Byggahus.se
Hej. Viill bygga något som inte ryms inom detaljplanen. För att maximera mina chanser tänkte jag leta upp den husbyggare som har absolut bäst kontakter med bygglov på kommunen. Har fått tips av en bekant att en viss högt uppsatt chef på Myresjöhus är en bra allierad men söker efter alternativ. Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Kan bara önska lycka till. Sveriges mest fyrkantiga byggnadsnämnd. Enligt vår handläggare är chanserna bättre ju äldre detaljplanen är, dvs vår plan från 2014 var inte förhandlingsbar på tjänstemannanivå.
 
Ja, Umeå verkar vara väldigt fyrkantiga i sin handläggning av bygglov.
I vårt ärende så la de sig i små detaljer som tex
Hatthyllan, den skulle vara 100cm, inte 90 som var utmärkt på planlösningen.
Garderobernas bredd
Städskåpets bredd
"Tegelröd" räckte inte som färg på taket... de ville veta vilken rödfärg är det.....
Kökets planlösning

Jag trodde att sånt som var utritat på planlösningen, typ just hatthylla, garderober mm enbart fanns för illustration för våran del. Men det var väldigt noga med att hatthyllan var 100cm, inte 90cm...
 
eckeph skrev:
Har fått tips av en bekant att en viss högt uppsatt chef på Myresjöhus är en bra allierad men söker efter alternativ.
Hade jag jobbat på länsstyrelsen eller något ställe som bör ha lite koll på Umeå kommun så skulle detta kunna vara ett uppslag för att undersöka korruption på avdelningen.
 
Alltupptagen skrev:
Ja, Umeå verkar vara väldigt fyrkantiga i sin handläggning av bygglov.
I vårt ärende så la de sig i små detaljer som tex
Hatthyllan, den skulle vara 100cm, inte 90 som var utmärkt på planlösningen.
Garderobernas bredd
Städskåpets bredd
"Tegelröd" räckte inte som färg på taket... de ville veta vilken rödfärg är det.....
Kökets planlösning

Jag trodde att sånt som var utritat på planlösningen, typ just hatthylla, garderober mm enbart fanns för illustration för våran del. Men det var väldigt noga med att hatthyllan var 100cm, inte 90cm...
Allt det där bottnar i att nämnden verkar ha som praxis att behandla diverse standarder och rekommendationer som om de vore föreskrifter och lägger bevisbördan på sökanden. När jag försökte hitta SiS- dokument för t ex kök möttes jag av betalväggar och konstaterade kort att det blir billigare att köpa ett par konsulttimmar för översyn än att hålla på och jaga fram alla styrdokument själv. Egenritat i all ära men kravmassan är fullständigt oöverskådlig för en lekman.
 
ghoti skrev:
Allt det där bottnar i att nämnden verkar ha som praxis att behandla diverse standarder och rekommendationer som om de vore föreskrifter och lägger bevisbördan på sökanden. När jag försökte hitta SiS- dokument för t ex kök möttes jag av betalväggar och konstaterade kort att det blir billigare att köpa ett par konsulttimmar för översyn än att hålla på och jaga fram alla styrdokument själv. Egenritat i all ära men kravmassan är fullständigt oöverskådlig för en lekman.
Jo, men jag förstår inte riktigt varför de ska lägga sig i hur ett kök i ett nybyggt hus ser ut, eller om jag har en hatthylla eller inte. Deras svar när jag sa att vi inte kommer ha hatthylla var "den måste sitta där på slutbesiktningen, sen får du ta ner den".....då kan man ju ifrågasätta varför den "måste" sitta där överhuvudtaget.

Köket som fanns med på planlösningen var "standardkök" från husleverantören, så det vore ju konstigt om det inte uppfyllde kraven i Umeå, men i övriga Sverige gick det bra.

Nåväl, huset står där redan så det är ju skönt!
 
På vårt bygglov ville dom veta vart garderoberna skulle stå. Hört att dom har hög personalomsättning på byggnadsnämnden och alla nya kommer direkt från "skolbänken". Ska väl visa att dom är duktiga....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.