Byggahus.se
E
På grund utav utlandsvistelse försvann min folkbokföring och det går inte att fixa nu, men är svensk medborgare. Går det att köpa ett hus ändå?
 
BirgitS
Det finns inget krav på att man är bosatt i Sverige för att få köpa ett hus i Sverige. Det är inte heller krav på att man är svensk medborgare. Finns t.ex. många tyskar som äger sommarställen i Småland.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
E elsjo skrev:
På grund utav utlandsvistelse försvann min folkbokföring och det går inte att fixa nu, men är svensk medborgare. Går det att köpa ett hus ändå?
Jo men allt blir ju krångligare utan en folkbokföring. Så här fixas det.
https://skatteverket.se/privat/folk...enskmedborgare.4.5a85666214dbad743ff1136.html
Sen precis som BirgitS skriver så har man pengarna kontant så är det ju bara att köpa som andra utlänningar.
EDIT ingångssida för att flytta till Sverige
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttatillsverige.4.76a43be412206334b89800018617.html
 
Redigerat:
  • Gilla
noren1
  • Laddar…
Att ha en svensk bank är nog viktigare för en enkel transaktion än att ha en svensk adress. Är du skrivet i ett EU-land har du rätt att skaffa ett svenskt bankkonto om du inte redan har det, men det är förstås lånen och den finansiella historiken som kan vara svårast att lösa om man inte kan casha det hela. Vilket de flesta av oss ju inte kan.
 
  • Gilla
Pontus.F
  • Laddar…
Tänk på att som utflyttad så kommer din kreditupplysning komma tillbaka i princip med en peststämpel. Så att nyetablera en bankkontakt är ofta väldigt jobbigt, speciellt om man ska söka lån. En etablerad bankkontakt underlättar något fruktansvärt
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Jo nu är det då mycket som kräver en folkbokföringsadress för att det ska fungera i Sverige därav mitt råd att fixa till folkbokföringen. I princip alla avtal som skrivs med företag, el, mobil osv kräver en folkbokföring.
Men har man pengar cash så behöver man ju inte fixa problemet.
 
  • Gilla
sjober
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det då mycket som kräver en folkbokföringsadress för att det ska fungera i Sverige därav mitt råd att fixa till folkbokföringen. I princip alla avtal som skrivs med företag, el, mobil osv kräver en folkbokföring.
Men har man pengar cash så behöver man ju inte fixa problemet.

Nejdå, man måste inte vara folkbokförd här för att få el, sophämtning osv. De löser det ändå och skickar räkningen till där man bor. Mina kusiner köpte hus här i Sverige och är brittiska medborgare, det var inget problem alls.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
E
K Kaninjan skrev:
Nejdå, man måste inte vara folkbokförd här för att få el, sophämtning osv. De löser det ändå och skickar räkningen till där man bor. Mina kusiner köpte hus här i Sverige och är brittiska medborgare, det var inget problem alls.
Låter lovande. Har dock inte heller någon utländsk folkbokföring.
 
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ha en svensk bank är nog viktigare för en enkel transaktion än att ha en svensk adress. Är du skrivet i ett EU-land har du rätt att skaffa ett svenskt bankkonto om du inte redan har det, men det är förstås lånen och den finansiella historiken som kan vara svårast att lösa om man inte kan casha det hela. Vilket de flesta av oss ju inte kan.
Svensk bank har jag och ska inte ta lån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E elsjo skrev:
Låter lovande. Har dock inte heller någon utländsk folkbokföring.
Jo men då får du sannolikt stora problem med enbart ett svenskt pass.
Känner till en som bodde i Thailand över 10 år och han insåg snabbt att han måste ha en folkbokföring när han bestämde sig för att återvända. När någon kör ditt personnummer så är det bara tomt, ev står det "utvandrad".
 
E
P paralun skrev:
Jo men då får du sannolikt stora problem med enbart ett svenskt pass.
Känner till en som bodde i Thailand över 10 år och han insåg snabbt att han måste ha en folkbokföring när han bestämde sig för att återvända. När någon kör ditt personnummer så är det bara tomt, ev står det "utvandrad".
Kan det då vara möjligt att köpa hus av privatperson eller till och med mäklare eller är det kört? Försöker spara pengar på boende, så vill inte lägga ut extrapengar.
 
E elsjo skrev:
Kan det då vara möjligt att köpa hus av privatperson eller till och med mäklare eller är det kört? Försöker spara pengar på boende, så vill inte lägga ut extrapengar.
Om du har pengarna cash så är det inget problem.
Men sen får du problem med alla avtal som de flesta vill ha en säkerhet för när de kör ditt personnummer.
Sen om du skulle bli sjuk så riskerar du en stor röra när du inte är folkbokförd i Sverige.
Var du inom EU vid bortvaron så är det enklare men var du utanför EU så har du ingen rätt till mer än det absolut akuta. Så fixa folkbokföringen är mitt råd!
 
BirgitS
E elsjo skrev:
Kan det då vara möjligt att köpa hus av privatperson eller till och med mäklare eller är det kört? Försöker spara pengar på boende, så vill inte lägga ut extrapengar.
Hör med några mäklare så får du veta hur de skulle agera i fallet att någon som inte är folkbokförd i Sverige vill köpa en fastighet.

Går det inte att vara folkbokförd där du bor nu?
Det är liksom lite underligt att i princip vara hemlös och kan göra att säljare inte vill sälja till dig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Hör med några mäklare så får du veta hur de skulle agera i fallet att någon som inte är folkbokförd i Sverige vill köpa en fastighet.

Går det inte att vara folkbokförd där du bor nu?
Det är liksom lite underligt att i princip vara hemlös och kan göra att säljare inte vill sälja till dig.
Det tänker jag också, man vill ju gärna satsa på "säkra kort" och det man känner igen i sig själv.

Brist på folkbokföring är ett sätt att hålla kostnaderna nere för att kunna spara pengar snabbare.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.