Byggahus.se
Hej,

Står inför att bygga ett 100m2 fritidshus på Gotland. Det blir enplan och jag vill ha det på platta på mark. Det kommer att ha kamin och relativt öppen planlösning. Det kommer att användas sommartid och någon helg på vintern till att börja med, men kanske mer när man blir äldre. Planerar att ha det på underhållsvärme på vintern med möjlighet att ställa upp värmen innan man åker dit.
Men hur hur göra med uppvärming? Det känns dumt att inte lägga in värme i golvet när man gjuter det.
Förslag på värmessystem. Är det en vanlig elpanna som gäller?
 
Luft-luft värmepump. Klart billigast och du kan även göra kyla på sommaren
 
Golvvärme ingjuten i plattan tar flera dygn att värma upp, så det är ett dåligt alternativ om man vill ha underhållsvärme på vardagarna och varmt på helgen.
 
T toolman77 skrev:
Luft-luft värmepump. Klart billigast och du kan även göra kyla på sommaren
Ja, det är väl förnuftigast. men är lite inne på att ha slipade betonggolv, och är rädd att det blir väl kallt på vintern utan golvvärme.
Å andra sidan blir det kanske snabbt för varm om man eldar i kaminen i kombination med golvvärmen. Har vattenburen golvvärme i permanenthuset och den är tyvärr trög att anpassa sig både till kallare väder och till värmen på dagen när solen ligger på.
 
Se till att kunna fjärrstyra värmen om du ska ha golvvärme i ett fritidshus som är kallt när du inte är där.

Jag har elburen golvvärme i fritidshusets badrum och den tar minst 12 timmar på sig att bli varm på vintern. Är jag bara där över helgen så är det enklare att ha tofflor än att slå på värmen

Tänk också på frysrisken med vattenburen golvvärme i ett hus med underhållsvärme. Elpanna är dessutom väldigt ineffektivt, bättre då med luft vatten.

Luft luft värmepumpen torkar också luften och håller stuglukten borta gen om att cirkulera luften när du inte är där.
 
Golvvärme i ett fritidshus med betongplatta är så fel som det kan bli.
Luftvärmepumpar i första hand.
Vattenburet i ett fritidshus är också dumt. Framtida långvariga elavbrott får värmesystemet att frysa. Vi har bara sett början av miljöpartiets utlandsstyrda sabotageverksamhet.
 
I fastighet med vattenburet system (utan frostskyddsmedel) och/eller tappvarmvattensystem (som inte tömms) så rekommenderar typ alla försäkringsbolag 12-15⁰ som lägsta temperatur.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Så slipat betonggolv med äkta mattor för estetiken
Kamin + luft/luft värmepump som primärvärme och ventilation när man är där.
Luft/luftvärmepump för underhållsvärme och ventilation när man inte är där. (men funkar det ok även under den Gotländska vintern?)
Elgolvvärme i badrum för komfort
Fjärrstyrning för både Luft/luft värmepump och elgolvvärme i badrum.
 
B BElofsson skrev:
Så slipat betonggolv med äkta mattor för estetiken
Kamin + luft/luft värmepump som primärvärme och ventilation när man är där.
Luft/luftvärmepump för underhållsvärme och ventilation när man inte är där. (men funkar det ok även under den Gotländska vintern?)
Elgolvvärme i badrum för komfort
Fjärrstyrning för både Luft/luft värmepump och elgolvvärme i badrum.
Bra förslag. Om Vattenburen värme väljs bör den förses med glykol för att klara långt elavbrott.
Lägg tappvattenledningar så att de kan tappas av.
 
B BElofsson skrev:
Så slipat betonggolv med äkta mattor för estetiken
Kamin + luft/luft värmepump som primärvärme och ventilation när man är där.
Luft/luftvärmepump för underhållsvärme och ventilation när man inte är där. (men funkar det ok även under den Gotländska vintern?)
Elgolvvärme i badrum för komfort
Fjärrstyrning för både Luft/luft värmepump och elgolvvärme i badrum.
En luftvärmepump har ingenting med ventilation att göra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde fritidshus installerade jag en luftvärmepump i vardagsrummet som även fint häller värmen i köksdelen.
Golvvärme i bad/tvättstuga och hall. Med facit i hand hade jag kanske klarat mig utan golvvärme i hall men det är mysigt att ha varmt golv där man tar av sig skorna.
Sedan satte jag även elradiatorer i sovrum samt i vardagsrummet. Förberett även för ett i köksdelen men det behövs inte.
Man vill ju stänga dörren till sovrum och då begränsas ju luftvärmepumpen i sitt jobb. Därför elradiatorer. Dessutom en säkerhetsfråga.

Du nämner ventilation. Jag har en paxfläkt i badrummet som som startar på ljusförändring eller fukthalt. Har även gjort så att den startar kl 12 och 24 varje dygn. ”Öppen” tröskel gör att luft sugs även om toadörren är stängd.

Kom ihåg att du vill kunna styra allt från din telefon.
 
Redigerat:
  • Gilla
BElofsson
  • Laddar…
Luftluft av golvmodell är bättre med sånt golv.
 
  • Gilla
BElofsson
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
När jag byggde fritidshus installerade jag en luftvärmepump i vardagsrummet som även fint häller värmen i köksdelen.
Golvvärme i bad/tvättstuga och hall. Med facit i hand hade jag kanske klarat mig utan golvvärme i hall men det är mysigt att ha varmt golv där man tar av sig skorna.
Sedan satte jag även elradiatorer i sovrum samt i vardagsrummeti. Förberett även för ett i köksdelen men det behövs inte.
Man vill ju stänga dörren till sovrum och då begränsas ju luftvärmepumpen i sitt jobb. Därför elradiatorer. Dessutom en säkerhetsfråga.

Du nämner ventilation. Jag har en paxfläkt i badrummet som som startar på ljusförändring eller fukthalt. Har även gjort så att den startar kl 12 och 24 varje dygn. ”Öppen” tröskel gör att luft sugs även om toadörren är stängd.

Kom ihåg att du vill kunna styra allt från din telefon.[/QUOTE

*

PAX-fläkten är bra för att ventilera våtrummet men inte mer. För minsta luftväxling i hela huset behövs flera PAX i drift hela dygnet. Kan hända det är löst på annat sätt.
 
Redigerat:
Jag är av den sorten att jag tycker att man gjuter in golvvärme när man har chansen. För vem vet kanske det blir användning av det i framtiden. Man behöver ju inte koppla in det bara för att man gjuter in den....
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jag är av den sorten att jag tycker att man gjuter in golvvärme när man har chansen. För vem vet kanske det blir användning av det i framtiden. Man behöver ju inte koppla in det bara för att man gjuter in den....
Ja, jag är också av den åsikten. Problemet när man bygger fritidshus är dock utrymme och ekonomi.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.