Byggahus.se
Hej lite tankar med förhoppning om givande disskusion

Vi har nästintill bestämt oss för att bygga måsen med fiskarhedenvillan samt deras dubbelgarage vi har en fantastisk tomt vid älven med söderläge så tror det huset passar perfekt där

Prisskillnaden mot tex smålandsvillan är försummbar om man då inreder övervåningen och bygger garage som vi får med fiskarheden.

Jag är novis på byggahus området och även om jag kan en del själv har vi tänkt oss helt nyckelfärdigt för att istället kunna ta hand om familjen.

Kalkylen med fiskarheden är 3.6 exkl tomt
Motsv smålandsvillan är 3.5
Älvsbyhus 3.3

Tomten kostade 400 så totalkostnaden landar på ca 4milj och det känns skrämmande högt men inser att billigare verkar man inte kunna bygga i dagens läge om man knte gör huvuddelen själv,

Är det någon här som tänkt bygga med fiskarheden eller har gjort och vet vart man kan spara in pengar, tex har dom ett bäldigt transparant prisavdrag, tex ta bort ett dekorfönster och dra av hela summan på totalkostnaden, det är säkerhetsglas i hela vinkeldelen och det skulle man kunna undvika med lite mindre fönster samtidigt som fönstrena är en del av charmen.

Många tankar men skriver av mig och hoppas på kloka tankar från er=)
Planlösning för enplanshuset Måsen från Fiskarhedenvillan med markerade rum som vardagsrum, kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vit villa med rött tak, veranda och trädgård, belägen i en solig, lummig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/masen/
 
Redigerat:
Är det 3.6 för själva bygget?

Hur är det med anslutningskostnader och byggherrekostnader?

Sen kan du nog räkna med att kostnaden bara kan gå åt ett håll, även om du försöker "dra av". Hur är det med OSB i mellanväggar? Lådor i kök istället för underskåp? Badrumsmöbler/kommoder? Braskamin? osv osv?
 
Jo 3.6 är inkl byggherrekostnad samt anslutning va och tilltaget 150k för entreprenad dock ej gräsmatta färg uppfart med väg. Köket är väldigt välutrustat i standard så det är nog ok däremot vart det tillägg på snörasskydd och golv, sen hittar jag inte tillval med ledspottar i kök och badrum men det känns ju som ett musthave.
Har ju en kännsla att man blr ha 10% i beredskap för ev oförutsedda ändringar/strul mm.

Vart lite fundersam då han poängterade hur viktigt det var att täcka mtrl när de kommer men pressening står vi själva för? Märklig kontraktspunkt tycker jag. Innebär det att jag skall stå i standby att täcka ankommande mtrl?
 
Vad blir kostnaden för själva bygget då?
Med eller utan tillval?
 
Huset 1,45 entreprenaden 1,45 = 2.9 utan tillval
 
Vi byggde med Fiskarhedenvillan förra året. Vi drog inte av något speciellt av det som ingick så det vet jag inget om hur de prissatts. Däremot tyckte jag inte att köket var speciellt välutrustat som standard (kanske har de ändrat det?) utan vi la ca 40.000 på tillval på köket. Och då var det inga lyxgrejer utan sånt som jag tycker hör till ett nybyggt hus som tex lådor istället för skåp, inbyggd micro och infälld ho. Spottar och övrig el gick vi igenom direkt med elfirman och fick pris på där.
 
Ok vad intressant måste höra om hur omfattande köket är med fiskarheden, har hört det är ballingslöv som kommer men är det möjligt välja tex ikea?
Vi tog bort runda fönstret samt takfönstret det drog bort 50k på slutpriset och det kändes sjust
Jag har läst igenom deras entreprenöravtal och som novis tycker jag dom verkar tydliga, dvs vem som har vilken skyldighet,
Byggherren står för täckning av mtrl? Höll ni med egna presseningar eller hur löste sig det rent praktiskt?
 
Jo, ballingslöv men rätt basic. Men med lite tillval får man ett fint kök!

Vi var nöjda med avtalen och tyckte de var tydliga. Våra snickare var även samordnare för hela processen och de andra firmorna som var inblandade, och de ansvarade för mottagning och täckning av materialet. Så det var inget vi behövde bry oss om.

På det stora hela är vi supernöjda och jag tycker vi fick mycket för pengarna!
 
  • Gilla
E55AMGTOMMY
  • Laddar…
Klart du ska bygga lösvirkes istället för modulhus. Vi är inne på andra huset med Fiskarheden, med leverans om 5 veckor, och är mer än nöjda. Dra in på sånt som du lätt kan byta ut senare, satsa på fönsterpartier och andra "stora" saker. Ni kan inte tänka er att göra något alls själva? Där har ni utrymme att spara in en hel del

Vi står för presenningar och ansvarar för att materialet är bra skyddat. Vår bygg-entreprenör tar emot och lastar ur allt material.
 
K
Fint hus. Smart att spara pengar på att ta bort behovet av säkerhetsglas! Ett tips är att höja takhöjden och fönsterstorleken för att inte förlora ljus
 
Hej!

Fint hus! Bra med takkupa på övervåningen, det vill vi också ha :). Men, kostar det bara 3,6? Är garaget inräknat i det?
 
E55AMGTOMMY skrev:
Huset 1,45 entreprenaden 1,45 = 2.9 utan tillval
Är det inklusive dubbelgarage?

/GH
 
Av ren nyfikenhet - Hur ser kalkylen för SmV ut?
 
Låter inte 3,3 på älvsbyhus mycket? Har de ens så mycket tillval att det går att komma upp i den summan?
 
Hittade här en gammal tråd om det hus vi funderar på att bygga. Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.