Byggahus.se
Har sett i Gör det själv reklamliknande info om att hämta energi från yttertaket via vattenslinga typ golvvärme. Sedan kör man det vattnet i värmepump och får bra utbyte, skriver de.
Jag har erfarenhet av 200 meter kollektorslang under plåttak lagd på 1980-talet. Den värmde ett stort dubbelgarage av sutterängmodell under sommaren och hösten så värmen stannade kvar över julen.

Att lägga golvvärmeslang i plåtrännor under vanligt svart takplåt borde ge utbyte stor del av året. Men taket måste vara väl isolerat.
Tankar kring detta och synpunkter. ??
http://gds.se/tak/tak-energitak-var...hash=5e6e1ec8604c060a574ad04e423d58be808a965a
 
Jag är skeptisk. Taket lagrar ingen större värmemängd, utan den energi du kan utvinna är ögonblicksefffekten när du utvinner energi.

Jag tror att konvektorn i en luftvärmepump har en yta på 70 - 100 kvm (alltså den yta som tar upp energi ur luften). Om man då jämför med ett tak på 100 kvm så är en stor skillnad att fläkten i värmepumpen byter ut luften som är i kontakt med den värmeupptagande ytan i väldigt hög takt. tror jag har hört att luftflödet genom en konvektor till en luftvärmepump på 10kw ligger på uppmot 500 kbm i minuten. Skall du få samma utbyte av luft som är i kontakt med din takplåt så räcker inte full storm.

På sommaren har du en direktuppvärmning av taket från solstrålningen, men på vintern när du behöver värmen så är det en marginell soluppvärmning genom direkt strålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.