isolde skrev:
Det har blitt skrevet mye her på forumet om Castorama, men Castorama er litt som tidligere Konsum med sitt Blåvitt-sortiment. Der finnes varer for Folket. Det er ingenting galt med deres byggemateriale, byggkjemi og mye annet, men hvis du er ute etter finere fliser og klinker, vedovn eller vannblander, er det lurt å lete i litt dyrere butikker.

Det lønner seg å handle det meste, bortsett fra hvitevarer/elektronikk, trebunfster, steinull, klikkgulv og sikkert noen andre kategorier som jeg ikke kommer på akkurat nå.

Transport fikser du via et polsk transportfirma. Fraktpriser kan variere betydelig mellom forskjellige transportfirmaer.
Takk så mye for innlegget ditt! Så å snakke med et nærliggende transportfirma er ikke noe problem? Leverer de tingene helt til døren og losser?

Ting jeg er ute etter er nettopp vinduer, fliser/klinker, vedovn, kanskje boblebad/dusjvegg, vask, toalett, takstein vet jeg ikke om det lønner seg pga. vekt. Innerdører, så alt underlagsarbeid som fugemasse etc.

Vekten er sjelden noe problem. Du bestiller enten 24 tonn (en hel trailer), en halv, eller pallvis. Mest fordelaktig er naturligvis å bestille en hel trailer, som koster ca 16000 kr opp til Midt-Norge. Skriv opp alt du tenker å handle, anslå vekt (eller antall pallplasser), legg til fraktprisen, og kontroller at det fremdeles blir en god handel.

Langtraileren kommer naturligvis dit du bor, forutsatt at veien er framkommelig. ;)
Så godt som ingen langtrailere i internasjonal trafikk er utstyrt med bakløfter, så lossing må man ordne selv. Det beste er å be en bonde i nærheten om å hjelpe til med sin traktor/frontlaster.

16 000 er en del faktisk, men er takstein billig og man skal ha både fliser og vindu så lønner det seg nok.

Dog leste jeg i tråden som berører dette at en person hadde hatt polakker hjemme som hadde målt vinduene, dratt hjem og produsert dem, så kommet tilbake og demontert/montert vinduene for under 30 000:-. PVC-vinduer var det da selvfølgelig. Prøver å finne litt informasjon om dette, veldig billig og smidig hørtes det ut iallfall.

noen som har noen tips på fraktfirma man kan bruke?

Hei Mikael.S
Var det engelsk som gjaldt i dine kontakter med byggmaterial.pl.
Jeg har forsøkt ved et par ulike anledninger å kontakte dem via mail, både på engelsk og svensk uten resultat dessverre. Jeg vil bygge garasje i lettbetong, og deres priser er jo helt riktige.
Mvh John

John B skrev:
Hei Mikael.S
Var det engelsk som gjaldt i dine kontakter med byggmaterial.pl.
Jeg har forsøkt ved et par forskjellige anledninger å kontakte dem via mail, både på engelsk og svensk uten resultat dessverre. Jeg vil bygge garasje i lettbetong, og deres priser er jo helt riktige.
Mvh John
Hei.
Det var engelsk som gjaldt. Og de ringte til og med og spurte om noe om min bestilling for de lurte på en sak, og det var også på en bra engelsk.

/Mikael S

jaha du, det høres jo ut som det er verdt å prøve å kontakte dem igjen. Takk for ditt svar.

//john b

Beste svar

N
Hei.
Ny her, men har vært her og sett et par år. Tenkte at jeg skulle bidra litt med informasjon.
Jeg har kjøpt 3 fulle lastebiler med byggematerialer fra byggmaterial.pl eller som de heter nå byggbay.se
Man må betale på forskudd, føltes litt rart første gang. Satt inn penger på deres konto i Polen fra min,
og alt fungerte som lovet. Har kjøpt lettbetong, vinduer, puss, maling etc. Synd at det bare går an å laste 24 tonn på en bil, for man fyller den raskt. Fikk problemer med at et vindu hadde fått en sprekk under transporten, men fikk et nytt via UPS et par uker senere uten noen kostnad for meg. Ellers var alt utmerket kvalitet uten riper etc. Det er engelsk eller tysk som gjelder, hans engelsk kan være litt vanskelig å forstå noen ganger, men med en verifisering via e-post så er det ikke noe problem. Med tanke på prisforskjellen (mye, men ikke alt) kan det være verdt den ekstra anstrengelsen. Skal man tjene bra på det, må man planlegge litt og sørge for å fylle lastebilen. Kan bare anbefale dem, for han har det meste og holder det han lover.

Fakathong

• Liker
banjoragge
  • Laddar…
Noen som har hørt om Bygg Bay?
Har bra priser på Ytong bla.

Beklager, skulle ha lest litt bedre før jeg spurte........så det ovenfor innlegg ;-)

Jeg kjøpte 51 paller lettbetong og lim på byggbay.se (2 biler) satte inn pengene og så fort de hadde dem kunne man få varene etter ca en uke, veldig kunnskapsrike og rask service. Litt slitsomt å sette inn pengene på forskudd, men det fungerte kjempebra for meg iallfall så det virker å være et seriøst firma.

er på jakt etter gulvspån for varmegulv...den eneste siden jeg vet om er byggbay, men de ser ikke ut til å ha spon i det hele tatt:(

tips ?

Jeg skal kjøpe ~690 kvadrat med celleplast (100 mm tykk) for de to fundamentene jeg skal støpe til våren, samt armering osv.

Er det verdt å ta noe fra Polen tro? Prisene synes jeg ikke virker så spesielt gode uansett, selvfølgelig billigere enn her, men det er litt mer styr med det.

EDIT. Trenger også Gips, OSB osv. for 132 kvadrats garasje.

Alle tips på bra innkjøpssteder er velkomne!

MVH Theo

Sist redigert:
Er det noen som har fersk erfaring med Byggbay.se?
Skal handle material til en hytte på 60 kvadrat og prisene er mildt sagt fristende.

Hei. Jeg kan bare vitne om (uten detaljer, det kan bli mer klage fra svenske lev.) at det er lønnsomt å kjøpe i Polen. Jeg kjøpte lettbetongblokker m. tilbehør av kjent merke og også puss til 2 hus. Om jeg hadde hatt tid, hadde jeg gjort som Fakathong og kjøpt det meste der. Sett opp et XL-ark, be om tilbud og sammenlign priser mellom Sverige og Polen. For min del, kjøpte jeg fra en stor leverandør i sør-Polen som sørget for frakt osv. Besparelsene på byggvarer til et helt hus er 25-50% avhengig av hva det er. Vurder også hvordan reklamasjoner kan håndteres. MEN, "planning is all". På den andre siden kan man lønne noen til å hjelpe med materiallister og forespørsler, det betaler seg uansett. Problemet for mange som skal bygge hus er at de ikke vet i detalj hva som trengs. For min del har jeg et Svensk/Polsk selskap som stiller både arbeidskraft til rådighet og hjelper med innkjøpene. Jeg får inn tilbud, sjekker, aksepterer, får Proformafaktura og betaler. Varene kommer til byggeplassen og jeg sparer penger til annet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.