Byggahus.se
Hej!

Vi har skrivit på ett köpekontrakt gällande en villa, men det är stört omöjligt att sälja vår lägenhet nu i dagens "Finanskris".

Ungefär dagen efter vi skrev på kontraktet utropades krisens första dag i USA.
Vi skulle så klart ha begärt ett överlåtelsedatum längre fram än 15:e december.
Men nu är det så.

Säljarna har redan köpt sin nya lägenhet (ett äldre par(de hade köpt den innan vi ens var med i bilden)) och håller på att flytta dit.
Så om vi bryter kontraktet så behöver vi förmodligen inte finansiera deras nya boende.

Huset vi skrev kontrakt på kostar 2 miljoner, hur mycket kan det komma att kosta oss för att bryta detta köpekontrakt?

Kan man häva kontraktet pga det som har hänt i världen?
Jag menar det är ju inte vårt fel att hela världen krisar och folk inte vill köpa nånting?

Tacksam för all hjälp vi kan få!

mvh
Jesper
 
Står reglerat i ert avtal vad ni blir skyldiga till vid kontraktsbrott.
Kolla annars med mäklaren.

Om jag inte har helt fel för mig, så kan ni bli skyldiga den mellanskillnad på ert köpepris kontra det eventuella lägre pris som säljarna tvingas sälja till annan köpare för. Omöjligt att spekulera i summor.

Att åberopa kris i världen är inte godkänt skäl.


Dock ser det ljusare ut framöver, så ni kanske ska hyra ut er lägenhet i andra hand och sälja till sommaren istället?

Lycka till!

Mvh
Thompa
 
Swappe skrev:
Står reglerat i ert avtal vad ni blir skyldiga till vid kontraktsbrott.
Kolla annars med mäklaren.

Om jag inte har helt fel för mig, så kan ni bli skyldiga den mellanskillnad på ert köpepris kontra det eventuella lägre pris som säljarna tvingas sälja till annan köpare för. Omöjligt att spekulera i summor.

Att åberopa kris i världen är inte godkänt skäl.


Dock ser det ljusare ut framöver, så ni kanske ska hyra ut er lägenhet i andra hand och sälja till sommaren istället?

Lycka till!

Mvh
Thompa
Tack för det snabba svaret!

Jag antar att jag får kontakta mäklaren och fråga vad ett eventuell kontraktbrott skulle kosta.

Tack även för de uppmuntrande sista orden. =)

mvh
Jesper
 
Fundera även på vad det skulle kosta er att ha kvar lägenheten kontra bryta kontraktet på det nya. Det kan mycket väl bli billigare att vara kall och behålla lägenheten ett tag och försöka sälja senare.

Lycka till
 
Det lär ju kosta några 100.000:-, framförallt lär det kosta advokatkostnader (om ni inte har tur och de är snälla). Om ni har minsta möjlighet att fullfölja köpet och sälja antingen lägenhet eller hus inom närmsta halvåret är det säkert billigare.

Vad säger banken angående lån?
 
Jag tror att det absolut sista och dyraster alternativet för er är att bryta kontraktet (såvida inte säljarna är orimligt snälla).

Det ni måste titta på är 1. Sälj lägenheten till lägre pris än ni förväntat er.
2. Köp huset, men sälj det igen så fort som möjligt.
3. Köp huset, hyr ut lägenheten (om föreningen accepterar detta).

Om ni hamnar i ett läge där banken tvärvägrar er lån för att äga både och samtidigt så har ni egentligen inget annat alternativ än att sälja er lägenhet till underpris, eller att hoppa av affären, vilket i värsta fall blir så dyrt att ni får sälja lägenheten ialla fall för att ha råd med skadeståndet.

I nuvarande marknadsläge så tror jag att ni måste räkna med att kostnaden för att bryta köpet ligger på 10-30% av huspriset plus 100 - 200000 för mäklararvode (mäklaren har rätt till arvode även om ni hoppar av) och ränte / driftskostnader tills huset blir sålt.
 
Plus att de kan bli ersättningsskyldiga för mellanskillnaden om huset säljs billigare än vad de gav om jag har förstått det hela rätt.
 
Det var framförallt det jag tänkte på när jag skrev 10-30%.
 
Dyrt blir det nog i vilket läge som helst....:(

Ni tecknade kanske ingen sån där "dubbeltboendeförsäkring" vid ingången med affären med er försäljningsmäklare?

Svensk Fastighetsförmedling erbjöd oss någon sån försäkring, eller om den ingick, när vi sålde vår fastighet i fjol.

Det kan ge lite småångest att sitta med två bostäder....vi hade sån tur med vår affär så det är inte klokt.

Huset vi sålde ansågs av mäklaren vara det finaste som varit ute på den lokala marknaden på år och dar. Med högt fint läge och toppskick. Men det som mäklaren och vi gillade med huset, läget och storleken var precis det spekulanterna hade som invändning mot köp. Det var för stort, 250 kvm, och läget högst upp på berget var ju jobbigt eftersom det var så drygt att ta sig dig gåendes eller med cykel..

Nåväl, fastigheten vi köpte var under avstyckning och det tog tack o lov 3 månader mer än vad vi räknat med så vi fick hyra detta ställe mot vår räntekostnad som det hade varit om vi köpt direkt plus drift. Så merkostnaden var hanterbar.

Samma dag som vi skulle göra upp affären och betala för nya stället så sålde vi vårt gamla hus på förmiddagen kl 10. Vi var miljonärer i 2 timmar tills vi träffade säljarna på vårt nya ställe på banken. De snodde varenda spänn.....:(

Nu vet vi ju inget om vilka summor det rör sig om i ert fall. Vad kostar huset och vad kostar lägenheten?

Om ni bryter kontraktet har ni inte en aning om vad slutnotan i sammanhanget blir. Säljer ni lägenheten till ett i ert tycke underpris så vet ni åtminstone vad det blir i kronor och ören.

Har ni haft lägenheten länge och har ett "Kalle-Ankaövervärde" i den så sälj för sjutton så fort ni kan och ta en teoretisk förlust. Vad lägenheten var värd i våras är ointressant nu.

Tyvärr köpte ni kanske huset precis innan sänkningarna och ska sälja lägenheten efter. Timingen kunde inte vara sämre...:(

Men lycka till!
 
Ni har ju redan fått många goda råd ovan - jag kan nog bara instäämma.
Det är surt att sitta med svarte petter - men det äldre paret vill nog inte heller göra det så någon måste ju tyvärr ta "smällen".

Force Majeure (dvs omvärldshändelser som egentligen ingen kan påverka eller förutsäga) brukar ju tvärtom innebära att alla får ta sina egna förluster - och eftersom ni har förbundit er via kontrakt till ett köp så . . . - inte ens försäkringar går in och täcker i många fall - så det är bakvänt att försöka åberopa det förstås.

Bryter ni kontraktet så brukar det som sagt innebära att ni får stå för mellanskillnaden (eller egentligen alla merkostnader inklusive ev lägre försäljningspris). Och där fick ni ju en uppskattning på 10-30 % ovan - men glöm inte att räkna med att ni kan få stå och betala underhåll och el osv på huset tills det blir sålt också !

Då är det nog som många säger bättre att göra på det sättet med lägenheten - dvs försöka sälja den till lite underpris och ta smällen med underhåll och el osv med den (den är troligen mindre+billigare !?)

Men kolla med er Brf om ni inte kan få hyra ut ett tag - skulle jag sitta i styrelsen så skulle iaf jag beakta att det är mkt svårsålt nu och försöka hjälpa till genom att ge tillåtelse till 2a hands uthyrning i iaf 6 mån aknske tom 1år - inte för att ni har ngn garanti för att få igen pengarna då - men det kanske finns en liten chans iaf ?

/K
 
Redigerat:
Var ni enda spekulanterna på huset? Finns det ingen spekulant som är intresserad av att träda in ert ställe? Då drabbas ju inte säljarna mer än kanske någon extra månadskostnad, vilket ni kanske får stå för isåfall.
 
Finns det några pantbrev på huset eller är det så att det gamla paret bott där i 180år? I så fall kanske ni kan ha sån tur att de helt enkelt tycker det är ok att skjuta på tillträdet, om huset är i stort sett gratis för dom alltså.
 
Danne031 skrev:
Finns det några pantbrev på huset eller är det så att det gamla paret bott där i 180år? I så fall kanske ni kan ha sån tur att de helt enkelt tycker det är ok att skjuta på tillträdet, om huset är i stort sett gratis för dom alltså.
skjuta på tillträdet tills krisen är över för att öka sin egen vinst ? och få säljarna att vänta på pengarna i obestämd tid ? Drömma kan man :).
gaia
 
gaia skrev:
skjuta på tillträdet tills krisen är över för att öka sin egen vinst ? och få säljarna att vänta på pengarna i obestämd tid ? Drömma kan man :).
gaia

äh vadå drömma, jag sa ju bara att han kunde testa..har väl aldrig skadat någon att fråga :p
 
Nu hjälper detta inte dig i din situation, men kanske någon annan.

När vi köpte vårt hus, så skrev vi in i avtalet att vilkor för att köpet skulle genomföras var att banken skulle bevilja oss lånet när väl köpet skulle genomföras (5 månader senare än handpenningen betalades) och om banken då av någon anledning inte ville bevilja lånet så skulle kontraktet hävas och handpeningen återbetalas.

Mäklaren blev först lite misstänksam, men jag gav honom alla uppgifter till vår bankperson som garanterade att vi hade ett lånelöfte på summan till huset, och det skrevs in i kontraktet. Fördelen med detta är att om något hade hänt under dessa 5 månader som gjort att banken inte beviljat lånet längre (arbetslöshet, sjukdom, dödsfall, skilsmässa osv osv) så hade vi inte stått med ett köpekontrak som vi var tvungan att betala med pengar som inte finns... Och då hade ju allternativet varit att bryta kontraktet och betala en massa pengar i "onödan"...

Jag vet inte riktigt hur vi lyckades få till en sådan klausul i vårt kontrakt för det var ju när bostadsmarknade fortfarande var het. Men idag så är det nog betydligt lättare att få till något sådant, eftersom det finns så många färre köpare...

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.