Byggahus.se
Satte igång min golvvärme från Ebeco igår efter 6 veckors väntande (torktid). Dock verkade inte allt vara som det skulle och en grön lampa blinkade med info om att golvgivare var ur funktion. Vred därför över till rumstermostat för att försäkra mig om att så var felet med trasig säkring som följd. Med en lekmans fumlighet försökte jag felsöka med multimeter och spännings mäta kablarna (inte det lättaste att förstå sig på en multimeter). Givaren till golvet gav utslag om att det var ett motstånd men dock inte golvkabeln. Jag är osäker på om jag har gjort allt korrekt och riktigt men problemet kvarstår. Ingen fungerande golvvärme. Min fråga är. Hur går jag vidare? Vem är det svarta fåret (Elektrikern spänningsmätte golvet innan flytspackling las på av behörig firma)?
Kallt om fötterna :eek:
 
Börja med att ringa elektrikern.
 
Ingen dum idé. Dock har jag redan ordnat med det och min fråga/or var nog ställd i förebyggande syfte. Skall jag hänga elektrikern när han kommer i morgon eller bjuda honom på en kopp kaffe. Frågan i forumet var menad att kolla upp om det var ngn som hade ett bra svar, eller varit med om en liknande sitution.
 
Bjud först på kaffe, häng honom sen. He never saw it coming! :)
 
Kaffe å prickigkorvmacka. Elektriker älskar prickigkorvmacka!
 
Det låter som någon form av felkoppling tycker jag. Eller möjligen fel på termostaten.
 
Hur fel kan det bli. N & L in och N & L ut (Golv). Två tåtar till givare. Jag förtydligar min fråg. Vem skall bära skulden till trasig golvkabel? Elektriker, spacklare eller golvvärmelevernatör.
 
Hur fel kan det bli. N & L in och N & L ut (Golv). Två tåtar till givare. Jag förtydligar min fråg. Vem skall bära skulden till trasig golvkabel?

Den av hantverkarna som hade sönder den!
 
flodkvist skrev:
Hur fel kan det bli. N & L in och N & L ut (Golv). Två tåtar till givare. Jag förtydligar min fråg. Vem skall bära skulden till trasig golvkabel? Elektriker, spacklare eller golvvärmelevernatör.
Elektrikern lär sitta på ansvaret, om inte golvkillarna använde spikskor...
Han ska ju mäta upp kabeln och kolla att den är ok innan han lämnar över jobbet, så leverantören blir svår att hänga och vid normalt arbete tål den golvkillarnas behandling.
 
Om man ska åberopa garantin på kabeln då måste elektrikern ha mätt resistansen i kabeln och dokumenterat detta i ett särskilt protokoll som säkert följde med i paketet där värmeslingan låg. Sedan bör du taget ett foto på hur värmekabeln eller nätet är lagt innan flytspacklingen och sparat detta foto.

Jag mätte kabeln själv och efter den var utlagd var jag försiktig med att inte trampa på kabeln med skor på.
 
Kabelns motstånd är mätt både före och efter utläggandet. Bild är tagen och mått är satta i dokumentet du nämnde.Tror även det är svårt att få golvkillen att flytspackla i strumplesten.
 
(Det finns en finurlig liten dosa som man kopplar in istället för termostaten under byggtiden. Blir det en skada på kabeln medan man jobbar i rummet så larmar dosan. Jag har dock aldrig sett någon annan använda dessa.)
 
ACME skrev:
(Det finns en finurlig liten dosa som man kopplar in istället för termostaten under byggtiden. Blir det en skada på kabeln medan man jobbar i rummet så larmar dosan. Jag har dock aldrig sett någon annan använda dessa.)
Jag skulle definitivt använt en sådan vid byggen om jag vore elektriker. Inte kul att behöva bekosta utbyte av golvvärmen.

Kostar mackapären mycket eller? Borde finnas i varje elektrikers verktygslåda.
 
Jag vet faktiskt inte vad den kostar. Det var många år sedan vi köpte in en på förra firman.
Jag frågade min byggnasare för några månader sedan. Han hade ett ex som låg och skramlade i en låda, men hittade den inte i katalogerna. Han gissade att den ligger runt tusenlappen, vilket gör att den betalar sig snabbt om man får en skada.

Förmodligen så skulle dom användas oftare om folk kände till att dom fanns..
 
flodkvist skrev:
Kabelns motstånd är mätt både före och efter utläggandet. Bild är tagen och mått är satta i dokumentet du nämnde.Tror även det är svårt att få golvkillen att flytspackla i strumplesten.
Jag flytspacklade inte heller i strumplästen :), Istället placerade jag frigolitskivor som jag gick på för att inte belasta kabeln i onödan. Om du har tur så är det bara något fel på givaren eller termostaten och inte ett avbrott på värmekabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.