En diskussion i en annan tråd har fått fart på en gammal ide jag har funderat över.
Eftersom det är stillastående luft i minneralull, sågspån etc. som isolerar bäst så ökar isolerförmågan ju större mängd luft som hålls stillastående i materialet.

Teoretiskt sätt borde det då inte kunna fungera med någon form av en ballong i varje fack? En extremt följsam som fyller ut varje del och hörne av ett fack. En annan ide vore att göra som när man rostskyddsbehandlar ex. bildörrar innifrån. En vägg skulle då kunna kläs både utvändigt och invändigt innan man borrar ett litet hål i varje fack och där för in ett spraymunstycke. Spraya dit någon form av blask så att det bildar en helt lufttät yta och avsluta med en liten tätning av det borrade hålet och vips så är det 100% stillastående luft.
I teorin (eller fantasin)...... Kanske kan fungera..

Sponken:
Kul att du har ideer.
Tyvärr så måste jag medela att ballongen inte fungerar som du tänkt dig.
Ballongiden bygger på att luften står stilla i balongen, men så är det inte.
luften i ballongen som ligger närmast ytterväggen kyls ner och blir då tyngre.
Den sjunker nedåt och en luftrörelse uppstår.
Du får en mycket kall vägg.

Vad gäller din andra ide, så finns det redan företag som sprutar in skum eller lösull i färdiga väggar.

Fortsätt gärna fundera, tillslut kommer du säkert på något smart.

/Johan

He he he, jag bugar mig inför Johans något syrliga avslutning, ;)
Fortsätt gärna fundera, tillslut kommer du säkert på något smart.

/Johan

Klart att luften rör sig även i ballongen det hade jag inte tänkt på. Det handlar ju om att få så stillastående luft som möjligt. I princip borde det funka med ett gigantiskt getingbo i varje fack. Det skulle ju dessutom va miljövänligt........

Nu börjar det likna nått.

Det skulle inte förvåna mig om ett getingbo är i det närmaste att jämföra med en mineralullsisolering.

DVS när det inte är några getingar i den.
Jag vet inte vad getingarna har för kroppstemperatur under vintern men jag kan väl inte tänka mig att dom fungerar som köldbryggor.

Kanske har du det där, en naturlig isolering med värmetillskott från dom små liven.

/Johan

Med andra ord, om vi med dagens teknik skulle kunna genmanipulera getingar så att dom höll sig vakna och vid god vigör även vintertid så skulle vi ha ett alla tiders isolermaterial som dessutom allstrar värme. Friktionsvärmen, deras kroppsvärme och getingboets celluppbyggnad skulle kunna säljas som små kit anpassade önskad isoleringstjocklek, önskad yta osv.
Det här börjar likna en upptäckt lika betydelsefull som fusionens upptäckt.

Borde kanske editera rubriken till "Isolera med getingar?"

Jag tror att det är vacum Sponken vill ha i väggen. Då kanske ballongen inte är det allra bästa förvaringssättet.
Bikakan har klart bättre möjligheter att motstå suuuget.

Varmt vacum stiger inte liksom kallt dito inte sjunker.
Kunvektionen uteblir alltså.

Sim-sala-bim

/Dadid

Sponken skrev:
Med andra ord, om vi med dagens teknik skulle kunna genmanipulera getingar så att dom höll sig vakna och vid god vigör även vintertid så skulle vi ha ett alla tiders isolermaterial som dessutom allstrar värme. "
Glöm inte att du måste manupulera bort gaddarna på dem också. :D

Dessutom slipper man vrida på element och radiatorer, bara banka i väggen stå stiger temperaturen med en gång ;D

sen kan man ju vid extrem kyla bara reta upp dom lite så får man ju spetsvärme ;D

Men skulle kvävgas fungera? Man har ju nån sorts ädelgas i energikassetter till fönster...

S sallad skrev:
Men skulle kvävgas fungera? Man har ju nån sorts ädelgas i energikassetter till fönster...
Vilket är en stor bluff. Visserligen har Argon en lägre värmeledningsförmåga än både luft och kväve men värmetransporten mellan två glasrutor sker väl även med konvektion Jag betvivlar att skillnaden är så stor att det räknas hem.
Men en kul marknadsföringsknep.
Luften består till 75% av kvävgas så det blir ingen större skillnad. Frigolit och stenull är ganska effektica metoder att skapa en stor mängd stillastående luft.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilket är en stor bluff. Visserligen har Argon en lägre värmeledningsförmåga än både luft och kväve men värmetransporten mellan två glasrutor sker väl även med konvektion Jag betvivlar att skillnaden är så stor att det räknas hem.
Men en kul marknadsföringsknep.
Luften består till 75% av kvävgas så det blir ingen större skillnad. Frigolit och stenull är ganska effektica metoder att skapa en stor mängd stillastående luft.
Jo det är väl antagligen så men kvävgas har ju den egenskapen att det inte kan bildas någon fukt.
Men visst har många spånat i dessa saker. Och på tal om spån så funkar förmodligen spån av bra kvalitet rätt hyfsat också.

Rickard.
Måste ju vara en tidsfråga innan thermos börjar med fönstertillverkning, ;) kan ju knappast bli bättre än det.

Än mer verkligt problem är dock hur man ska lyckas bygga karmar och öppningssystem som gör det teoretiskt isolervärdet I fönstret rättvist.

S sallad skrev:
BH:s största trådlyft?
!6 år efter senaste inlägget.
Kul ändå, kanske finns nya ideer som håller streck.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
S sallad skrev:
Jo det är väl antagligen så men kvävgas har ju den egenskapen att det inte kan bildas någon fukt.
Men visst har många spånat i dessa saker. Och på tal om spån så funkar förmodligen spån av bra kvalitet rätt hyfsat också.
Jag är inte övertygad att spån fungerar så bra i spalten mellen fönsterrutorna. Om man inte använda spån av glasbjörk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.