Byggahus.se
Har i ett par år velat fram o tillbaka om vi ska bygga nytt eller inte. Bor i villa idag som vi nog kan tjäna ca 400000 på om vi säljer. Har en månadsinkomst tillsammans på ca 32000 efter skatt. Vi är intresserade av ett Eksjöhus och fått en offert, nyckelfärdigt, inkl. allt på 2,3 miljoner. Nu är det mest min man som inte riktigt vågar.
Vad tycker ni? Klarar vi detta? Vi kommer ju att behöva låna ca1,9 miljoner.
Hoppas ni kan peppa mig så jag snart kan övertala min man.
Tacksam för alla svar.
 
Vi har samma inkomst som ni, men vårt hus kostade bara hälften så mycket. Jag skulle INTE sätta mig i den situationen. Men det är ju många faktorer som spelar in. T.ex. har ni eller planerar ni barn? Kommer era inkomster troligen att öka med mer än inflationen framöver? Har ni stora övriga kostnader (bil, häst, resande)?

Men man är ju olika.
 
Har man en sund ekonomi utan massa andra lån, studieskulder osv osv så räcker er inkomst mer än väl, då ni lägger in ca:400.000:- i kontantinsats så slipper ni toppklånen vilket underlättar rejält. Med dagens räntor så hamnar ni på en månadskostnad innan skatteavdraget på 8300-8,500:- + ev.amortering om banken kräver det. Räkna med 2000:- i amortering så hamnar ni efter skatteavdraget på kanske 8000:- i månaden totalt för huset, sen kommer driften till på högt räknat 3000:- så totalt 11.000:- i månaden totalt för husbiten. då har ni 21.000:- kvar till det övriga,mat, bil, försäkringar, tidning, telefon etc etc. Banken har väl en schablon på 5000:- per vuxen och 2.500:- per barn om jag inte missminner mig och det klarar ni ju med råge. Även med 3% uppgång av räntan ligger ni inom marginalen med några tusen så jag säger go for it.
 
Oftas i nyckelfärdiga hus så är inte det utvändiga med räknat. En tomt är inte så billig att planera och anlägga, hur är det med garage/carport och förråd ingår det, eller är det något som kommer utöver. Om carport/garage ingår, ingår då markbeläggningen till detta, eller tillkommer kostnader för att iordningställa det.

Eftersom ni har en villa idag, så slipper ni ju kostnader för trädgårdsredskapen och utemöbler osv osv, vilket blir några tusen lappar som man oftas inte tänker på...

Jag tror ni klara er på den ekonomin som ni har idag, men enklast blir väl om ni får en någolunda detaljerad kalkyl från husleverantören/kommunen på utgifter som rör ert hus. VA/drift/försäkringar/fastighetsskatt osv osv.. Sedan ser ni till så att ni lägger samma summa på ert nuvarande hus (allt som blir plus amorterar ni av lånen med/eller spara undan) och så lever ni på de pengarna 4-6 månader och ser hur ekonomin ser ut. Då ni idag står med offerten så kan det ju vara svårt att vänta 4-6 månader på att skriva under, så vänd på det istället. Ta reda på vad kostnaden blir för det nya huset och jämför sedan med kostnaden för det gamla huset och mellanskillnaden där måste ni hitta någonstans i er budget.

Nu vet jag inte om man kan det, men om det går bra för banken så kanske ni skulle kunna flytta med lånen på ert gamla hus till det nya istället och därmed slippa höja räntan om ni har en låg ränta idag.

- M
 
Det allra lättaste är ju att se på hur mycket dyrare det blir att bo i det nya huset jämfört med idag. Har ni de pengarna över idag, så klarar ni det. Har ni inte de pengarna idag, så börja fundera på vad det är som ni skall spara in på.

Annat som är värt att titta på är vad som behöver göras på ert hus ni har idag. Står ni inför rätt så omfattande renoveringar kommande 5-10 år, så kan slutnotan mycket väl bli lika stor. Barn, arbete och hälsa skall också in i deslutsunderlaget någonstans.

Tänk också på nya reavinstreglerna. Nu är det inte så mycket, men är man ute i marginalen så får man vara noga.
 
I offerten ingår garage oxå. Dessutom har vi en i familjen som har trädgårds och anläggningsfirma. Så iordningsställande av tomten får vi mycket hjälp med.
Vi har två barn och jag har varit mammaledig i 3,5 år men ska börja jobba nu efter årsskiftet. Så ekonomin har ju inte varit den bästa men det är ju i sin tur inte rättvist att kolla på den nu eftersom vi båda fått ut mindre än vad vi får ut när vi jobbar fullt.
Dessutom har vi två bilar nu och dit vi ev. ska flytta behöver vi bara en bil och vi kan samåka med andra till jobbet.
Så vad säger ni. Go for it... eller?.....
 
Jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen som du vill göra, men jag lever inte ert liv. Jag tror det är farligt att lita till andra. Du och din man behöver sätta er ned, kanske en barnfri helg, och räkna, resonera och fundera på vad ni vill med era liv.

Vad händer om ni får fler barn? Vad händer om någon av er blir arbetslös? Vad händer om någon blir sjuk?

Det är bara ni som har svaren, det är bara ni som vet hur ni lever ert liv idag och det är bara ni som vet vad ni är beredda att göra avkall på för att få ett större och dyrare hus.
 
jessan: Jag undrar bara en sak. Är det gamla huset för litet? Bygger ni nytt bara för det är nytt? Om det inte är något större fel på det gamla så skulle jag ta det lite lugnare, annars håller jag med robban. Har man bara sund ekonomi är det inga problem.
 
Jessan:
Vi har ungefär samma förutsättningar som ni, lån 1.9 Miljoner, 2 barn, 2 bilar osv osv.. Vi har fasta utgifter varje månad på runt 22.000 (ibland upp mot 30.000, när det hopar sig...) som skall betalas och utöver det så skall Maten betalas som ligger runt 5.000 i månaden. Visst vi har en delräkningar som man kanske kan justera lite ner (mest försäkringar) och kanske minska sparandet och ta bort en prenumation på en tidning, ta bort amorteringen och vi skulle kanske komma ner 17-18.000...

Så om de 32.000 som du nämner är den inkomst ni får när ni jobbar heltid inkl barnbidrag så tror jag det blir tight. Det kommer att gå, men ni kommer inte att göra så mycket mer än att bo.
Det hela beror på hur ekonomiska ni är och hur mycket ni vill offra för att bo i huset. Ni klara det säkert, men hur roligt är det att stå utan pengar den 23 i månaden fyra gånger om året....

Jag kan bara rekommender er att göra en ordentlig budget och gå igenom alla intäkter och utgifter och se om det går ihop, lägg minst 2.000 i posten outförseda utgifter varje månad, de behövs...

- M
 
Ja håller med dig bumpaberra, det är många OM hela tiden, det är ju som banken sa till oss när vi byggde nytt för 2 år sedan och det med mindre nettoinkomst än trådstartaren att vi kan inte spå i kula utan tittar på hur det ser ut idag, visst kan någon bli arbetslös, visst kan någon bli sjuk, visst ni kanske får femlingar men det vet vi ju inte nu så det är inga argument för att inte beviljar ett kreditiv på 1.950.000:-, vi hade ut drygt 28.000:- nt i månaden, inga övriga lån, och i övrigt bra skött ekonomi. Vi är idag helnöjda, nyblivna föräldrar, inga problem att få det att gå ihop, 2 relativt nya bilar, unnar oss olika saker och lilleman får sitt så jag förstår inte domedagsprofeterna som hela tiden påtalar att man minsann själv aldrig skulle göra ditten och datten,

Vi som upplevt och upplever just detta som trådstartaren skriver om våndan av att våga skall naturligtvis veta vad dom ger sig in i men som jag skrev innan har man en sund ekonomi + att du kommer ut på arb.marknaden igen så säger jag återigen
GO for it.
 
Nä man kan inte vara för feg heller! Då händer ju inte färgen i livet. Det handlar ju bara om lite pengar, finns viktigare saker än det i livet. Vad är det värsta som kan hända? Att hela marknaden brakar ihop, eller räntor på 20 %. Då är du ju bara att dra till Thailand eller något. Allt ordnar sig.

Swetrot, alla vill ju inte leva som du propagerar för, i en liten by i Hälsingland bara för man kan betala sitt boende där . Visst det är rätt fint där men ändå.
 
Håller med dig till fullständigt bumpaberra.
Vi prioriterar vårt hus väldigt högt speciellt som vi snart skall ha barn, skulle aldrig byta bort vårat boende mot en hyreslägenet i ett område vi inte trivdes i för att kunna spara ett par extra tusenlappar i månaden.
Pengarna man tjänar är till för att använda och jag kan inte komma på något
bättre att lägga dom på ett ett boende man trivs i, det är guld värt!
 
Jaha, det var då många olika bud. Men jag måste oxå få hålla med om att man kan ju inte bara tänka att "tänk om det händer eller tänkt om detta händer". Vi lever idag. Har två barn och ska inte ha fler. Vi har en god ekonomi så fort jag börjar jobba igen. Vårat hus är inte för litet egentligen men vi trivs inta så jättebra i området. Har mycket kompisar dit vi vill flytta och pendlingsmöjligheterna är mycket bättre där. Och om man någongång ska bygga nytt så är det väl nu när man är skapligt ung och man dessutom har lite pengar att lägga in (iom försäljning av nuvarande villa).
Jag har kompisar som har samma ekonomi som vi, om inte mindre t.o.m, som klarar det med råge.
Men vi får naturligtvis sätta oss ner o kolla över det hela. Men det är ju inget förhastat beslut om vi nu bestämmer oss för att bygga. Har ju varit på banken ett flertal gånger och räknat på om vi verkligen klarar det. Och dom säger att vi gör det.
Men som sagt. Bara att sätta sig ner o prata och ta ett beslut. Det är inte lätt.
 
jessan skrev:
Jaha, det var då många olika bud. Men jag måste oxå få hålla med om att man kan ju inte bara tänka att "tänk om det händer eller tänkt om detta händer". Vi lever idag. Har två barn och ska inte ha fler. Vi har en god ekonomi så fort jag börjar jobba igen. Vårat hus är inte för litet egentligen men vi trivs inta så jättebra i området. Har mycket kompisar dit vi vill flytta och pendlingsmöjligheterna är mycket bättre där. Och om man någongång ska bygga nytt så är det väl nu när man är skapligt ung och man dessutom har lite pengar att lägga in (iom försäljning av nuvarande villa).
Jag har kompisar som har samma ekonomi som vi, om inte mindre t.o.m, som klarar det med råge.
Men vi får naturligtvis sätta oss ner o kolla över det hela. Men det är ju inget förhastat beslut om vi nu bestämmer oss för att bygga. Har ju varit på banken ett flertal gånger och räknat på om vi verkligen klarar det. Och dom säger att vi gör det.
Men som sagt. Bara att sätta sig ner o prata och ta ett beslut. Det är inte lätt.
Håller med dig det är inget lätt beslut, det var många sömnlösa nätter, ångest, febertoppar och annat som skedde i kroppen men när väl beslutet var taget och processen kom igång så var det en i det stora hela en otroligt rolig process, jobbig men för det mesta roligt, det var miljoner saker att tänka på, att besluta, välja, ligga sömnlös igen och undra om man valt rätt färg på takteglet, ångra sig för att sen ångra sig igen osv osv osv. Vad ni än tar för beslut så lycka till med det hela.
 
jessan skrev:
Har i ett par år velat fram o tillbaka om vi ska bygga nytt eller inte. Bor i villa idag som vi nog kan tjäna ca 400000 på om vi säljer. Har en månadsinkomst tillsammans på ca 32000 efter skatt. Vi är intresserade av ett Eksjöhus och fått en offert, nyckelfärdigt, inkl. allt på 2,3 miljoner. Nu är det mest min man som inte riktigt vågar.
Vad tycker ni? Klarar vi detta? Vi kommer ju att behöva låna ca1,9 miljoner.
Hoppas ni kan peppa mig så jag snart kan övertala min man.
Tacksam för alla svar.
Inkl allt? Tomt, avgifter för avlopp och vatten etc etc? Det låter ju sjukt billigt. Har ni verkligen valt ett hus som ni känner er nöjda med? Risken är ju annars att detta "billiga" hus är just billigt och inte alls blir någon kassako.
Vad är det för uppvärmning?
Hur stort är huset?
Var ligger det, ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.