Byggahus.se
Planerar för att bygga ut huset och mest troligt blir det en övervåning. Har dock lite problem att få plats med en trappa, och har börjat fundera på en spiraltrappa. Men jag är samtidigt ganska skeptisk... HUR himla besvärligt är det egentligen? Går det att få upp en soffa och resårmadrass, eller måste man sitta på kuddar och sova på (böjbar) skumgummimadrass? Om man inte tar vägen genom balkongdörren förståss, men det verkar ju himla bökigt... :-/
 
Klart det går antar att du inte tänker ta en "brandtrapp", är de lite bredare så går det men det är lätt hänt att man skadar det man bär upp. Nog svårt i en vanlig trapp.

Bästa är väl om man har balkong så kan man ta det den vägen om det är otympligt.
 
Glöm bara inte att även en spiraltrappa tar plats. Vet inte varför man får kännslan av att de är smidiga men börjar man mäta så ser man att de växer fort. om det ska gå att bära något mer än en plastpåse.
 
vi bodde i ett hus som hade spiraltrapp. Den tog verkligen jättelite plats (kanske det ni kallar "brandtrapp"?) men oj oj vilka vurpor vi lyckades med i den trappen! En av gångerna var jag inte ens full:)
 
Bor sedan 4 år i ett hus med spiraltrappa. Varken vi eller gäster har gjort någon vurpa ännu.... En tidigare ägare har dock lagt heltäckningsmatta i stegen i efterhand så jag kan gissa att den var anorlunda att gå i med hala trästeg.

Jag tror våran är 1600mm i diameter och det upplever jag inte som något problem att gå i eller bära normalstora prylar i. (EDIT: Den är 1800mm i ytterdiameter!)

Tänk på att lämna en spalt mellan trappa och vägg så att ni kan få upp t.ex. en gipsskiva genom hålet i framtiden - det går inte att ta upp den i trappan!

Pianon och stora möbler som inte går att skruva isär är också problematiskt (läs omöjligt) att få upp till övervåningen via en spiraltrappa. Sängarna gick dock bra att trixa upp, vad som fungerar beror också på hur många väggar som avgränsar trapphålet.

/Ingenjören
 
Redigerat:
Tack för era svar. Den spiraltrappa vi skulle få plats med är nog max typ 150 cm i ytterdiameter. Det känns inte direkt lockande, och nu klurar jag på om vi kan riva murstocken för att på så sätt få mer plats för en vanlig trappa istället...
 
Men börjar man komma upp i diameter 1800, så borde väl en klassisk U-trapp få plats också på ungefär samma yta?
Typ den här?
 
Hemmakatten
Personligen tycker jag inte om spiraltrappor. En spiraltrappa känns alltid trång oavsett om den tar upp lika mycket utrymme som en vanlig trappa.

Men var är trappmogulen immobil? Han borde väl ha nån smart lösning på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.