Byggahus.se
är det någon som har räknat på vad det kostar per kvm att bygga området runt poolen med marksten jämfört med trädäck?
 
Gör man bara ett krasst svepande överslag, utan att veta några förutsättningar, så skulle jag vilja påstå att det är ungefär samma pengar (Beräknat på normal enkel marksten kontra tryckimpregnerad furutrall utan avancerat regelverk)
 
Trä blir halt när det är blött, att tänka på om man har barn som springer runt och hoppar och leker.
Har man gräs så hamnar mycket mer smuts i poolen.
Sten är snyggt och mest praktiskt men inte lika mysigt att gå på så det finns nog inget rätt material.
Alla tre materialen är en kompromiss, sen gäller att välja vad som passar en själv
 
Det finns spårad trall som ska vara mindre halkkänslig. Kolla med din lokala bygghandlare.
Se bara till att det är NTR märkt virke så du kan njuta längre. :)
 
Xon skrev:
Det finns spårad trall som ska vara mindre halkkänslig. Kolla med din lokala bygghandlare.
Se bara till att det är NTR märkt virke så du kan njuta längre. :)
För två år sedan byggde jag en altan. Då köpte jag NTR-klassat virke från Finland med skåror i - som var avsett för bla pooldäck. Dels var det snyggare (brun/honungsfärgad snarare än grönaktig) och dels var skårorna mer halkvänliga, och priset var ngn krona mer per kvm än vanlig 28mm trall på K-rauta då...

/K
 
klaskarlsson skrev:
För två år sedan byggde jag en altan. Då köpte jag NTR-klassat virke från Finland med skåror i - som var avsett för bla pooldäck. Dels var det snyggare (brun/honungsfärgad snarare än grönaktig) och dels var skårorna mer halkvänliga, och priset var ngn krona mer per kvm än vanlig 28mm trall på K-rauta då...

/K
Och sådant brun/honungsfärgat impregnerat virke finns ju numera också i Sverige, på bl.a. K-rauta.. Cirka 25% dyrare än "grönt" och begränsat urval av dimensioner.
 
Hemmakatten
Sten skulle jag personligen valt, snyggare, mer lättstädat och halkfritt. En annan variant är betong, som ä riktigt snyggt, finns i olika färger och med olika mönster/struktur.
 
vi har epoxyplast runt poolen, ser ut som sand, släpper vatten igenom, är alltid torr och halkfri, läggs på någon timme, torkar 12 timmar och kan formas runt alla poolkanter som inte är raka. Snyggt och lättskött.

Elmsta
 
Cookie Dough skrev:
Trä blir halt när det är blött, att tänka på om man har barn som springer runt och hoppar och leker.
Har man gräs så hamnar mycket mer smuts i poolen.
Sten är snyggt och mest praktiskt men inte lika mysigt att gå på så det finns nog inget rätt material.
Alla tre materialen är en kompromiss, sen gäller att välja vad som passar en själv
har aldrig någonsin upplevt vårt pooldäck som halt.
Måste vara en skröna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.