Jeg holder på med en totalrenovering av en 40-talls leilighet, og er fascinert over materialvalgene under krigstiden.

Den veggen som separerer bad fra spisestue, er 10 cm tykk og består av, hva jeg tror er, en blanding av slaggstein og noe annet porøst, som deretter er pusset. Materialet er ganske porøst og har ingen virkelig holdfasthet: når man trekker ut gamle betongspiker følger ofte ~20-40 mm lag av både puss og slagg med, og boring fører til store frakturer. Dette gjør at jeg føler meg litt skeptisk til å bygge en våtromsvegg med tettesjikt og fliser på den, eller å feste en kommode.

Så mitt spørsmål er: kan man stole på denne veggen, eller skal jeg rive dritten og bygge opp en ordentlig vegg med 70mm stålstendere og plyfa i stedet? En fordel med å rive er jo at det blir lettere med elektrisitet, samt at jeg kan trekke vann i veggen.

Veggen er ca 3 m lang, så det er jo en del arbeid. I tillegg påvirker det prosjektplanleggingen min ganske mye – river jeg veggen nå har jeg ødelagt badet som jeg hadde planlagt å ha fungerende til spisestue og kjøkken er klart. Og jeg kommer til å senke taket i spisestue, kjøkken og gang, så det ville være litt kronglete å gjøre det først, og deretter rive veggen. Eller kanskje jeg overkompliserer det?

Legger ved noen bilder. På tegningen er det den blåmarkerte veggen jeg snakker om.

• Porøs vegg fra 40-tallet med slaggstein og puss, delvis avskallet og viser blanding av materialer som kan være utsatt for skade ved boring.
  • Porøs vegg viser skade og utsatt innside av slaggstein, med sprukne biter og fragmenter, potensielt svak struktur for renovering.
  • 3D-plan av leilighet fra 40-tallet, viser blåmarkert vegg mellom bad og spisestue. Veggen er vurdert for riving på grunn av porøst materiale.

Beste svar

tommib
Om veggen er så porøs ville jeg ikke stole på den. Spesielt ikke for innfesting av kommode. Risikoen er at noen lener seg litt mot vasken og hele dritten faller ned.

Riv ut og gjør om ville jeg si, selv om det er slitsomt. Hvorfor skulle ikke toalettet fungere uten veggen? Dusje kan man gjøre på jobben :)

Jeg har samme innvendige vegger i leiligheten min fra 1936. Selv om de har fungert siden da, ville jeg definitivt rive veggene og bygge regelvegger om jeg skulle renovere badet mitt.

Hvis du trenger å feste noe mot en eksisterende slaggstensvegg, fungerer lettbetongskrue veldig bra. Det har jeg brukt der jeg har festet en ny regelvegg mot en slaggstensvegg.

Er enig med dere! Føles dumt å gå på kompromiss med en sånn greie, spesielt når jeg likevel gjør om alt. Da blir det å samle riv-crew til neste helg da!

Det er samme sak med veggen mellom kjøkken og kleskammer, der kjøkkenviften er montert. Kanskje jeg skulle rive den også, eller eventuelt lekte ut på den og ofre litt plass.

Ja, lettbetongskruer er jo praktiske også, bare å skru i uten forborring! :ok:

Angående toalett: Da må jeg jo bæsje foran publikum! :rolleyes: Neida, toalettet står faktisk på andre siden nå, så egentlig ikke noe problem i det hele tatt.

Kan også forvarsle at det kommer til å støve helt usannsynlig mye. Etter litt forskjellige forsøk kom jeg fram til at den beste måten å rive ned slaggsteinsveggen på var en bred meisel i borhammeren.

tommib
Om slaggstein er som lettbetong ville jeg prøvd med en grovtannet fogsvans av billigste modell. Sag opp veggen i passe store biter og bær ut den. Støver mindre enn å pigge, men jeg vet ikke om det går med slaggstein på samme måte som med lettbetong.

Det der ser ikke ut som slaggstein. Slaggstein er et produkt som først og fremst finnes på steder som har hatt masovn. Det er enkelt og greit blokker av masovnsslagg blandet med sement. Hakker man litt i blokkene pleier man å finne både biter som ser ut som grønt flaskeglass, omtrent, og rustne jernklumper. Det pleier å være håpløst å bore i slaggstein da det er så mye jernrester i blokkene.

Jeg tror mer på en eller annen variant av lettbetong.

Jeg har faktisk felt en slik vegg i lya allerede (mellom kjøkken og spisestue) og kan bekrefte at en grovtannet fuchsschwanz for lettbetong fungerer utmerket! Jeg begynte med tigersag, men det støvet som dere sier noe fryktelig. Etter litt eksperimentering gjorde jeg snitt med fuchsschwanz og slo deretter ned store biter med slegge.

Men det med bilmeisel skal jeg prøve! Tenkte også å teste å vanne med spraypumpe underveis i håp om å redusere støvet.

PNO PNO skrev:
Det der ser ikke ut som slaggstein. Slaggstein er et produkt som i første hånd finnes på steder som har hatt masovn. Det er rett og slett blokker av masovnsslagg blandet med sement. Hakker man litt i blokkene så pleier man å finne både biter som ser ut som grønn flaskegrønt glass, omtrent, og rustne jernklumper. Det pleier være håpløst å bore i slaggstein da det er så mye jernrester i blokkene.

Jeg tror mer på en variant av lettbetong.
Interessant! Her er noen bilder av den første veggen jeg felte. Den hadde to eller kanskje tre forskjellige fyllmasser i seg.

• Et stykke vegg med lag av fyllnadsmasser isatt, plassert på en metallstige i et verkstedmiljø.
  • Felt veggbit med flere lag av fyllmateriale, står i et rom under renovering ved siden av et tildekket vindu med plastfolie.
tommib
Om du kan kjøre med fuktsvans (+slegge) så er det trolig det minst støvende måten å gjøre det på. Bilhammer i en vegg som kan sages vil bare gå rett gjennom og lage små hull.

Interessant fylling, har aldri sett noe lignende før. Det ser nesten ut som lecakuler som smeltet sammen, men den typen produkt føles ganske søkt for et 40-tallshus.

Jo, det stemmer. Jeg tenkte mest for å forenkle bortfraktingen – bor 1.5 etasjer opp uten heis, så må knuse og pakke søppelet i sekker for å få det ut.

Nei, ikke jeg heller. Jeg antar at det er krigstiden – man fylte med alt som var tilgjengelig. Det var med bedrøvelse jeg oppdaget dette når jeg skulle bore 8 mm-hull gjennom en vegg og fikk en krater på andre siden.

Sitter forresten og leser tråden din om kjelleren. Damn!

tommib
Emil Stenqvist Emil Stenqvist skrev:
Sitter forresten og leser din kjellertråd. Damn!
Hehe.... ja. Der står det dog litt stille akkurat nå pga andre prosjekter. Håper å kunne gjenoppta det om noen måneder.

• Liker
Emil Stenqvist og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kjørte fogsvans, og saget vertikalt og banket ned store blokk – gikk raskt og støvet mindre enn å hakke ned biter. Rikelig med vannspray før jeg skuffet opp rotet gjorde underverk for støvet!

• Byggrom med revet vegg og flisete gulv, med støv og murrester. En plastbarrikade beskytter mot spredning av støv under byggarbeid.
  • Oppussingsarbeid i gang. Dør til venstre og veggåpning uten dør til høyre. Stige og verktøy synlig. Veggene er delvis revet.
  • Liker
tommib
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.