Byggahus.se
Vad säger ni om att bygga ett nytt hus som har ganska så många fönster, och då med u-värde 1.8?
Ungefär hur stor skillnad kan man tänka sig i uppvärmningskostnad för ett 2-plans hus på 180 kvm om man väljer de fula fönstrena med u-värde 1.3?
 
Skillnaden i energiförbrukning på ett år blir (1,8-1,3) * fönstrens yta * gradtimmarna. Gradtimmarna beror på var du bor (fler längre norrut) och hur varmt du har inne. Ett användbart ca-värde är 100000. Då får du ut värdet i Wh.

Sen är det andra faktorer som inte så lätt låter sig mätas i pengar. Det är skönt att slippa kallras och drag, tex.
 
Tack för svaret!

Är det fönsteryta i kvadratmeter man räknar?

Vad tror ni man ska använda för gradtimmar för ett hus i Växsjö-trakten, funkar 100000 bra?

Så om jag räknar med att ha 20 st fönster i storlek 11x15 tjänar jag

1.8 x (20 x 1.1 x 1.5) x 100000 = 5940000
-1.3 x (20 x 1.1 x 1.5) x 100000 = 4290000
=1650 kWh
per år?

Tror ni att det är möjligt att få igenom ett hus med fönster som har u-värde 1.8 enligt nya energiberäkningarna?
 
Hur räknar man fram gradtimmarna då?

Skall till och projekter ett nybygga och vore kul att kunna se hur "dyra" fönster man kan räkna hem.

/U
 
Gradtimmarna är (innetemperatur-utetemperatur) * årets timmar. Har du 20 grader inne, 7 grader i årsmedeltemperatur så har du alltså (20-7)*8760=113880 gradtimmar. 100000 är ett hyfsat överslag, lätt att komma ihåg.

Det är inte så j-a lätt att räkna hem dyra fönster. .. mellan 1.3 och 1.1 är i princip omöjligt att räkna hem såvida du inte kan minska uppvärmningssystemet i storlek.
 
På Energimyndighetens hemsida finns uppgifter om nyckeltal för olika orter och hur energibesparingen beräknas.
Nyckeltal för Borlänge=109
Om du har 20 m2 fönster blir besparingen denna
(1,8-1,2)*109*20 = 1308 kWh/år. På 20 år är alltså besparingen ca 30 000,- + att du slipper kallras och drag som andersmc skriver. För mig hade valet varit självklart när det dessutom finns fönster som är både snygga, underhållsfria (nästan) och energieffektiva.
 
Jag vet inte hur det är som många resonerar när de 'räknar hem' investeringar som fönsterbyte, isolering etc.

Vad är mellanskillnaden på dessa fönster med u-värde 1,8 och 1,3?

Det måste vara väldigt lite för att det ska löna sig när skillnaden i energiförbrukning är såpass liten som 1308kwh/år.

Om prisskillnaden är 2000:-/fönster innebär det en investering på 40.000:- De flesta här med hus har väl lån? Enklast är väl då att räkna på vad den alternativa investeringen att betala tillbaka 40.000:- på lån innebär i förtjänst och nog blir det mer än 1308:-/år (rörlig kostnad för el antas vara 1kr/kwh)?

I detta fall går man inte ens över break-even vilket innebär att varje år man sitter med dessa fönster är en förlust. Ju längre tid man har fönstren desto större förlusten.
 
Om det är 20 fönster 11 x 15 blir det 33 m2, då blir det 2158 kWh/år. Om du räknar in energibesparing, bekvämlighet och inte minst miljöbesparing så är nog valet lätt. Och vad är energipriset om 10 år? kanske dubbelt eller ännu mer mot i dag.
 
Bror skrev:
Om det är 20 fönster 11 x 15 blir det 33 m2, då blir det 2158 kWh/år. Om du räknar in energibesparing, bekvämlighet och inte minst miljöbesparing så är nog valet lätt. Och vad är energipriset om 10 år? kanske dubbelt eller ännu mer mot i dag.
11x15 är hålet i väggen. Det var bara fönsterglaset som var olika i de två alternativen.

Jag tycker argumenten i dessa typer av diskussioner är mycket ensidig. Du ställer dig t ex inte frågan vad ränteläget kan vara om 10 år. Det hela går liksom ut på att på olika sätt motivera något som man redan bestämt sig för; "Att byta fönster är lönsamt!".
 
Det är mycket riktigt att det är väldigt svårt att räkna hem olika energibesparande åtgärder. Naturligtvis har man osäkra faktorer, där det framtida ränteläget och energikostnaderna är de största. Om man ser på sitt hus ur rent ekonomisk synvinkel, kan man ganska så precis räkna ut exakt vilka fönster man ska ha, exakt hur tjock isolering som lönar sig.

Återigen i vissa fall får man ta hänsyn till faktorer som är svårt att sätta prislapp på. Bekvämlighet, samvetet, förhoppning om högre andrahandsvärde... Å andra sidan, det finns många som utan att tveka lägger 80000:- på ett bubbelbad eller köper kakel för 1000:-/m². Ytterst svårt att räkna hem sådana investeringar. I ljuset av detta kan det kännas mer motiverat att lägga några extra tusenlappar på energibesparing, även om den inte direkt lönar sig det närmsta decenniet.
 
andersmc, jag instämmer i ditt inlägg. injonil, när man beräknar fönsterytan använder man karmyttermått.

Att i dag bygga nytt och inte använda det bästa ur energisynpunkt, det må vara fönster, väggkonstruktion, ventilation mm, tycker jag är både oansvarigt och dumt, även om man inte i dag kan räkna hem den ekonomiska insatsen
 
Jag håller också med andersmc på varje punkt! :p
 
GustavW skrev:
Gradtimmarna är (innetemperatur-utetemperatur) * årets timmar. Har du 20 grader inne, 7 grader i årsmedeltemperatur så har du alltså (20-7)*8760=113880 gradtimmar. 100000 är ett hyfsat överslag, lätt att komma ihåg.
Årsmedeltemperatur kan man inte räkna med.

Man har nämligen inte någon nytta av de dagar då temperaturen ute ligger över inomhustemperaturen men
dom påverkar årsmedeltemperaturen. 25 eller 30 grader ute, värmen är ändå avstängd.
 
Att sia om framtiden är naturligtvis svårt, men en sak vet vi ganska säkert, energipriserna kommer att stiga.
Vi kan ju även titta lite bakåt i tiden. På 70-talet byggde man med platta på mark utan eller med väldigt lite isolering. Att då räkna hem eller försvara 20-30 cm isolering under plattan var omöjligt, idag är det standard. Det monterades in dåliga (billiga) fönster som idag är uppruttnade och det kostar stora pengar att byta ut eller renovera.
Varför skulle framtiden se så mycket annorlunda ut, billiga fönster tillverkade av splintved kommer att måsta bytas ut till stor kostnad om 20 - 40 år medans ett kvallitetsfönster håller i hela husets livslängd. Har fönstret dessutom ett lågt U-värde kommer det att spara energ och ge en lägre miljöbelastning, under hela sin livslängd.
 
...och vem kan lova att "kvalitetsfönstret" håller tätt i sin kassett i hela husets livslängd? 10 år är väl standardgarantin. Uselt kort garanti. En bekant fick byta alla sina kassetter efter 15 år då de börjat imma igen inuti kassetten. Det var inte alls billigt. Jag hoppas att dagens fönsterkassetter håller lite längre.

En kalkyl kan gå väldigt väldigt fel ifall glasen måste bytas med jämna mellanrum. Då lär även miljökalkylen spricka, för nya glas ska tillverkas, transportera och monteras och de gamla fönstren ska omhändertas.

(Mina kopplade tvåglasfönster sitter i sen 1937. Rena ungdomen för fönster anser jag. Enda uppgraderingen är energiruta i innerbågen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.