Jeg skal begynne å bytte stort sett alle gulvlister og karmelister rundt vinduer. Det blir allmoge, 21x120mm ved gulv, 15x69mm rundt vinduer og dører, og gerikter av kløvd planhøvlet der det passer.
Før jeg begynner med 200m list:
...tar jeg gjerne imot alle snekkertips, det pleier å finnes mange smarte triks der ute! For eksempel hvordan man måler enklest og best.
Jeg har et par vinduer der min saling ikke ble helt flush med veggen, hvordan løser jeg det best for at det ikke skal bli sprekker?
Jeg tenkte å skyte dykkert med pistol. Hvor setter man dem best på almogeprofil, og hvor tett? Det er mest gips+osb bak.
Jeg så på youtube at en snekker satte en dykkert med hammer fra siden inn der 45 gjæringene møtes rundt vinduet. Bør man gjøre det?
Jeg har parkett, man setter listen mot så den hviler mot gulvet, ingen sprekk?
Svar på siste spørsmål. Legg en regel på sokkelen vinkelrett ut fra veggen og legg vekten din på reglen slik at sokkelen presses ned, og så skyter du fast sokkelen. Å skyte dem fast med pistol letter arbeidet, bra valg.
Tapp gulvlist i overkant, gir den ene 90 grader, sag ut i øvre delen i profilen altså i 45 grader, den møtende sages først i 45 grader men sages ut fra undersiden i 90 grader, ikke hele veien, et stykke i overkant spares. Dette resulterer i at de plane sidene møter hverandre i 90 grader og bare den øvre/profildelen går inn i hverandre som en puslebit. Hmmm, hørtes vrient ut, bra blir det, ingen fuging trengs, blir bra uten.
Takk for tipset om forkrøpning. Det skal jeg teste på litt gamle allmoge profiler jeg har igjen fra tidligere, det høres vanskelig ut men alltid gøy å prøve noe nytt. Hva jeg forstår gjelder det hovedsakelig innerhjørner?
Jeg tenkte å bruke klosser der dørkarmer møter gulvsokkelen. Men over vinduer tenkte jeg bare å bruke 45-graders gjæring av lister, men det høres kjedelig ut om det kan glipe etter en tid. Er det derfor jeg har sett snekkere som slår en hånddykkert inn fra siden i den loddrette listen inn i den vannrette listen, og litt trelim, for å forhindre det?
Takk for tipset om forenkling. Det skal jeg teste på litt gamle allmoge-profiler jeg har igjen fra tidligere, det høres vanskelig ut men alltid gøy å prøve noe nytt. Hva jeg forstår gjelder det hovedsakelig innvendige hjørner?
Jeg tenkte å bruke klosser der dørlister møter gulvsokkel. Men over vindu tenkte jeg bare å lage 45 graders gjæring av listene, men det høres kjedelig ut om det kan bli glipper etter en tid. Er det derfor jeg har sett snekkere som slår en hånddykkert inn fra siden i det loddrette listen inn i det vannrette listen, og litt trelim, for å forhindre det?
Helt riktig, om man limer og skråtømrer kan man unngå en viss bevegelse, ikke alt.
Vil man unngå glippe-dannelse ved 45 grader må man kutte i dobbel gjæring, 45 grader samt noen graders helling skrått ned, da setter man en liten klatt med fugemasse kun i underkant der det blir et minimalt trekantshull. Om man bare gjærer begge møtende hjørner i 45 grader blir begge vinklene konvekse.
Helt riktig, om man limer og skråspikrer kan man unngå en viss bevegelse, ikke alt.
Vil man unngå glipe dannelse ved 45 grader må man kappe i dobbeltgjæring, 45 grader samt noen graders helling skrått ned, da setter man en liten klatt med fug bare i underkant der det blir et minimalt trekantshull. Om man bare gjærer begge møtende hjørner i 45 grader blir begge vinklene konvekse.
Mvh P-A
Min kapp kan dobbeltgjære. Men jeg skjønner ikke helt. Altså 45 og så litt vinkel, så det dannes en liten glipe/trekantsrom inn mot veggen og foringen? Er det for å gi listen litt rom til å bevege seg? (Type som et flytende parkettgulv)
Min kap kan doblegjære. Men jeg skjønner ikke helt. Altså 45 og så litt vinkel, så det dannes en liten glippe/trekantsrom inn mot veggen og smygen? Er det for å gi listen litt rom til å bevege seg? (Typ som et flytende parkettgulv)
Man kapper 45 samt litt i vinkel så det blir et /\ inn mot veggen, en større glippe mot vegg. Man skal gjøre den øvre gerikten noen mm lengre enn hva som synes nødvendig, deretter setter man høyre og venstre gerikt og "volder ned" den øvre gerikten, forsiktig! Ettersom det blir spisse kanter som møtes ut mot rommet sett, kan de krype litt uten at de glipper fra hverandre.
Tenk 45 grader først, deretter fjerne litt materiale i vinkel av det som ligger an mot veggen, altså tett mot rommet, lik glippe mot vegg gjennom hele gjæringen. Poenget med dette er at flatene klemmer mot hverandre.
Man kapper 45 samt litt i vinkel så det blir et /\ inn mot veggen, en større glipe mot veggen.
Man skal gjøre det øvre fôret noen mm lengre enn hva som synes nødvendig, deretter setter man høyre og venstre fôr og "tvinger ned" det øvre fôret, forsiktig!
Siden det blir spisse kanter som møtes ut mot rommet, kan de krype litt uten å glipe.
Tenk 45 grader først, deretter fjern litt materiale i vinkel av det som ligger mot veggen, altså tett mot rommet, samme glipe mot veggen gjennom hele gjæringen. Poenget med dette er at flatene klemmer mot hverandre.
Tvinge ned forsiktig, den teknikken skulle jeg ønske å mestre
Kan man ha nytte av en kombinasjonsvinkel eller smygvinkel, eller er det best å kjøre med spillbiter? Litt fristet av en kombinasjonsvinkel, men de ligger jo på en femhundrelapp minst så...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.