli utsatt for fukt utenfra ville jeg brukt for eksempel Finja Gipsputs eller tilsvarende for å fylle igjen. Vil du deretter påføre et gipshjørne så hvorfor ikke, og avslutt med vanlig sandspartel.
Bør gå utmerket!
Da gjør jeg nok så – skraper bort litt mer puss på den møtende veggen så det er plass til en noenlunde bred gipsremse. Den kan jeg kanskje feste med gipsputsen til og med?
Spennende! Har aldri jobbet med gipsputs før.
Beste svar
Gipsputsen vil feste både til gipsen og betongen, så en viss mengde vedheft får du også av det. Gipsputz er etter min mening et ypperlig produkt da verktøyene blir lettere å rengjøre, det kan slipes til en viss grad, og det er lett å arbeide med i motsetning til betongbaserte produkter som husfix og lignende (som dessuten er dyrere).
Tror ikke du trenger å banke bort så mye mer da det bare blir vanskeligere å reparere mot dørkarmen - Dekk til det du kan med gips og deretter bare på med primer og puss.
Selvfølgelig kan du få en rett kant og med en stripe som dels kan festes, så er det en god løsning tror jeg.
Der du ser ut til å ha banket bort fliser - Skal det fikses til så samme sak, primer og på med gipsbruk. Skal nye fliser opp så legger du flisene rett på - Skal det males så avslutt med sparkel.
Tror ikke du trenger å banke bort så mye mer da det bare blir vanskeligere å reparere mot dørkarmen - Dekk til det du kan med gips og deretter bare på med primer og puss.
Selvfølgelig kan du få en rett kant og med en stripe som dels kan festes, så er det en god løsning tror jeg.
Der du ser ut til å ha banket bort fliser - Skal det fikses til så samme sak, primer og på med gipsbruk. Skal nye fliser opp så legger du flisene rett på - Skal det males så avslutt med sparkel.
Klikk her for å svare