Byggahus.se
Är det kotym att entreprenören inte vill tala om vilka hantverkare han anlitat vid reparationen? Har jag som beställare rätt att få veta deras behörighet?
 
Knappast kotym, gäller det ett behörighetskrävande arbete, så får du förtutsätta att entreprenören har utfört arbetet själv, vilket då är brottsligt om det gäller el. Gäller det ex. VVS, så är det inget olagligt, men det kan bryta mot avtalet du har med entreprenören om icke certifierad personal utfört arbetet, beror på vad ni avtalat.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Tack för ditt snabba svar.
Reparationen gällde en fuktfläck i taket. Entreprenören visste precis vad den kunde bero på eftersom han reparerat flera sådana i vårt villaområde. Han bytte avloppsrör och var även tvungen att byta golvbrunnen i badrummet. Därmed blev ju tätskiktet brutet och en större reparation!
Han har medgett att ingen elektriker har anlitats utan de arbetena har han gjort själv.
Han säger att rörmokare varit här men det har visat sig att avloppsröret inte hade rätt lutning och inte heller var förankrat i taket ovanför. Hur vet jag att reparationen är OK när han inte vill uppge vem som bytt rören och inte heller vill lämna intyg på arbetet? Ingen kontroll har gjorts. Det enda jag fått är foton på rören.
En av plankorna han satt upp under innertaket är fullt angripen av svartmögel...
 
Om du i avtalet specat att arbetet skall utföras av VVS firma certifierad enl. säkert vatten, så måste entreprenören givetvis även påvisa att det är så, och intyg skall skrivas. Har du inte en sådan formulering i avtalet, så kan du "bara" kräva att arbetet skall vara fackmannamässigt, vilket i princip är detsamma som att reglerna i säkert vatten OCH instruktioner från rörleverantören skall vara uppfyllda.

Men du kan normalt inte begära någon sorts intyg på det, utan mer, att om du via besiktning kan påvisa att arbetet inte är fackmannamässigt så skall du inte betala.
 
Så att hantverkaren säger att VVS montör har anlitats - och jag har fakturerats för dennes bilkostnad - ger mig inte rätt att få veta namnet? Jag fick under inga villkor vara hemma och har därför inga bevis på att en fackman har gjort det "osynliga" arbetet.
 
tommib
En entreprenör som vägrar låta en vara hemma när arbetet utförs skulle jag inte släppa över tröskeln. Tråkig sits du har hamnat i cersch, jag skulle bestrida fakturan då du inte fått det som skulle levereras.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Definitivt inte blåträ Karl_Pedal!
En av de gamla fuktskadade brädorna har återanvänts på ny plats!
 
Åh fan, det låter som höjden av dumsnålhet
 
Hur är läget, du beskriver att det var fel lutning. Är det alltså efter att "VVS montören utfört arbete?

Om det här är arbete på löpande räkning, vilket dte låter som. Då har du rätt att få specifikation på posterna. Det skall finnas
 
Jag har anlitat en annan hantverkare som delvis har gjort om reparationen. Innertaket har öppnats och då upptäcktes den felaktiga lutningen, det ej förankrade röret samt den mögliga plankan!
Jag har begärt specifikation men ej fått det! Eftersom jag hade förtroende för hantverkaren och dessutom inte förstår mig på byggarbeten trodde jag allt var OK. Nu vet jag bättre!!
 
Tråkig sits. Men jag undrar om du inte fastnar vid fel detalj. Alltså behöver du verkligen veta namnet på VVS-montören? Varför?

Du har väl bara ett avtalsförhållande med entrepenören. Om arbetet visar sig vara felaktigt utfört får denne vidta rättelse. Alltså du vänder dig bara till entrepenören med dina anspråk. Hen kan inte skylla ifrån sig på någon annan.

Nu är jag inte jurist men att stämma entrepenören för att han lurats (påstått att han tagit in behörig VVS-personal när han inte haft det) är nog inte värt mödan. Koncentrera dig på att få jobbet korrekt gjort i stället. Och välj en annan firma nästa gång. :rolleyes:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Får jag veta att en fackman gjort de "osynliga" rörbytena känns det tryggare att inte en ny läcka kommer för att det är riktigt gjort!
 
Mer detaljer skulle vara bra: Har du betalt?
Hur är brunnen monterad, sitter den fast i bjälklaget?
Hur mycket mer VVS gäller det?
 
Min fråga gäller om det är kotym att entreprenören inte vill uppge namn på de fackman han anlitat! Hur brunnen är monterad och om jag har betalt är ovidkommande!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.