Byggahus.se
Hej!

Behöver lite tips till våran kommande taklagsfest. Hur har ni gjort?
Har i haft krans på taket? Vem har fixat den?
 
Kan någon informera en okunnig om vad dett är, varför man har en sådan fest, när man har den, om det är vanligt, och vad den brukar innebära?

Jag gissar att det är för att fira att man fått på taket... gäller det i så fall också prefab-hus som man slår upp på ett par dagar?
 
Taklagsfest har man för att man har fått taket på och den mest väderutsatta byggtiden är över.
Troligen har denna fest rötter långt bak i tiden där man hjälptes åt med sina grannars stora byggen. Då visste man att man själv fick hjälp den dag man behövde resa ett eget hus om man hjälpt andra med deras. När väl huset var rest och taket tätt så behövde man inte grannhjälpen längre, utan det var jobb kvar som man själv kunde klara. Som tack för hjälpen bjöd man alla inblandade på en brakfest. Ju bättre fest desto lättare att få hjälp i ramtiden.

Fram till för 15-20 år sedan så var taklagsfesterna en mycket blöt tillställning som ofta slutade i fylla.
Idag har man tonat ner dryckerna betydligt.
På villabyggen är det brukligt att man bjuder in de inblandade till en lunch på bygget där beställaren bjuder på mat, kaffe etc. Eftersom de flesta då skall köra hem så är det sällan det blir alkoholhaltiga drycker.

Som ett kvitto på att man skött sina åtaganden som beställare och bjudit på taklagsfest brukar de bjudna ordna en krans som hängs upp på gavelspetsen. Detta är då ett tecken till alla att detta är en generös beställare som man gärna hjälper igen.
Om man däremot inte blir bjuden på något så kan det hända att det istället för krans hänger en hängd docka på gaveln som ett tecken på att denna beställaren var mer än lovligt snål.
 
Tycker att Volvo förklarade detta bra! Vi hade vår taklagsfest i förra veckan. Eftersom vi kom på morgonen tog vi med tårta, kladdkaka, kakor, kaffe & mineralvatten. Lämnade sedan kvar det som blev över och det verkade vara MYCKET uppskattat. Kransen hängde vi sedan på under helgen för blomsterhandeln kunde inte fixa en snabbare än 2 dagar... Det var tydligen VÄLDIGT länge sedan de hade gjort en fast det byggs så mycket i vår kommun - så seden verkar avta, men vi tyckte det var roligt att föra traditionen vidare o bringa lycka över vårt blivande hem. :D
 
Oh, jag glömde visst kransen! Men i detta råa vinterväder var det inte mycket att göra eftersom huset var alltför kallt & stökigt: "taklagsfesten" innebar att de fyra byggarna med bossen, KA'n & en röris fick tränga in sig i den pyttelillabyggboden och inmundiga (mycket god) hämtmat som specialbeställts för "grovarbetarmagar". Visst blev grabbarna glada!

En annan sak jag upptäckt är att byggare numera föredrar cocacola istället för öl. De ölbackar som jag satt in i byggboden står kvar orörda men colaflaken tar slut på direkten.
 
yonna skrev:
Oh, jag glömde visst kransen!
Det är inte din uppgift!
Det skall de bjudna sätta upp som ett tecken på uppskattning från deras sida.
 

Denna text hittade jag på Malmö stadsbiblioteks webbsida. Som handlar om taklagsfest!!!!!!!!!!!!!!!


Taklagsfest
Taklag betyder takstomme och är den bärande konstruktionen i ett yttertak. Taklagsfest är en tradition från den tid då man byggde hus med grannarnas hjälp. Som tack för hjälpen hölls en fest när takstolarna rests. Den kallades förr även taklagsöl, eftersom man bjöd arbetarna på öl när nybygget avancerat så långt att takstolarna eller takåsen kommit på plats. Taklagsölet var en av de många arbetsfester varmed man markerade ett bygges framskridande, eftersom det särskilt på landsbygden utfördes gemensamt av gårdens och granngårdarnas folk. I Skåne används även ordet resegille, som visar på släktskapet med det danska ordet rejsegilde. Den markeras med en på takåsen upphängd krans eller flagga. Det finns idag inga speciella regler för hur en taklagsfest skall gå till.


/Dick&christina
 
Behöver fler tips och ideer!
 
Norrlands, smörgåstårta och en påse dumle = succé!


taklagsfest-1.jpg
 
Hemmakatten
Min pappa var murare och murarbas på 50-, 60- och 70-talet. Han jobbade på stora byggen och hans murarlag kunde innehålla uppåt 20 murare + hantlangare. Murarbasen förhandlade med byggaren om lön och förmåner samt taklagsfesten. Vet att min pappa var uppskattad murarbas, för förutom bra villkor lyckades han alltid få till en bra taklagsfest. Och på den tiden var det inte tal om en lätt lunch i byggbaracken, utan en rejäl middag med god dryck. Det var många gånger taklagsfesten var på Stallmästargården, Operakällaren med flera ställen. Själv har jag ännu inte ätit middag på Stallmästargården...
 
Fick höra följande från vanligtvis väluniformerade källor:

- En dag (vanligtvis en torsdag) sätter byggarna upp en krans. Då förväntar de sig en fest.

- Om byggherren (vi) lämnar besked om fest inom en vecka (besked alltså) åker en flagga upp.

- Om vi inte lämnar besked om fest inom en vecka så åker en (hängd) halmgubbe upp. För att signalera att här var det snåla typer som inte ens vill...

/P
 
Låter ju jättehäftigt!!!

Gäller det här också för totalentrepenader???

Nora
 
Nora skrev:
Låter ju jättehäftigt!!!

Gäller det här också för totalentrepenader???  

Nora
Det gäller för alla byggen!

Ni är ju fortfarande beställare (byggherrar) för ert hus oavsett vilken sorts upphandling ni haft. Det kommer att bli uppskattat, jag lovar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.