Byggahus.se
Vill varna alla som har en tanke att handla från Ultimatemarket.com

Beställde ett fritidshus i byggsats i Februari i år och bokade leverans V.31.
(De har ca 8veckors leverans så genom att vara i god tid förväntades korrekt lev).

De kräver förskott i 2 omgångar under tiden på totalt 30% av totalen, vilka betalades punktligt.
Sambon semester och extra arbetshjälp bokades till leveransveckan och ingen hörde av sig ens veckan före så vi förmodade korrekt leveranstid.

Ingen hörde dock av sig under levveckan så vi fick tag på en av de anställda efter massor av telefonsamtal ringda till både företaget och den Svenska kontakten. De skickade då krav på slutbetalning vilken skulle erhållas i direkt samband med leveransen, slutbetalningen gjordes och då sa de att leveransveckan är 35 (en månad senare än kontrakt). Va?, vi hade ju betalat allt NU?.

Vecka 35 kom och ingen hörde av sig, vi hade pånytt bokat hjälp som skulle resa drygt 50mil för att hjälpa med bygget samt ändrade semestrar etc. (2 bokade bröllop som vi var tvungna backa ur på tack vare detta). Pånytt ringer vi upp och efter 3 dagars idogt ringande får vi tag i en person och efter ytterligare några dagar så får vi veta att vecka 38 är leveransveckan. Att tänka på är att vi under denna tid hade betalt hela ordern inkluderat tillägg helt i förskott till dem.

Leverans kom i början v39 och vi var glada för det, nu visade det sig att ca 40% av ordern ej var levererad, vi fick igen med stora besvär försöka nå dem och det gick ytterligare veckor innan vi skulle få slutleveransen som anlände då 10 veckor för sent enligt kontrakt. De lovade förseningsavgift på 0,5% / vecka som kompensation även om vi tyckte det inte var det värsta utan deras TOTALA avsaknad av information och svarsvilja på email/telefon som ställde till det för hela vår semester och all planering.

Slutleveransen visade sig sakna massor av smådetaljer och felaktiga fönster, saknade beslag etc som skall följa med. Felaktiga skruvar, Takstolar som skulle lev i 6,5meterslängder som vi var tvungna skarva med flera dagars totalt extraarbete. mm mm...

Vi har skickat bankkontouppgifter för återbetalning av försening samt påpekat det felaktiga men de bara förhalar och fortsätter vägra svara på email/telefon.

Vill påpeka att de verkar ha urusel ekonomi och inte bör ha den "högsta kreditratingen" enligt deras hemsida. Företaget gjorde rekonstruktion i år?, i följande länkar kan ni läsa om vilket företag de är:

http://www.talouselama.fi/uutiset/ilmalampopumppuja+ja+hirsimokkeja+myyva+ultimate+market+huolettaa+viranomaisia/a2249423

http://yritys.taloussanomat.fi/y/innoros-oy/helsinki/1067842-1/

Deras företag debatteras flitigt på Finska forum och det går med google translate att bilda sig en egen uppfattning om det är värt betala i förskott till ett företag med så tvivelaktig ekonomi/kundbemötande/avsaknad av fungerande garantier.

Deras affärside verkar för mig som egen företagare likna ett "pyramidspel" och som kommer göra väldigt många som betalar i förskott utan varor/leveranser om företaget slutgiltigen går i konkurs (Privatpersoner går liksom i Sverige sist i fodringskön enligt vad jag förstått). Och med deras "förseningstaktik" är det lätt föreställa sig vilka summor det handlar om man säljer många hus på förskottsbasis.

Jag avråder bestämt att handla med dem !, jag ångrar mig djupt över detta och skulle med facit på hand betalat lite mer till en tillförlitlig tillverkare/försäljare.

Tänk er vilken katastrof att ej få leverans på ett förskottsbetalat hus som man sökt bygglov på och har måttanpassad gjuten platt klar för!.

Övriga frågor, PM:a mig gärna.
 
Redigerat:
Skulle aldrig betala så mycket pengar utan att begära en bankgaranti med en giltighetstid på minst 6 månader efter avtalat leveransdatum.
 
Du har helt rätt Orparn,

Jag utgick från att kreditratingen på hemsidan deras stämde och att jag inte hittade någon som ej fått leverans från företaget (fattigt med info) skulle dock luskat mer på Finska förståss, förstår inte att man har den informationen lagligt när man gått back åtskilliga 10-tals miljoner de senaste åren.

Problemet är nog också det att företaget ej får denna bankgaranti när de ligger på så röda siffror?, med facit på hand så verkar hela affärsiden vara förskottsbetalning då de inte verkar ha några egna pengar alls. Verksamheten och löner etc verkar skötas med alla förskottsbetalningar/ev bidrag tills stubinen brunnit upp från alla håll och eventuella underleverantörer, kunder och andra fodringsägare står utan produkter eller betalning för varor/tjänster. Om jag inte missförstått detta verkar detta vara ett scenario som upprepats vid tidigare konkurs.

Med att beakta är att företaget då kanske fått stora EU-bidrag etc vilket i slutändan kan göra upplägget mycket lönsamt för de som driver företaget.

Jag vet inte om man själv kan "köpa" en Bankgaranti i ett läge liknande ovan?.
 
Jag kan meddela att Ultimatemarket återigen har gjort konkurs.
Jag intresserade mig för en av deras stugor och ringde den svenska kontaktpersonen, och han meddelade att de kursat i november 2015.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.