Byggahus.se
Hej!
Har läst runt lite i de olika forumtrådarna och svartjobb är ngt som dyker upp lite här och där.
Många här verkar tycka att det är tabu att nämna, varför? för att det är olagligt...men likväl förekommer det, så det borde diskuteras i högsta grad.för och nackdelar. Som jag ser det så finns det många fördelar, också en del ALLVARLIGA nackdelar.

Skriv gärna vad ni tycker, var NI tycker gränsen för svartjobb går? Hur ni resonerar om ni får erbjudande om sådant? erfarenheter rent allmänt?..
 
Det är sån dubbelmoral om detta. Alla utnyttjar systemet jag har arb. extra hemma hos poliser, tv-folk, kronofogde och en från säpo mm listan kan göras lång. Myndigheterna lägger fram en siffra på hur mycket skatt de förlorar men den stämmer inte i verkligheten mycket av pengarna går ju tillbaka in i systemet. En privatperson som har en hög med pengar som han skattat för anlitar tex. mig för att göra om badrummet och ger mig 15 000:- sedan i min tur så har jag pengar att fortsätta renovera på min kåk och köper byggmaterial för pengarna och det företaget i sin tur betalar skatt på dessa pengar. Hadde jag inte dessa extra pengar så skulle jag ju inte kunna konsumera, moraliskt sett så är ju detta fel men deras snack att de förlorar si och så mycket pengar varje år stämmer inte i verkligheten. Mycket dubbelbeskattning blir det. ;)


ktm525 skrev:
Hej!
Har läst runt lite i de olika forumtrådarna och svartjobb är ngt som dyker upp lite här och där.
Många här verkar tycka att det är tabu att nämna, varför? för att det är olagligt...men likväl förekommer det, så det borde diskuteras i högsta grad.för och nackdelar. Som jag ser det så finns det många fördelar, också en del ALLVARLIGA nackdelar.

Skriv gärna vad ni tycker, var NI tycker gränsen för svartjobb går? Hur ni resonerar om ni får erbjudande om sådant? erfarenheter rent allmänt?..
 
Sen skall man ju inte glömma att den lägre kostnaden gör att det faktiskt blir av...
Alla har inte råd att anlita t ex en kakelsättare som tar 400-500:- per kvm utan de anlitar hellre någon som är billigare för att kunna bygga om badrummet t ex.

Materialet lär ju inte köpas utan moms etc och ett jobb som blir av istället för inte blir av gör faktiskt att staten får in pengar som den inte fått in annars.

Det största problemet är väl när svartjobb tar arbeten ifrån den vita sektorn men ofta är det lite självsanerande med. Jfr med bilreparationer t ex...

Farorna är som alltid att man har inte den trygghet som om det är vitt, sen kan man alltid diskutera om det vita stora företaget verkligen gör ett bättre jobb´, där är jag inte helt övertygad efter att ha sett skräckexempel på hur ackord driver på och resulterar i fuskbyggen.

En bra kund och en bra hantverkare kommer överens oavsett om det är vitt eller svart och så länge de parterna är nöjda så brukar saker fungera rätt bra.

/Kent
 
Jag håller med ...Jag personligen har den uppfattningen att ett svartjobb blir ett bra jobb. Det beror säkert på att man inte anlitar vilken lirare som helst, utan ngn som har gott rykte, bekant i ngn form.
Håller också med om "skattetänkandet" det sämsta för staten måste ju vara alla vardagssparare.
En annan fråga till er som jobbar som hantverkare i ngn form: vad tycker ni om att få förfrågan om svartjobb?
 
ktm525 skrev:
En annan fråga till er som jobbar som hantverkare i ngn form: vad tycker ni om att få förfrågan om svartjobb?
Fråga kan man alltid göra. Dessvärre har alltför många kunder inställningen att det är en självklarhet att man vill/ska jobba svart. Det blir lite "take it or leave it" många gånger och det kan kännas surt att vara del av en yrkeskår som ofta utmålas som skattesmitare, när det i vissa fall endast handlar om att överleva och att ha ett jobb att åka till på morgonen. Vi kan ju inte tvinga kunderna att betala skatt.

Jag, och samtliga av mina kollegor, föredrar vita jobb och försöker styra det dit i den mån det går.
 
Jag tycker det är ok så länge det inte är systematiskt och man gör det för egen konsumtion typ extra pengar inför semestern eller man ska renovera hemma istället för att ta lån. Jag har inte dåligt samvete särskilt när man läser hur toppskicktet skor sig till höger och vänster för miljoner då är ett svartjobb en droppe i havet. :)


ktm525 skrev:
Jag håller med ...Jag personligen har den uppfattningen att ett svartjobb blir ett bra jobb. Det beror säkert på att man inte anlitar vilken lirare som helst, utan ngn som har gott rykte, bekant i ngn form.
Håller också med om "skattetänkandet" det sämsta för staten måste ju vara alla vardagssparare.
En annan fråga till er som jobbar som hantverkare i ngn form: vad tycker ni om att få förfrågan om svartjobb?
 
Svartjobb har den nackdelen att de som kör svart helt klart konkurerar på andra villkor.
Problemet i dagens Sverige är att vi företagare har alldeles för hårt skattetryck på oss, och därav måste ta ut en i mina ögon hög timmpeng.
15500:-/vecka i bara arbetslön är inte lite pengar, men det är ju inte så att man som företagare blir rik som ett troll på dem.
Nä, hade regeringen bara tänkt lite längre än vad näsan räcker hade de sett till att man kunnat ligga på en 200:-/timmen i stället. Alla hade tjänat på det, och jobben hade ökat och mer skattepengar hade kommit staten till del.
Tror faktiskt att alla företagare vill betala in skatt, men för att överleva och känna att man har lite extra pengar så jobbar väldigt många svart.
Stör mig inte på det något nämvärt, men tycker bara att det är så synd att det ska behöva vara på detta sättet.
OCh som någon sa, när kunder mer eller mindre kräver att vi ska jobba svart blir man irriterad, för man har ju sina fasta utgifter som måste in med vita pengar och om man då ska jobba svart hela tiden funkar ju inte det.
En fråga till er som anlitar svart arbetskraft, vad är anser ni vara en rimlig timmpeng för en snickare, målare, murare och plattsättare?
 
Rent spontant säger jag 150-250kr/tim. Oftast när jag har anlitat ngn så har det ju blivit en bytesaffär. Själv om jag skulle jobba vid sidan så skulle jag villa ha de pengarna jag skrev ovan.
 
Jag ser en fara....
Om något skiter sig, har jag några försäkringar som gäller då?

Annars kan man ta 90% svart och 10% vitt, så har man papper på jobbet.
Skulle aldrig köra 100% svart.

Hur lätt är det då att kräva på ersättning om t ex rör läcker inne i väggen?
Eller nåt elfel uppstår pga mänskliga faktorn...

Känner flera hantverkare, speciellt inom el.
Betalar ett pris vi båda accepterar, plus en del vitt, så får jag papper på att det utförts av behörig.

 
G
Staten måste ha in skatt så att dom kan slösa med pengarna på sina löner ca 4500 muppar i regeringskansliet.Sedan har vi EU som kostar så in i h-lvete utan att vi har någon nytta av dom.
Men lugn alla medborgare.Dom tar in en massa pengar på det här med trängselavgifter,nya bilskatten , bensinskatten mm.
Ett gott råd.Fortsätt svarta.
 
Då är jag nog mer irriterad på att min fordonsskatt för andra året i rad höjts efter årsskiftet och jag får betala mer trots att min skatt är betald fram till maj *suck*
Känns ungeför som att man betalat en tv och sen efter en månad ringer handlaren och säger att priset gått upp och att de nu vill ha mellansklillnade *morr*

Nej, det är inga stora pengar men man undrar ju en del över hur f_n de tänker...
Moms på skatt är ju ennan kul sak med, tänker på allas irritation på bensinpriset, om inte annat lär ju staten få in en del pengar på resor till och från svartjobben *s*

/Kent
 
GR B skrev:
Va fan.Staten måste ha in skatt så att dom kan slösa med pengarna på sina löner ca 4500 muppar i regeringskansliet.Sedan har vi EU som kostar så in i h-lvete utan att vi har någon nytta av dom.
Men lugn alla medborgare.Dom tar in en massa pengar på det här med trängselavgifter,nya bilskatten , bensinskatten mm.
Ett gott råd.Fortsätt svarta.

Ytterligare ett gott råd:

Välj RÄTT nu i höst för fasen!!!!!!
Det räcker inte att bara JAG gör det ;)
 
Severus skrev:
[quote author=GR B link=1138444899/0#9 date=1138550366]Va fan.Staten måste ha in skatt så att dom kan slösa med pengarna på sina löner ca 4500 muppar i regeringskansliet.Sedan har vi EU som kostar så in i h-lvete utan att vi har någon nytta av dom.
Men lugn alla medborgare.Dom tar in en massa pengar på det här med trängselavgifter,nya bilskatten , bensinskatten mm.
Ett gott råd.Fortsätt svarta.

Ytterligare ett gott råd:

Välj RÄTT nu i höst för fasen!!!!!!
Det räcker inte att bara JAG gör det ;)[/quote]


Ja så, finns det det också att välja mellan, vilket som är rätt eller fel [smiley=vrolijk_26.gif]

är där någon som tror på att fastighetsskatten kommer att slopas?
 
Skatter sänks ALDRIG...De bara omfördelas, samma gäller för bidrag..så frågan är ju vad som är rätt och för vem?
Så jag skiter nog i att rösta denna gången också...håller ändå tummen på att fettsäcken får avgå.
 
Jag kan kan inte förstå mig på de byggare som går med på 90% svart & 10% vitt.
Skulle aldrig gått med på det.
Väljer man svartjobb så är det liksom garantin en sak man måste avstå från, sen säger jag inte att jobbet blir sämre utfört, men att tex. ta in någon i sitt badrum och betala denne svart låte inte vidare smart i mina öron.
Om denne någon går med på en tio årig garanti för låt oss säga 5-10 tusen (de vita pengarna alltså) verkar ju rent idiotiskt. Det KAN ju hända att han begår ett misstag och isåfall ligger ju denna person och hans firma pyrt till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.