Byggahus.se
Är det inkl moms? Vi bygger 1-plans på 225 kvm + garage 40 kvm som sitter ihop med huset. Ganska mkt uttag i både vägg och tak samt ett 80-tal spottar. Datauttag i alla rum samt inkoppling fiber/router mm. Fått offert på 450.000 totalt inkl moms. Låter ju väldigt dyrt när jag läser era priser... :O
Eller??
 
AndersQ skrev:
Är det inkl moms? Vi bygger 1-plans på 225 kvm + garage 40 kvm som sitter ihop med huset. Ganska mkt uttag i både vägg och tak samt ett 80-tal spottar. Datauttag i alla rum samt inkoppling fiber/router mm. Fått offert på 450.000 totalt inkl moms. Låter ju väldigt dyrt när jag läser era priser... :O
Eller??
80 spottar?
Hoppas du kompletterar med riktiga armaturer så det blir bra belysning. Spottar funkar bäst som punktbelysning och inte allmänbelysning
 
AndersQ, merkostnaden för enbart spottarna är minst 80 000:- och för det får du en "medioker" belysning. Se till att du även får "vanliga" lamputtag i rummen som du kan använda när nyhetens behag har gått över. Spottar är dyrt, drar mycket energi, opraktiskt dessutom börjar dom bli lit "ute".
 
AndersQ skrev:
Är det inkl moms? Vi bygger 1-plans på 225 kvm + garage 40 kvm som sitter ihop med huset. Ganska mkt uttag i både vägg och tak samt ett 80-tal spottar. Datauttag i alla rum samt inkoppling fiber/router mm. Fått offert på 450.000 totalt inkl moms. Låter ju väldigt dyrt när jag läser era priser... :O
Eller??
Mitt riktpris var ink moms, men det var som sagt endast materialinköp, vi har dessutom inte i närheten av 80st inbyggda spottar, inte heller datauttag i alla rum.
Jag tycker spontant att 450K låter mycket dyrt.
 
AndersQ skrev:
Är det inkl moms? Vi bygger 1-plans på 225 kvm + garage 40 kvm som sitter ihop med huset. Ganska mkt uttag i både vägg och tak samt ett 80-tal spottar. Datauttag i alla rum samt inkoppling fiber/router mm. Fått offert på 450.000 totalt inkl moms. Låter ju väldigt dyrt när jag läser era priser... :O
Eller??




Ja, en halv miljon är mycket pengar. I det priset jag skrev så ingår inga spottar. Det tar vi och beslutar på plats, vart och vilka spottar vi ska köra på.. Men kan tänka mig att det blir ett 20-tal för våran del, max.
Skulle vara kul att veta hur mycket ni har budgeterat för mark och grundjobb? Måste ju bli närmare 300kvm platta tillsammans?
 
Ramnemark skrev:
80 spottar?
Hoppas du kompletterar med riktiga armaturer så det blir bra belysning. Spottar funkar bäst som punktbelysning och inte allmänbelysning
Ja, givetvis har vi riktiga armaturer också samt extra lamputtag. Vi har ett vardagsrum på 60 kvm samt uterum isolerat på 30 kvm. Bara där går det åt en massa spottar. Samt kök och 2 badrum, hall och entre.
 
Östlund skrev:
Ja, en halv miljon är mycket pengar. I det priset jag skrev så ingår inga spottar. Det tar vi och beslutar på plats, vart och vilka spottar vi ska köra på.. Men kan tänka mig att det blir ett 20-tal för våran del, max.
Skulle vara kul att veta hur mycket ni har budgeterat för mark och grundjobb? Måste ju bli närmare 300kvm platta tillsammans?
Vi har inte budgeterat alls egentligen. Vi bygger själva i lösvirke och det vi lejer bort gör vi med lokala "bra" hantverkare som jag jobbat med innan i olika projekt. Men det stämmer bra, plattan är på 312 kvm.
Jag tror och hoppas på att vi stannar på 4 miljoner inkl allt. Då kostade tomten 300.000:- + Vatten/Avlopp på
ca 100.000:- Det är egentligen inget billigt hus vi ritat, utan många vinklar och hörn samt pool. Däremot gör vi mkt utav jobbet billigt så det blir spännande att se slutsumman :)
 
Okej men då förstår jag.
Lät som väldigt många. Och spottar funkar inte så bra som allmänbelysning.
Men räknar man allt i hela huset så kommer man klart upp i en del.
Jag har 11st till utebelysningen.
Och med lite fönstersmygar och uterum så springer det iväg :)
 
AndersQ skrev:
Vi har inte budgeterat alls egentligen. Vi bygger själva i lösvirke och det vi lejer bort gör vi med lokala "bra" hantverkare som jag jobbat med innan i olika projekt. Men det stämmer bra, plattan är på 312 kvm.
Jag tror och hoppas på att vi stannar på 4 miljoner inkl allt. Då kostade tomten 300.000:- + Vatten/Avlopp på
ca 100.000:- Det är egentligen inget billigt hus vi ritat, utan många vinklar och hörn samt pool. Däremot gör vi mkt utav jobbet billigt så det blir spännande att se slutsumman :)
Det där låter som ett mycket intressant bygge. Inte helt olikt det projekt som jag och familjen numera bor i.
Du har ingen tråd eller blogg om bygget?
 
AndersQ skrev:
Är det inkl moms? Vi bygger 1-plans på 225 kvm + garage 40 kvm som sitter ihop med huset. Ganska mkt uttag i både vägg och tak samt ett 80-tal spottar. Datauttag i alla rum samt inkoppling fiber/router mm. Fått offert på 450.000 totalt inkl moms. Låter ju väldigt dyrt när jag läser era priser... :O
Eller??
Jag är medveten om att jag är väldigt korkad men vad är anledningen till att man vill ha datauttag i alla rum? Wifi för långsamt t ex?
 
dosken skrev:
Jag är medveten om att jag är väldigt korkad men vad är anledningen till att man vill ha datauttag i alla rum? Wifi för långsamt t ex?
Jag tror det är ganska onödigt att ha det i alla rum. Det räcker att ha det där TV/dator skall placeras. År 2014 så kopplar man inte in utrustning så som bärbar, surfplattor, telefoner till datauttag. Däremot ha det till alla TV-positioner!!
 
Jag tycker inte att det är onödigt.
Att ha de på toaletten är väll overkill men annars så.
Du kan ju även switcha om de till teleuttag. Sen beror de på hur stort hus du har med. Och även fast du kanske inte får användning för just cat 6 uttagen så har du dosa och rör i väggarna färdig när nästa system kommer. Kanske fiber i hela huset eller annat.
 
Teletrafik kommer aldrig behöva ha kablar. Det är bara titta på hur vi förändrar vårt sätt att använda våra datorer. För några år sen satt man bakom ett skrivbord. Nu sitter man med surfplatta i soffan.
 
Kanske inte det som var huvudämnet men jag skulle definitivt minst lägga ett nätverksuttag i varje rum.
Wifi har funnits länge men det är fortfarande inte helt stabilt och det orkar ju aldrig putta igenom med den hastighet som det står på routrarna. Inte ens vid optimal förhållande klarar dom det.
Samt så kan dom reagera på andra produkter i hemmet som stör ut dom.
Därmed säger jag inte att Wifi är dåligt det är riktigt bra till vanlig surfning, Men skulle aldrig köra det till Tv:n, HD streaming eller speldatorn.
Så mitt tips är mosa på med nätverksuttag i varje hörn ;)!
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Precis! Nätverksuttag till där man ska ha fast utrustning. Så som TV eller speldator. I varje hörn i alla rum är inte så nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.