Byggahus.se
Anlitade en entreprenör i december förra året för arbete på tomten som nu snart 2 månader senare inte fortfarande inte har hämtat utrustning. Och det är inte lite heller utan en hel grävare, staket, skopor etc. Har påtalat detta flera gånger nu både på mail och på telefon men möts antingen av inget svar (mail) eller att de ska titta på det och återkomma.
Börjar bli aningens trött på det hela nu. Kollade på allabolag.se och det ser ut som att bolaget fortfarande är aktivt annars hade en ju kunnat misstänka konkurs.
Är det ngn här som har erfarenhet av liknande och löst bortforsling själv och sedan ställt krav på ersättning eller liknande?
 
  • Wow
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Meddela att du från 1/2-23 numera tar ut en parkeringsavgift på platsen och att kontrollavgift kommer utställas och skickas till dem veckovis. Betalar de inte dessa är det bara att skicka kraven till inkasso eller fogden, även om det inte är helt korrekt så tror jag de kanske inte vet de och flyttar sina saker.
 
  • Gilla
quispiam och 12 till
  • Laddar…
Gör inget själv. Egenmäktigt förfarande’

ansök via kronofogden ?
 
  • Gilla
Dal-Mausen och 6 till
  • Laddar…
Skriv ett meddelande till dem: "Tack för att ni äntligen kom och hämtade utrustningen igår! Tyvärr var jag inte hemma vid tillfället."
Det kanske blir fart på dem då.
 
  • Gilla
  • Haha
Dal-Mausen och 180 till
  • Laddar…
Är inte helt ovanligt om det är en stor maskin då kan det ju kosta 20k att flytta så då vill han nog ha den direkt till nästa jobb men det kan ju va bra att informera om det isåfall
 
  • Gilla
quispiam och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Gör inget själv. Egenmäktigt förfarande’

ansök via kronofogden ?
Går på dem en gång till innan jag hör av mig till Kronofogden. Verkar inte vara så lång väntetid för handräckning, bara 10-11 vardagar.
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är inte helt ovanligt om det är en stor maskin då kan det ju kosta 20k att flytta så då vill han nog ha den direkt till nästa jobb men det kan ju va bra att informera om det isåfall
Så tänkte jag i början också, men eftersom det tagit 45 dagar nu så får jag känslan av att det kanske inte finns några andra inkommande jobb för dem.
 
  • Gilla
Bosebo och 3 till
  • Laddar…
Oavsett hur lång tid det gått så borde man kunna förvänta sig ett vettigt svar. Vägrar dom att svara eller återkomma så får dom skylla sig själv om Kronofogden löser det på entreprenörens bekostnad.
 
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Lägg in en annons på blocket på prylarna och skicka den till dem :)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Meddela att du från 1/2-23 numera tar ut en parkeringsavgift på platsen och att kontrollavgift kommer utställas och skickas till dem veckovis. Betalar de inte dessa är det bara att skicka kraven till inkasso eller fogden, även om det inte är helt korrekt så tror jag de kanske inte vet de och flyttar sina saker.
Exakt detta, sånär som på att om avtalet med byggaren inte tar upp något om detta så kan man inte så att säga efterdebitera. D.v.s. att man måste ge dom en chans att hämta skiten innan man börjar debitera.

Så skriv till dom på lite skitnödig juridik-svenska att dom har t.o.m. 2023-xx-xx på sig att hämta skiten och därefter börjar du debitera hyra med xxx kr/dag.

Så länge det är vettigt formulerat så lär det räcka för att få tummen ur röven på dom.

Appendix Appendix skrev:
Gör inget själv. Egenmäktigt förfarande’

ansök via kronofogden ?
Om inte ovanstående förslag fungerar är fogden förstås nästa steg. Men det kostar ju lite och kräver lite egen administrativ insats. Men man ska ju inte börja flytta grejerna själv för då är man på hal is.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
H HCR skrev:
Går på dem en gång till innan jag hör av mig till Kronofogden. Verkar inte vara så lång väntetid för handräckning, bara 10-11 vardagar.
Precis så gjorde jag när jag var i samma situation.
"Om ni inte hämtat utrustningen innan XXX begär jag handräckning av kronofogden på er bekostnad".
Det tog ett par timmar så var den borta...

/M
 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 18 till
  • Laddar…
Vid en konkurs hade konkursförvaltaren säkrat ev. tillgångar snabbare än snabbast och då hade skiten hämtats ögona böj.
 
B Bästerortarn skrev:
Vid en konkurs hade konkursförvaltaren säkrat ev. tillgångar snabbare än snabbast och då hade skiten hämtats ögona böj.
Om konkursen är planerad så kan ju utrustningen lämnats där just för att konkursförvaltaren inte ska hitta dem. Ifall grejerna har några år på nacken så kan de ju vara avskrivna och ifall de inte finns i bokföring/inventarieförteckningen lär konkursförvaltaren aldrig få reda på att de finns.

Sen startas en ny firma och de kommer och hämtar grejerna till den nya firman.
 
  • Gilla
  • Wow
Cambudgie och 16 till
  • Laddar…
H HCR skrev:
Anlitade en entreprenör i december förra året för arbete på tomten som nu snart 2 månader senare inte fortfarande inte har hämtat utrustning. Och det är inte lite heller utan en hel grävare, staket, skopor etc. Har påtalat detta flera gånger nu både på mail och på telefon men möts antingen av inget svar (mail) eller att de ska titta på det och återkomma.
Börjar bli aningens trött på det hela nu. Kollade på allabolag.se och det ser ut som att bolaget fortfarande är aktivt annars hade en ju kunnat misstänka konkurs.
Är det ngn här som har erfarenhet av liknande och löst bortforsling själv och sedan ställt krav på ersättning eller liknande?
De e väll bara att tacka och ta emot, en grävare kan vara värt en hel del, beroende på storlek så har du mellan 50 000 till 5 000 000 gratis,
Varför händer sånt aldrig mig?

H HCR skrev:
Anlitade en entreprenör i december förra året för arbete på tomten som nu snart 2 månader senare inte fortfarande inte har hämtat utrustning. Och det är inte lite heller utan en hel grävare, staket, skopor etc. Har påtalat detta flera gånger nu både på mail och på telefon men möts antingen av inget svar (mail) eller att de ska titta på det och återkomma.
Börjar bli aningens trött på det hela nu. Kollade på allabolag.se och det ser ut som att bolaget fortfarande är aktivt annars hade en ju kunnat misstänka konkurs.
Är det ngn här som har erfarenhet av liknande och löst bortforsling själv och sedan ställt krav på ersättning eller liknande?[/QUOTE
 
  • Gilla
Skogen#3 och 3 till
  • Laddar…
H hstmd skrev:
Varför händer sånt aldrig mig?
Gissar att du också bygger och gräver själv? För oss som gör allt själv är chanserna för att nån annan ska lämna nått värdefullt minimal utan man får köpa eller låna/hyra de grejor man behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.