Byggahus.se
hahalj
Planerar för ett växthus enligt attefallsreglerna, dvs mindre än 30 kvm.
Kommunens bygglovsenhet kräver att bygganmälan ska innehålla en kontrollplan, försöker läsa mig till vad den ska innehålla och vem som ska kontrollera men blir inte klokare. Detta säger Boverket att en kontrollplan ska innehålla:
  • vad som ska kontrolleras
  • hur kontrollen ska göras
  • mot vad kontrollen ska göras
  • om kontrollen ska göras inom ramen för byggherrens dokumenterade egenkontroll, eller av certifierad sakkunnig
  • vem som ska göra kontrollen.
Är det upp mig att själv definiera allt detta? Kan jag som BH (byggherre) själv kontrollera och godkänna att allt är gjort enligt .. ja, vaddå?
Är ju viss skillnad mot att ha en kontrollplan för ett attefallshus med el, vatten och avlopp, mot ett växthus som inte har några egentliga byggkrav, mer än allmänt avstånd till grannfastighet etc.
Är det någon som vet vad som krävs i ett sånt här fall?
 
Här är ett exempel på en kontroll plan för "enkel byggnation", vilket växthuset borde vara.
Du borde kunna ta bort tex våtrum och installationer.

Svensk kontrollplan för byggprojekt med sektioner för fastighetsinformation och utförda kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Här är ett exempel på en kontroll plan för "enkel byggnation", vilket växthuset borde vara.
Du borde kunna ta bort tex våtrum och installationer.

[bild]
Ok. Blir ju inte många punkter att redovisa då, utformning, markarbeten möjligen och stomme. Kanske ta med brand också.
Så jag kan själv verifiera med t.ex. fotografier att det rätt gjort?
 
hahalj
Har en pågående dialog med bygglovsenheten, de vill verkligen inte tala om vad en kontrollplan ska innehålla utan pekar på boverkets website och säger att jag ska ta fram en "kontrollplan anpassad till byggnationen". Jaja, får väl sätta ihop nåt som jag själv tycker är rimligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Ok. Blir ju inte många punkter att redovisa då, utformning, markarbeten möjligen och stomme. Kanske ta med brand också.
Så jag kan själv verifiera med t.ex. fotografier att det rätt gjort?
Egenkontroll ska duga till.
Jag har byggt ett garage där det mesta var egenkontroll förutom typ utsättning som kommunen ville skicka ut sin egen gubbe.
Är det ett byggsats-växthus? I så fall kan du ju på konstruktion bara skriva egenkontroll mot leverantörens monteringsanvisningar.
Står växthuset väldigt nära nån annan byggnad så att du har några brandkrav att ta hänsyn till? Om inte så tycker jag inte du ska ta upp någon om brand i kontrollplanen.
Generellt så bör du bara ta med lagom mycket (så lite som möjligt) i kontrollplanen. Ju mer du tar upp där desto mer jobb skapar du bara åt dig själv
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hahalj
S Stuff skrev:
Egenkontroll ska duga till.
Jag har byggt ett garage där det mesta var egenkontroll förutom typ utsättning som kommunen ville skicka ut sin egen gubbe.
Är det ett byggsats-växthus? I så fall kan du ju på konstruktion bara skriva egenkontroll mot leverantörens monteringsanvisningar.
Står växthuset väldigt nära nån annan byggnad så att du har några brandkrav att ta hänsyn till? Om inte så tycker jag inte du ska ta upp någon om brand i kontrollplanen.
Generellt så bör du bara ta med lagom mycket (så lite som möjligt) i kontrollplanen. Ju mer du tar upp där desto mer jobb skapar du bara åt dig själv
Ja, det kommer bli en byggsats. Har inte bestämt modell ännu.
Det kommer kanske hamna ca 4-5 meter från ett burspråk på huset (se bild), så kanske det ställer några krav på brandsäkerhet?

Abstrakt karta med beige polygon, blå rektangel, streckade linjer, och konturlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Tja... har läst på mer nu och det här verkar bli ett problem med brandskyddet. Minimum 8 meter mellan småhus och komplementbyggnad säger Boverkets regler om man inte har några brandskyddande åtgärder på minst en av väggarna emellan. Det går ju inte göra nåt sånt på ett växthus, och det är ju inte aktuellt att göra något på bostadshuset heller.
Så f-n vet, det här håller inte. Alternativ placering av växthuset kanske, men det finns inga bra alternativ. Får tänka om.
 
hahalj hahalj skrev:
Tja... har läst på mer nu och det här verkar bli ett problem med brandskyddet.

Låter tokigt med brandskydd när det gäller ett växthus. Men vad dessa byråkrater kan hitta på överraskar ju ingen.
Personligen hade jag bara byggt växthuset utan att blanda in myndigheter. De flesta lär ju inte ha en aning om att det behövs någon typ av tillstånd för ett växthus så risken att någon anmäler borde inte varar stor. (Och de som vet att det krävs tillstånd tror säkert att det finns tillstånd)
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Strunta i brandbiten. Växthus brinner inte.
Ta med lägeskontroll och kontroll mot leverantörens bygganvisning. (Låter bättre än monteringsanvisning). Handläggaren är sannolikt nöjd om den kan sätta ett kryss i en ruta. Är de inte nöjda får de väl meddela vad de saknar.
 
Jag stod i exakt samma sits som du för två år sedan. Byggde växthus nära tomtgräns (med grannarnas skriftliga godkännande). Jag gjorde upp en enkel kontrollplan liknande den @klaskarlsson klistrade in ovan. De punkter som kommun ville ha med listar jag nedan. Du gör ju själv kontrollen så jag hade med en ytterligare kolumn "kontrollmetod" samt vad den ska kontrolleras mot och då blev det så här:
Svensk kontrollplan för byggprojekt med kolumner för kontrollpunkter, metoder och dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag "kontrollerade" signerade och skickade in. Den punkt jag fick backning på var lägeskontrollen som tydligen inte var ok att utföra lekmannamässigt utan där fick jag ta in en mätfirma för att mäta in den "på riktigt".
Ett annat krux var ju att jag behövde en konstruktionsritning för bygglovet - men byggbeskrivningen för mitt växthus fanns som ett 60-sidigt .pdf dokument med alla möjliga mått, jag skickade in den och den godkändes även om det är tveksamt om den innehöll beräkningar för snölast t.ex.
Brandskyddet nämndes aldrig i diskussionen med kommun, om jag vore dig skulle jag utelämna den i det du föreslår i din kontrollplan. De kommer att tala om ifall du behöver lägga till punkter. Det allra viktigaste är att få ok på "E" i kolumnen för kontrollant.
 
hahalj
L lbgu skrev:
Låter tokigt med brandskydd när det gäller ett växthus. Men vad dessa byråkrater kan hitta på överraskar ju ingen.
Personligen hade jag bara byggt växthuset utan att blanda in myndigheter. De flesta lär ju inte ha en aning om att det behövs någon typ av tillstånd för ett växthus så risken att någon anmäler borde inte varar stor. (Och de som vet att det krävs tillstånd tror säkert att det finns tillstånd)
D Daniel 109 skrev:
Strunta i brandbiten. Växthus brinner inte.
Ta med lägeskontroll och kontroll mot leverantörens bygganvisning. (Låter bättre än monteringsanvisning). Handläggaren är sannolikt nöjd om den kan sätta ett kryss i en ruta. Är de inte nöjda får de väl meddela vad de saknar.
D Dublin skrev:
Jag stod i exakt samma sits som du för två år sedan. Byggde växthus nära tomtgräns (med grannarnas skriftliga godkännande). Jag gjorde upp en enkel kontrollplan liknande den @klaskarlsson klistrade in ovan. De punkter som kommun ville ha med listar jag nedan. Du gör ju själv kontrollen så jag hade med en ytterligare kolumn "kontrollmetod" samt vad den ska kontrolleras mot och då blev det så här:
[bild]
Jag "kontrollerade" signerade och skickade in. Den punkt jag fick backning på var lägeskontrollen som tydligen inte var ok att utföra lekmannamässigt utan där fick jag ta in en mätfirma för att mäta in den "på riktigt".
Ett annat krux var ju att jag behövde en konstruktionsritning för bygglovet - men byggbeskrivningen för mitt växthus fanns som ett 60-sidigt .pdf dokument med alla möjliga mått, jag skickade in den och den godkändes även om det är tveksamt om den innehöll beräkningar för snölast t.ex.
Brandskyddet nämndes aldrig i diskussionen med kommun, om jag vore dig skulle jag utelämna den i det du föreslår i din kontrollplan. De kommer att tala om ifall du behöver lägga till punkter. Det allra viktigaste är att få ok på "E" i kolumnen för kontrollant.
Tack för svar. Det de sagt hittills är att kontrollplanen måste innehålla risker. Skulle ju kunna utelämna brandskydd och hoppas på att de inte anmärker på det. Kommer inte strunta i bygganmälan, det blir ändå en investering i kostnad och arbete, och vill inte riskera problem framöver. Vi bor nära naturskyddat område och kommunens ögon finns på vårt område.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Strunta i brandbiten. Växthus brinner inte.
haha, du gjorde min dag:crysmile:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Tack för svar. Det de sagt hittills är att kontrollplanen måste innehålla risker. Skulle ju kunna utelämna brandskydd och hoppas på att de inte anmärker på det. Kommer inte strunta i bygganmälan, det blir ändå en investering i kostnad och arbete, och vill inte riskera problem framöver. Vi bor nära naturskyddat område och kommunens ögon finns på vårt område.
Om du vill göra det enkelt för dig så ringer du en Kontrollansvarig i ditt område och betalar honom 2000kr så fixar han kontrollplanen.

Angående brand, är växthuset större än 15 kvm?

Detta är väldigt enkelt egentligen men verkar svårt eftersom du aldrig gjort det innan eller insatt hur risker eller kontrollplanen ska upprättas eller har för funktion.

Det är inte kommunens jobb att göra en Kontrollplan till dig, vem blir ansvarig om något går snett och det framkommer att kommunen själva hjälpt dig med kontrollplanen? :crysmile:
 
Claes Sörmland
Begär ut de senaste fem kontrollplanerna för uppförande av växthus från kommunens som offentlig handling. Kommunen har skyldighet att skyndsamt ge dig de handlingarna, vilket typiskt sett är innan arbetsveckan är över. Sen kopierar du deras upplägg och alla är nöjda och glada.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
hahalj
LaszloToth LaszloToth skrev:
Om du vill göra det enkelt för dig så ringer du en Kontrollansvarig i ditt område och betalar honom 2000kr så fixar han kontrollplanen.

Angående brand, är växthuset större än 15 kvm?

Detta är väldigt enkelt egentligen men verkar svårt eftersom du aldrig gjort det innan eller insatt hur risker eller kontrollplanen ska upprättas eller har för funktion.

Det är inte kommunens jobb att göra en Kontrollplan till dig, vem blir ansvarig om något går snett och det framkommer att kommunen själva hjälpt dig med kontrollplanen? :crysmile:
Planen är ett växthus ca 20-25 kvm.

Det är säkert som du säger, mycket enklare än vad man tror när det är första gången man gör nåt sånt här.

Självfallet förväntar jag mig inte att kommunen gör en kontrollplan åt mig, men eftersom det är ett krav och de inte godkänner en bygganmälan utan en sådan så kan jag tycka man bör kunna svara på vad den ska innehålla och inte bara hänvisa till Boverket. Men, men, det kanske är att förvänta sig för mycket.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Begär ut de senaste fem kontrollplanerna för uppförande av växthus från kommunens som offentlig handling. Kommunen har skyldighet att skyndsamt ge dig de handlingarna, vilket typiskt sett är innan arbetsveckan är över. Sen kopierar du deras upplägg och alla är nöjda och glada.
Bra idé! Ska undersöka detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.