Byggahus.se
Vad är skillnaden på dessa två? Är det samma sak fast två olika märken? Vilket är bäst? Är det någon duktig som vet?
 
Det är väl i princip samma sak?

Jag fick suverän telesupport av Isodrän men köpte Pordrän p.g.a. att deras "fabrik" ligger ett par km från huset :)
 
Nån som kört med Jackopor? Halva priset jämfört med Isodrän men då har man iofs bara dom isolerande egenskaperna, inte dränerande.

Har väldigt svårt att välja material, har bilat ner en halvmeter på djupet och vi har verkligen snustorrt så det är väldigt frestande att köra med EPS istället för Iso-/Pordrän. Men man kanske är dumsnål?
 
Prodrän: mindre kulor än isodrän och hårdare ihoplimmade än isodrän.
Isodrän: större kulor samt mer löst limmade.

Pordrän va lite billigare där jag handlade (Lokala brädgården i Hägersten)

Det är min ringa erfarenhet. Jag körde Pordrän, grannen körde Isodrän. Därför kunde vi jämföra skivorna mot varandra.
 
Okej, vilket är bäst? Vad har det för betydelse?
 
Isodrän vill gärna göra gällande att det är kvaliteten som skiljer dessa produkter. Pordrän påstås ha en betydlig ojämnare kvalitet och därmed osäkrare tryckhållfasthet osv.

Om det ligger någon sanning i detta kan jag inte själv avgöra eller värdera.

Det jag själv KAN säga är att supporten via MDT AB (Isodrän) är superb medans Pordrän-nissarna är helt omöjliga att få tag i och prata med.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
jilted skrev:
Nån som kört med Jackopor? Halva priset jämfört med Isodrän men då har man iofs bara dom isolerande egenskaperna, inte dränerande.
Öhm jo Jackodren/Jackopor både isolerar och dränerar på samma sätt som Isodrän eller Pordrän. Ta en titt på hemsidan.
 
skälv håller jag just på med att sätta jackodrän på grunden! dubbla 70mm blir det!
 
Hej Öland. Som byggare/entreprenör och dagligen har att göra med dessa olika skivor/material så är det ingen tvekan att Pordrän är den bästa av dom tre alternativen (Pordrän/isodrän/jackodrän. Pordrän/isodrän är i prinsip samma sak, men med skillnad tvärsemot Isodräns löjliga försök att smutskasta Pordrän så håller pordrän mycket högre kvalitet, bättre hållfasthet,stabilare. Isodrän måste nan behandla väldigt varsamt för att dom inte skall ramla sönder till bara kulor. Jackopor innehåller inget kapillärbrytande medel utan dom innehåller kanaler som kan styra vatten mot grunden. Använd Isodräns information men Pordräns skivor, och lyssna inte på fabrikanternas/Isodräns skitsnack.
 
  • Gilla
Jonny Hylander och 1 till
  • Laddar…
pelen skrev:
Hej Öland. Som byggare/entreprenör och dagligen har att göra med dessa olika skivor/material så är det ingen tvekan att Pordrän är den bästa av dom tre alternativen (Pordrän/isodrän/jackodrän. Pordrän/isodrän är i prinsip samma sak, men med skillnad tvärsemot Isodräns löjliga försök att smutskasta Pordrän så håller pordrän mycket högre kvalitet, bättre hållfasthet,stabilare. Isodrän måste nan behandla väldigt varsamt för att dom inte skall ramla sönder till bara kulor. Jackopor innehåller inget kapillärbrytande medel utan dom innehåller kanaler som kan styra vatten mot grunden. Använd Isodräns information men Pordräns skivor, och lyssna inte på fabrikanternas/Isodräns skitsnack.
Jag pratade precis med en försäljare ang. detta.

Han sa att det är samma sak med undantag för;
Isodränskivan är ”gjuten” i små block och pordrän är gjord i större som sedan klyvs till rätt storlek. Detta medför att isodränskivan har runda kulor på sidorna och pordränskivan har klyvda/halverade kulor på sidorna. Han sa att pordränskivan kunde suga in lite mer fukt pga detta men att det inte skulle göra någon märkbar effekt på själva funktionen.
Om detta är rätt eller fel vet jag inget om.
 
Det låter tveksamt - jag har kört Pordrän och de skivorna såg då inte kluvna ut - kulorna vid kanterna var hela och de var alla täckta av det bruna bitumen-klistret.
 
SnickarNicke skrev:
Jag pratade precis med en försäljare ang. detta.

Han sa att det är samma sak med undantag för;
Isodränskivan är ”gjuten” i små block och pordrän är gjord i större som sedan klyvs till rätt storlek. Detta medför att isodränskivan har runda kulor på sidorna och pordränskivan har klyvda/halverade kulor på sidorna. Han sa att pordränskivan kunde suga in lite mer fukt pga detta men att det inte skulle göra någon märkbar effekt på själva funktionen.
Om detta är rätt eller fel vet jag inget om.
Det är tvärtom. Pordrän har hela kulor i kanterna men Isodrän har kluvna kulor. Jag tvivlar dock på att den skillnaden har någon praktisk betydelse.
 
Jag tittade just på några isodränskivor jag har kvar sedan dräneringen förra året och dom är inte kapade med kluvna kulor på någon sida. Jag kan heller inte minnas att jag sett någon sådan skiva från Isodrän. Hur det ser ut på pordrän vet jag inte.

Jag tror att det är skitsamma hur det ser ut men det är ju synd att ni uttrycker er så bestämt när det uppenbarligen inte riktigt stämmer.
 
  • Gilla
Ken1Gnesta
  • Laddar…
Då har Isodrän ändrat sin tillverkningsprocess. Tidigare var det den skillnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.