Byggahus.se
Jag ska nu tvätta en husfasad med Yes före ommålning till ny kulör. Fasaden är av grovhyvlade brädor som målades med täcklasyr för nio år sedan. Brädorna och färgen är i mycket gott skick.

Vad är era erfarenheter gällande dels arbetsinsats och dels resultat av följande metoder:

- Skura med tvättborste som doppas i spann med diskmedlet. Avsköljning med vattenslang.

- Spruta på medlet med lågtryckspruta. Avsköljning med vattenslang.

Hur doserar ni med Yes diskmedel?
 
Att tvätta med yes duger väl bara för att underhållstvätta fasaden och inte inför målning. Då är det väl kraftvask som gäller har jag förstått det som i alla fall.
 
Ett gott råd är att INTE tvätta fasaden med Yes. Det är ett diskmedel och inte en fasadtvätt. Dessutom så löddrar det fruktansvärt mycket så det är viktigt att man sköljer mycket mycket noggrannt. Om man inte får bort allt diskmedel så kan det drabba vidhäftningen av färgen när man målar. Det innehåller ju såpa och säkerligen en del vax också.

Varför ska du använda dig av yes diskmedel när det finns riktig fasadtvätt?
 
Har för mig plus testade fasadtvätt rektigt seriöst förra året och kom fram till att det klassiska gamla Yes var bäst och därtill billigast. Jag vill mena att man därtill hade en riktig gammal målarräv som hyllade Yes i det sammanhanget.
 
  • Gilla
Liero och 3 till
  • Laddar…
Ja, själv skulle jag då inte använda Yes. Men kör så det "löddrar" om ni nu prompt vill köra med diskmedel.

Såg själv just det programmet och kan inte riktigt förstå vad som är så bra med det förutom löddret. Sen att vidhäftningen av färgen blir sämre kanske inte gör så mycket?
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Hej!

Jag målade huset förra sommaren och jag tvättade med yes. Funkade mkt bra. Jag gjorde på följande vis...

1) Skrubbade huset med bensalkonklorid (bensaltensid, bensalkon), fick sitta och verka i 2 dygn.
2) Huset tvättedes noga med yes. Applicerades med borste från en span med yes/vatten lösning. Spruta bubblade för mkt.
3) Målade med Beckers Perfekt Akrylat.

Färgen sitter kvar ett år senare och allt verkar då ha funkat bra. De stora fördelarna med att använda yes är att det är milt, man riskerar inte att etsa fönstren, det är hyffsat miljövänligt och man behöver inte vara rädd för att det ska skvätta i ögonen eller så, och sist men inte minst det är billigt =)

Men det är ju alltid bäst att testa först om man är osäker om det kommer funka.

/ Joakim
 
Redigerat:
  • Gilla
lakasund1500
  • Laddar…
Ja, herregud, här måste jag bryta in, den sena timmen till trots, och göra mitt första inlägg.
"Att tvätta med yes duger väl bara för att underhållstvätta fasaden och inte inför målning. Då är det väl kraftvask som gäller har jag förstått det som i alla fall."
Denna kommentar måste vara drömmen för varje krämare av onödiga rengöringsprodukter. VARFÖR skulle inte Yes duga? Det ENDA det handlar om är att få ytan ren före målning - och självklart sedan skölja bort rengöringsmedlet. Att färgfabrikanterna vill få oss att köpa deras "specialprodukter" är självklart och behöver inte vidare kommenteras.
En annan av experterna här på forumet sågar Yes eftersom det "innehåller ju såpa och och säkerligen också vax" :) VARFÖR skulle ett diskmedel innehålla vax?? För att tallrikarna ska glänsa? Och såpa innehåller det naturligtvis inte heller. Ibland undrar man om "experterna" här målat alltför mycket med lösningsmedelsburna färger...
Men till din fråga: vät fasaden, fyll en hink med ljummet vatten, spruta i lite diskmedel,inte för mycket, (Yes eller vilket du nu råkar ha hemma), skrubba fasaden tills den blir ren och skölj av med vattenslang. Du måste alltså skrubba, att bara spruta på lösningen räcker inte. Och lyssna inte på "experterna" här; Yes löddrar faktiskt mycket MINDRE än många "riktiga" fasadtvättmedel. Det vet jag av egen erfarenhet. Såvida du inte slår i halva flaskan förstås...
 
  • Gilla
Willy bob och 8 till
  • Laddar…
Håller med ovan, ljummet vatten och en liten skvätt diskmedel blir bra.
 
  • Gilla
lakasund1500 och 2 till
  • Laddar…
Yes fungerar att tvätta med ja. Men håller det i längden? Tar det också död på allt mögel? Innehåller diskmedel inget fett överhuvudtaget? Fäster färg på en fet yta? Vad innehåller diskmedel för något som gör att händerna blir alldeles feta när man tvättat sig med det? Finns det någon "expert" här som kan svara på dessa frågor Soso2?

Varför tvättar den gamla skolans målare fasaderna med Ammoniak när det går lika bra med diskmedel??

Och hade jag varit expert så hade jag inte suttit här på forumet och skrivit alldeles gratis på min fritid, då hade jag definitivt tagit betalt för att ge goda råd.

Varför skulle experterna här ha målat alldeles för mycket med lösningsburna färger? Själv håller jag på att helrenovera mitt hus och har hittills inte använt en droppe av produkter med för höga VOC-värden.
 
  • Gilla
johanssondan87 och 1 till
  • Laddar…
Och vad innehåller yes som mattar ner färgytan så att den nya färgen ska fästa bättre? Måste man gå över ytan med sandpapper efter tvätt med yes för att matta ner färgen om den fortfarande är blank?
 
"Yes fungerar att tvätta med ja. Men håller det i längden?"
-Så länge ytan blir ren spelar det väl ingen roll hur den blir ren eller!?

"Tar det också död på allt mögel?"
- Antagligen inte men det gör inte anti-mögel medlen heller, så tvättar man först med ett anit-mögelmedel ex bensalkonklorid och sen tvättar med yes når man ett fullgott resultat. Yes innehåller methylisothiazolinone (biozide) - som till viss del kan ta död på organismer (alger mm).

"Innehåller diskmedel inget fett överhuvudtaget?"
-Nej, Yes innehåller, 15-30% Anjoniska tensider (negativt laddade), 5-15 Nonjoniska tensider (oladdade/neutrala föreningar). Tensider är fett som manipulerats på kemisk väg för att få vissa önskade egenskaper. Tensiderna har en fet "svans" och en polär del, vittsen med det hela är ju att den feta delen ska lösa upp smutsen (fettet) och sedan kunna tvättas ut med vattnet, enligt principen lika löser lika.
Methylisothiazolinone (biozide), phenoxyethanol (bacteriocide), parfym, limonene.

"Fäster färg på en fet yta?"
- Vet inte, aldrig provat, antagligen inte så bra dock. Men det är ju därför man tvättar med yes för at bli av med fettet.

"Vad innehåller diskmedel för något som gör att händerna blir alldeles feta när man tvättat sig med det?"
-Som sagt så innehåller ju diskmedel tensider som är modifierade-fett. Skulle man inte ha dessa skulle man inte heller kunna tvätta bort fettet. Vissa diskmedel innehåller ju även återfuktande medel för att händerna ska må bra, hur detta påverkar fasaden/målningen vet jag inte.

"Varför tvättar den gamla skolans målare fasaderna med Ammoniak när det går lika bra med diskmedel??"
-Amoniak har väl en etsande egenska som gör att färgen kanske fäster bättre. Sen verkar ju endel tycka att det är bra att tvätta med amoniak för då slipper man skölja efteråt, det dunstar bara bort men smuttsen sitter kvar.

Har man dock smutts på sin fasad som har basisk karaktär så kan ju det vara bra att tvätta med amonika (basiskt tvätt medel) enlig samma princip som jag nämde ovan, lika löser lika. Dvs basiskt smutts löser sig bäst i basiska vattenlösningar och surt smutts löser sig bäst i sur vattenlösningar.

Ja, det är ivarje fall så jag ser på saken.

MVH / Roefv
 
  • Gilla
LarsEriksson42 och 3 till
  • Laddar…
Jens_H skrev:
Innehåller diskmedel inget fett överhuvudtaget?
En snabb och ytlig beskrivning av tvättmedel.

Så kallade polära molekyler trivs med (kan blandas) andra polära molekyler - opolära med opolära; tänk fett/olja (opolära) och vatten (polärt). Opolära molekyler är de som inte har någon statiskt laddad del, medan det omvända gäller för polära molekyler.

Tvättmedel (sak samma om det är schampo, hand- eller maskindiskmedel) är s.k. tensider och kallas även ytaktiva ämnen. De består av en polär och en opolär del, vilket leder till att halva molekylen trivs i vatten och andra delen i olja/fett. När man t. ex. tvättar kläder kommer tensiderna (de opolära delarna) att lägga sig som ett lager runt smutsen/fettet med den andra delen, som ju trivs i vatten, ut mot tvättvattnet. På detta sätt kan smutsen/fettet transporteras bort från klädytan i form av små 'bollar', s.k. miceller för att sköljas ut med tvättvattnet.

YES och liknande innehåller därmed inte fett, eftersom det vore kontraproduktivt. När man tvättar händerna (eller håret eller vilken annan kropsdel som helst)) blir den sträv efteråt, då man sköljt bort det fettlager som naturligt finns där. Om det blir en 'oljig' känsla är det helt enkelt tvål (tensid) kvar och det fungerar då som smörjmedel. Varför oljor fungerar bra som smörjmedel är dock en annan historia ;).

EDIT
Såg att Roefv också svarade, du får se våra svar som komplementära ;).
 
Redigerat:
  • Gilla
LarsEriksson42 och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla fina upplysningar angående diskmedel. :)
 
Efter att ha läst alla intressanta inlägg kommer jag att testa på en gavelvägg enligt följande:

Först blöta ner hela väggen med vattenslang.
Skura noga med borste doppad i en spann ljummet vatten med lite Yes. Nerifrån och upp.
Skölja bort medlet noga med vattenslang.
Låta fasaden torka ett par veckor vid bra väderlek.
Stryka två gånger med Nordica Eko Husfärg, som fått mycket bra betyg i färgtest.

Jag kommer således inte att göra någon grundmålning. Byter kulör från mellanbrun till mellangrå och hoppas att två strykningar ska räcka för att färgen ska täcka. Orkar/vill inte måla tre gånger.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.