Byggahus.se
Hej
Har köpt en dörr från en hemsida, jag var noga med att beställa en lagervara då jag ville ha möjligheten att reklamera den om jag inte skulle bli nöjd.

Nu visade det sig att det var en beställningsvara ändå och att företaget skrivit fel på hemsidan, efter telefonsamtal med dem så kom vi överens om att jag fick reklamera dörren om jag inte var nöjd.
När dörren sedan kom så packade vi inte upp den förens efter 10-12 dagar och ser då att dörren är sönder på ett flertal ställen samt att det inte är den dörr jag tror jag beställt.

Det visade sig att den dörr jag trodde jag beställde hade de tagit ur sortimentet i jan/feb men på något sätt så låg denna dörrbild kvar ute på deras hemsida.

Ett telefonsamtal till och säljaren tycker jag ska ta mitt ansvar.... det måste anmälas inom 7 dagar att dörren är sönder alltså har förtetaget inte något ansvar. Företaget hävdar att det är en beställningsvar=ingen returrätt alltså.

På deras hemsida så står det att man skall inkomma med klagomål inom en skälig tid, vilket är 2 månader enligt deras utsago.

Är det kört pga att vi inte packade upp dörren inom 7 dagar eller är det värt att fortsätta kräva reklamation?

Tacksam för input
 
Självklart ska du fortsätta kräva en reklamation. 14 dagars ångerrätt har man ju också..

En klar fördel om du har någon som kan intyga att dörren var trasig när du öppnade paketet.

Låter som en oseriös handlare det där, varna gärna om de inte fixar till det här snabbt och smidigt!
 
Tack för svar, jag har flera vittnen men tyvärr har jag bara muntligt på att jag fick reklamera trots att det är en beställningsvara.
Jag väntar samtal från konsumentvägledning just nu men ville höra om ni alla här hade några bra tips på vad man ska tänka på.

Absolut så kommer det att varnas om detta företag inte gör rätt för sig.
 
Är skadorna av en sådan karaktär att man kan se att det handlar om transportskador? Var förpackningen oskadad?

Det där med 7 dagar handlar oftast om transportfirmans försäkringsvillkor. Om vi antar att dörren var OK ut från leverantören, och köpvillkoren är oftast skrivna så att du som kund är ansvarig för transporten, även om firman arrangerar den. Då ligger det egentligen på dig som kund att kräva skadestånd av transportfirman vid transportskador. Efterssom firman är försäkrad och i många fall (alltid?) har en begränsning i försäkringen, att skadan skall reklammeras till transportföretaget inom ex. 7 dagar. Så ger ofta säljande företaget den servicen att de tar på sig "jobbet" att klaga, så länge det sker inom villkoren för transportfirmans försäkring.

Kravet på 7 dagar är i många fall oskäligt, en konsumenet har ofta rätt att klaga efter betydligt längre tid än så, men då blir allt struligare, ersättning sker inte automatiskt osv. Man kanske måste stämma transportföretaget, då går deras ansvarsförsäkring in i stället för transportförsäkringen.

Men här har ju leverantören dels inte följt ingångna avtal, vid beställningen hade du uppgiften att dörren var lagervara med returrätt. De har dessutom medvetet levererat fel vara. När de såg att du beställt en vara som inte längre är beställningsbar borde de givetvis ha bett om ursäkt och antingen annullerat ordern eller erbjudit dig ett alternativ.

Det där med lagervara/beställningsvara och returrätt tror jag är lite av en slammkrypare juridiskt. Man har ju vid internet/postorderköp alltid ångerrätt på 14 (osäker?) dagar. Men det finns ett undantag för måttbeställda varor och även färskvaror.

Då är frågan om en beställningsvara är att betrakta som måttbeställd. Jag tror inte det, är det en vara med standardmått så borde du ha returrätt.
 
Hej
Emballaget var inte skadat vid leverans fast säljaren vill hävda att det lät som transportskador.
Jag pratade med transportföretaget som talade om att detta företag köper sina dörrar utomlands och vad som händer innan de kommer till Sverige vet de inget om. Jag kan ju tycka att mitt avtal är med säljaren och inte med transportföretaget.

Företaget ovh jag kom muntligen överens om att jag fick byta eller lämna tillbaka dörren om jag inte ville ha den så de erbjöd sig ett alternativ men nu vill de inte kännas vid detta och jag spelade inte in denna överenskommelse.
Enligt konsumentrådgivningen så hade de inget mer att säga än att jag kan hävda konsumentköpslagen och enligt den så är det upp till säljaren att bevisa att felet inte är deras inom 6 månader, efter 6 månader ligger det på köparen.
Jag har fått lite respos från företaget så det kanske löser sig på något sätt, mailen går varm just nu.
Tack för visat intresse.
 
Hej
Nu har företaget informerat mig om att jag inte kan reklamera denna dörr men jag får samtidigt två alternativ.
1, priskompensation

2, du skickar tillbaka dörren och du får står frakten tillbaka

Efter tre förfrågningar om vad dessa alternativ går ut på så har företaget fortfarande inte svarat utan fortsätter att skicka dessa två rader, känns som man skall anmäla företaget eller har någon något annat tips?
 
Om du har betalat med kreditkort så kan du reklammera till kreditkortsföretaget. Om jag fattat det rätt så är det egentligen ett seriellt avtal. Du har ett avtal via ditt kreditkortsföretag, dvs de är ansvariga inför dig att leverantören sköter sina skyldigheter. Jag har ingen egen erfarenhet av hur det fungerar.

Men vid köpetillfället så hade du även enl. leverantören returrätt, varan var listad som lagervara. Det är dte avtal som finns. Firman har sedna ensidigt ändrat dte avtalet. Jag tror att du har returrätt både som reklamation och ångerrrätt oavsett vad firman har hävdat för avtalsregler.
 
Har betalt genom internetbanken så det fungerar nog inte men jag hävdar fortfarande att konsumentköplagen gäller och jag har rätt att reklamera varan eftersm den är sönder.
Tog faktiskt ett kort på hemsidan då det stod den felaktiga leveranstiden så det blir lätt att bevisa iallafall.

Säljaren upprepar fortfarande sina två alternativ fast det sista mailet var med ett tillägg med "vad är det du inte förstår?" då jag har bett dem att specifiera sig i vad alternativen betyder för mig som konsument.
Jag vill inte "erbjuda" säljarna något annat alternativ utom att jag skall få tillbaka mina pengar och få reklamera varan eller skall man ta deras "erbjudande" och gå vidare ytterligare erfarenhet rikare?
 
Om vi då tittar på alt. 2, som jag antar är det som ligger närmast din önskan.

Det kanske skall antas att det alternativet implicit innebär att de skall betala tillbaka dina pengar (vilket ju faktiskt inte framgår). Men enl. konsumentköpslagen skall du inte behöva stå för frakten. Och då är ju också frågan vilken frakt de menar, bara frakten till deras lager, eller ända tillbaka till deras tillverkare i långtbortistan?


Skall du ha en pragmatisk lösning så skulle jag nog (efter förtydligande) ta alternativ 2. Och invänta pengarna i retur. Sedan kan du troligen, om du orkar, stämma firman för att få tillbaka fraktkostnaden. Jag tror att även om du accepterat att stå för frakten, så kan du kräva den i efterhand. Men jag kan ha fel där.

Och jag tror att det är många här som skulle vilja veta vilken firma det gäller.
 
Hej
Precis så resonerar jag också om alternativ två, men som sagt de har ju inte uttryckligen sagt att jag får tillbaka mina pengar om jag står för frakten så jag vill att de skriver det men det gör de inte utan tycker det är bättre att idiotförklara mig som köpare istället.

Jag har hela tiden velat reklamerat varan och då skall ju jag inte heller stå för frakten om man följer lagen men det går så mycket energi åt skitsaker men det är väl det de vill, att man tröttnar och faller till föga.

Man kan ju undra varför ett företag inte bara tar sitt ansvar då man bevisligen har gjort ett flertal missar utan vill suga ut småpengar av sina kunder med risk om dålig pr.

Jag vill avvakta med att namnge företaget just nu.
 
Jag tror inte alls att de tänkt ersätta dig för returfrakten. Tyvärr. Jag tolkar deras skrivelse som "skicka tillbaka dörren då, men fraktkostnaden får du betala själv", alltså att de inte tänker betala returfrakten. Stå på dig.!
 
Så har jag också uppfattat det men jag vill ha en kostnad så jag vet vad jag ska ta ställning till, har ju redan litat en gång för mycket på företaget och lär inte göra det en gång till.

Är det någon som på en höft skulle kunna gissa på vad det skulle kosta att skicka tillbaka en pardörr (1300 mm bred) till Skånetrakten från Stockholm?
 
Skånetrakten?? Kan du bekräfta att det INTE handlar om skånskabyggvaror?

Sitter precis och tittar på grejer därifrån och hatar att handla från handlare som strular när det är något fel...

Kan skicka PM om du vill
 
Skånska byggvaror är det nog inte, de har normala generösa returvillkor, det står speciellt att de står för returfrakten även om man bara ångrar sig. Och jag ser inga begränsingar för beställningsvaror.

Kände mig tvungen att kolla, har handlat en hel del av dem.
 
Jag har skickat tillbaka trasig garageport som var just beställningsvara hos Skånska byggvaror utan något strul. Självklart utan kostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.