Jeg har tatt ned noen fliser på kjøkkenet og vil gjenbruke dem et annet sted på kjøkkenet. Det sitter fortsatt sement på baksiden av flisene og jeg vil fjerne det før jeg setter dem opp på det nye stedet. Jeg har prøvd å løse opp mørtelen med sitronsyre og til en viss grad fungerte det, men det meste sitter fortsatt igjen. Noen som har gode tips for å fjerne det?

Og nei, det er ikke et alternativ å kjøpe nye i stedet, for jeg har ikke klart å finne samme farge og størrelse som de gamle.

• Liker
Missad
  • Laddar…
Jeg tror dessverre det eneste er å skrape, banke med noe skarpt.

Besserwisseren påpeker også at det riktignok er et sementbasert produkt på baksiden av dine fliser men i dagligtale pleier det å kalles fix!

Beste svar

Fortynnet saltsyre, sitronsyre er for svak.

V vectrex skrev:
Besserwissern påpeker også at det riktignok er et sementbasert produkt på baksiden av dine fliser men i dagligtale pleier det å kalles fix!
Besserwissern får kanskje være litt forsiktig da det før i tiden ble satt fliser i murmørtel og vi vet jo ikke fra hvilken tid dette er.

L
Sette platene med mye lim på baksiden, klart løfter ut dem litt og kanskje må tørke før neste skift settes.

Liten vinkelsliper med diamantblad, og arbeid forsiktig så platene ikke sprekker.

Stefan N Stefan N skrev:
Besserwissern får kanskje være litt forsiktig da det før i tiden ble satt fliser i cemetbruk og vi vet jo ikke fra hvilken tid dette er.
Men hvis man skal være nøye er det da sementmørtel, ikke sement. Sement er bindemiddelet i betong og sementmørtel.

F f91jsw skrev:
Men hvis man skal være nøye er det da sementmørtel, ikke sement. Sement er bindemiddelet i betong og sementmørtel.
Akkurat mitt poeng. Sement er også en av ingrediensene i flislim.

Skal teste saltsyre. Hvor kan man kjøpe det?

Tid for en oppdatering.
Slik gjorde jeg:
1. La platene ligge 24t i utvannet saltsyre.
2. Skrap og bruk stålbørste for å fjerne alt som er løst og oppmyknet.
3. Gjenta trinn 1 og 2 en gang til.
4. Skyll grundig.
5. Ferdig.
OBS, bruk gummihansker og vernebriller.

• Liker
Sara Linnea og 2 andre
  • Laddar…
S svenstad skrev:
Dags for en oppdatering.
Sånn gjorde jeg:
1. La platene ligge 24h i utspedd saltsyre.
2. Skrap og stålbørst bort alt som er løst og oppmyket.
3. Gjenta trinn 1 og 2 en gang til.
4. Skyll nøye.
5. Ferdig.
OBS, bruk gummihansker og vernebriller.
Hvor utspedd saltsyre brukte du (innser at dette er fire år senere)? Ingen skader på forsiden av flisen?

Jeg husker ikke nøyaktig, men kanskje 1+6 (6 deler vann og en del fra dunken med saltsyra jeg kjøpte i fargehandelen). Hvis du opplever at dette er for svakt, så prøv med sterkere. Den totale vannmengden var nok litt over 10 l.

• Liker
Missad
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.