Byggahus.se
Min uppfattning är att IKEA håller på att glida utför när det gäller kvalité. Både på varor som ingår i grundkonceptet (möbler) och tilläggsprodukter såsom vitvaror, VVS och sådant. Så att automatiskt anta att deras varumärke är någon slags garant är nog väl optimistiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Snigla Snigla skrev:
Jag tror de iaf kontrollerar att de inte säljer vad som helst förknippat med sitt märke (så att säga).

Jag har ingen erfarenhet av Samsung som märke för just luftvärmepumpar, men snabb googling säger att det är en del som säljer dem iaf (hittade både i mitt närområde/skåne) och större företag online. Vad det eg säger om märket .. ja det vet man aldrig (säljs mycket skit i världen). Men det verkar iaf inte vara helt skrutt..

Men om man ska vara helt ärlig..

Deras VP-paket är ju ett samarbete med Polarpumpen.. och där har jag handlat (jaja, jag vet.. inte poppis) och har bra erfarenhet av dem och deras support (däremot är de nada intresserade att hjälpa efter deras garanti gått ut, även om man köpt den av dem.. men men).

Så egentligen är det bara att knalla till Polarpumpens hemsida och välja vad som helst i sortimentet.. betala och se glad ut (de har stort urval av märken, från bättre till sämre).

Jag gick själv dit och kollade in.. för att se hur bra paketpris Ikea eg gett "sina kunder" nu.. och de verkade vara en 2000 kr på paketet.. då jämförde jag deras lilla paket.. med att själv besöka polarpumpens hemsida.. klicka i samma l/l pump.. inkl tillbehörspaket väggstativ.. och installationskostnad i skåne (inkl -rot).

Är inte helt säker på vad som ingick i Ikeas deal dock.. om stativ (oavsett vägg eller mark) ingick.. eller är en tillkommande kostnad... men typ 1500-2000 kr billigare verkar det vara att beställa den "genom" Ikea.. (men du är fortfarande kund hos Polarpumpen, inte Ikea).

Det är inte alltid svart eller vitt..

Jag har nyss köpt två nya l/l pumpar hos en lokal handlare (panasonic) och hen var billigare än de flesta andra jag stötte på som sålde märket.

Så vad vill man ha, vad vill man betala för.. :cool:

MEN - oavsett.. man kan få ett måndagsexemplar av alla märken.. man ska bara se till att man installerar den korrekt och att märket man köper av har bra garantier (y) (och helst bra support från företaget som installerat den)
Men det är väl som 90 talets VHS Philips var skit medans t ex Panasonic maskiner lever än idag.

Bilar Volvo och Mercedes (70-80 tal) fungerar utan större problem.

Nokias lurar innan dem gjorde tabben och gick ihop med ms. T ex en av deras sista smartphone hade redan 2009 32GB internlagring. Medans samsung o co hade max 1GB den tiden dvs gjorda för att inte hålla.

Bara för att en produkt säljs av flera betyder ju inte att det är bra.

Historien tycks även upprepas tänker på dagens vitvaror som bär vissa märken.
 
M MagHam skrev:
Min uppfattning är att IKEA håller på att glida utför när det gäller kvalité.
Är inte IKEAs ursprungsidé att sälja möbler billigt med lite halvtaskig kvalitet. Innan IKEA var de flesta möbler av hög kvalitet. Sen kom IKEA med massproducerade möbler av spånskivor.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men det är väl som 90 talets VHS Philips var skit medans t ex Panasonic maskiner lever än idag.

Bilar Volvo och Mercedes (70-80 tal) fungerar utan större problem.

Nokias lurar innan dem gjorde tabben och gick ihop med ms. T ex en av deras sista smartphone hade redan 2009 32GB internlagring. Medans samsung o co hade max 1GB den tiden dvs gjorda för att inte hålla.

Bara för att en produkt säljs av flera betyder ju inte att det är bra.

Historien tycks även upprepas tänker på dagens vitvaror som bär vissa märken.
Så är det, finns inga garantier för nått i livet. Man bedömer allt man köper själv.. och det är ens egna erfarenheter som sedan talar när man rekommenderar det till andra .. det betyder eg inte att "man har rätt".. men det är bara så man själv ser på saken.

Eg är det helt omöjligt att rekommendera något.. till någon. För kraven, smaken och erfarenheterna är så olika från person till person!

Bara för att min diskmaskin funkade skitbra i "hundra år".. i ett märke.. betyder inte att det är ett bra märke.. även om det funkat perfekt hos mig. Det kanske gått sönder för alla andra.. (jag kanske fick det enda bra ex..). Men jag har ju då bara bra saker att säga om det.. och jag skulle troligen välja samma märke igen när jag köpte nytt..

Svårt sånt där..

(samma gäller ju hantverkare/företag allmänt - vissa har dåliga erfarenheter av dem, andra har goda - den enda jag aktar mig för är den som ser perfekt ut/aldrig gjort nått fel.. då blinkar alla röda lampor.. för då är nått fel och nån ljuger.. ALLA gör fel nån gång..inga undantag!)
 
kisumisu
M MagHam skrev:
Min uppfattning är att IKEA håller på att glida utför när det gäller kvalité. Både på varor som ingår i grundkonceptet (möbler) och tilläggsprodukter såsom vitvaror, VVS och sådant. Så att automatiskt anta att deras varumärke är någon slags garant är nog väl optimistiskt.
Ikea är lite som en jojo gällande kvalité och pris.

T ex varit mycket snack om hur dåliga deras lampor varit. Allt från glödisar till Led. Håller både med och inte med.

En del av deras G4 halogen var skit. Sedan gjordes nåt om. När Ikea sen slutade med Halogen reades återstående lager ut. Jag köpte dessa pga priset även om de nu höll max1år....nu har jag inte behövt byta lampa på 3-4år med den lådan jag köpte då :cool: Tur man köpte flera paket också när dem så bra för är lite osäker om drivern i mina lampor klarar LED.

Sedan har jag ett par av deras E27 LED i en sluten lampa där allt annat tycks överhettas och dö...men Ikea fungerar.

Men det är jobbigt, speciellt med hyllor och möbler om man kommer på att man vill bygga ut några månader senare så har det tagits ur sortiment :thinking:Fick en gång köpa hållare till hyllplan från deras visning blev ju bra och billigt :heart: Men störande är det när man ändrar så mycket.

Nu var jag nån vecka sedan och köpte batterier. Dem har varit så bra och tom en tubkanal som plockar isär grejor saee att Ikeas Ladda är tillverkad av Panasonic.
Nå ja nu hade ju Ladda bytt färg är gråa och AAA batterierna jag köpte hade även tappat effekt. :mad: Nåja jag köpte dessa iaf då jag behövde en större mängd och Ikea har ju helt andra priser. Sedan såg jag även att dem tagit bort den fina laddaren jag har....dem hade bantat ner den till 8st...den gamla laddaren kan man ladda 12st batterier samtidigt.
 
Redigerat:
MultiMan
L lbgu skrev:
Är inte IKEAs ursprungsidé att sälja möbler billigt med lite halvtaskig kvalitet. Innan IKEA var de flesta möbler av hög kvalitet. Sen kom IKEA med massproducerade möbler av spånskivor.
IKEA hade flera årtioenden med riktigt bra kvalitet och design på stora delar av sortimentet, idag kan jag inte hitta motsvarande hur mycket jag än väntar eller letar. Under Ingvars 10 sista år och nu efter hans död ser jag mig en ständigt pågående försämring och ändring av affärsmodell och tänk. IKEA är väldigt nära att inte vara IKEA för mig längre. Nu har ju deras fortsatta rysslandsaffärer gjort att jag slutat handla helt, men följer ju ändå vad som händer.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
IKEA hade flera årtioenden med riktigt bra kvalitet och design på stora delar av sortimentet, idag kan jag inte hitta motsvarande hur mycket jag än väntar eller letar.
Allt är relativt. Personligen tycker jag dock inte möbler/kökskåp av spånskivor är bra kvalitet. IKEAs framgång beror ju på att det är rätt billiga möbler som passar i det moderna slit och slängsamhället.
 
kisumisu
Snigla Snigla skrev:
Så är det, finns inga garantier för nått i livet. Man bedömer allt man köper själv.. och det är ens egna erfarenheter som sedan talar när man rekommenderar det till andra .. det betyder eg inte att "man har rätt".. men det är bara så man själv ser på saken.

Eg är det helt omöjligt att rekommendera något.. till någon. För kraven, smaken och erfarenheterna är så olika från person till person!

Bara för att min diskmaskin funkade skitbra i "hundra år".. i ett märke.. betyder inte att det är ett bra märke.. även om det funkat perfekt hos mig. Det kanske gått sönder för alla andra.. (jag kanske fick det enda bra ex..). Men jag har ju då bara bra saker att säga om det.. och jag skulle troligen välja samma märke igen när jag köpte nytt..

Svårt sånt där..

(samma gäller ju hantverkare/företag allmänt - vissa har dåliga erfarenheter av dem, andra har goda - den enda jag aktar mig för är den som ser perfekt ut/aldrig gjort nått fel.. då blinkar alla röda lampor.. för då är nått fel och nån ljuger.. ALLA gör fel nån gång..inga undantag!)
Det är det som är svårt. Man märker inte sådant förens i sitt eget bruk. Jag hade en Miele diskmaskin som började läcka vatten från pump efter 6år. Mycket var dessutom plast i maskinen.
Har deras tvättmaskin som är 12år gammalt. Dock öppnat den 2ggr (stopp i luftningsslang), men mycket är metall inne i maskinen man ser riktigt hur den skriker kvalité.

Sedan är ju inte garantier alltid hundra. Har t ex en Kia hybrid bil. De mesta fungerar bra o gillar faktiskt bilen!
Men låsen tycks vara byggda till varmare klimat. Bla bensintank går inte upp utan hårtork (Aldrig varit med om med Volvo).
Sedan fått åka massa onödiga resor till service pga laddfel (allt har varit gratis med garanti men som vi alla vet är det inte gratis åka bil och ta lediga dagar från jobbet).

Har bytt de ena o de andra, men helt i onödan. Problem kommer just såhär på vårkanten (inte när det är -30). Felet är att laddkabeln låses inte ordentligt fast kom nu själv på man skall höra ett visst ljud som plötsligt inte hördes.
Vet ej hur det med andra bilar men värmare där vore kanske på plats :thinking: Men det lustiga är när flera har samma fel och man lyckas inte felsöka från början :crysmile:

O nä jag säger inte att Volvo bra, dem tycks ha enorma problem med bla AC, ägd en enda äldre Volvo där ac fungerade och i den var den "just fixat" :crysmile:
 
kisumisu
L lbgu skrev:
Allt är relativt. Personligen tycker jag dock inte möbler/kökskåp av spånskivor är bra kvalitet. IKEAs framgång beror ju på att det är rätt billiga möbler som passar i det moderna slit och slängsamhället.
Beror på vad du jämför med!
Jag har sett sämre kvalité från tex Jysk och från finska möbelaffärer som sålt skiten flera gånger dyrare än Ikea fast det är spån och annat skräp.

Ps. Som den här stolen.


Delvis lagat men ändå ostabil. Ursprungsskruvarna bara snurrar runt :mad:
Stolen är dock inte spån så den kanske går laga på nåt smartare sätt än den förra lagningen.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte en "Sverigepumpen" (en Panasonic) av en lokal installatör för 10 år sen, och det var importören som stod bakom 6-årsgarantin...
precis, köper man från den "riktiga" generalagenten brukar det lösa sig men de som importerar själva får ingen hjälp
 
Snigla Snigla skrev:
Vi köpte ”Sverigepumpen ” från IKEA i ett hus vi hade 2006 - var Panasonic, funkade jättebra (y) (prisetvar likvärdigt även då)

Kan inte tänka mig att de tar in ”skruttiga” maskiner/märken.. som drar ner deras märke/rykte (så att säga).
varför fortsatte inte ikea då med detta koncept ?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Beror på vad du jämför med!
Jag har sett sämre kvalité från tex Jysk och från finska möbelaffärer som sålt skiten flera gånger dyrare än Ikea fast det är spån och annat skräp.
Problemet är väl att det är skitkvalitet på det mesta som säljs idag.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej.
Ikea har precis börjat sälja värmepumpar ink installation från 14485kr. Skulle ni våga köpa?
ja det skulle jag men kolla på Jula också.Glöm inte att enligt fysikens lag stiger värmen uppåt....Jag har installerat en sådan 900mm från golvet och det fungerar utomordentligt bra
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
varför fortsatte inte ikea då med detta koncept ?
Vet faktiskt inte, tror l/l-pumpar kom ur modet helt enkelt.. precis som de började sälja solceller när det började komma.. och nu l/l-pumpar igen när vi ska "spara på elen"..

Lite det där vända kappan efter vinden.. försöka förutspå vad köparna vill ha och locka..

Tror inte det hade med märket Panasonic och göra.. (även om det säkert finns massa negativt och säga om dem också).

Säljstrategier helt enkelt.
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag tror de iaf kontrollerar att de inte säljer vad som helst förknippat med sitt märke (så att säga).

Jag har ingen erfarenhet av Samsung som märke för just luftvärmepumpar, men snabb googling säger att det är en del som säljer dem iaf (hittade både i mitt närområde/skåne) och större företag online. Vad det eg säger om märket .. ja det vet man aldrig (säljs mycket skit i världen). Men det verkar iaf inte vara helt skrutt..

Men om man ska vara helt ärlig..

Deras VP-paket är ju ett samarbete med Polarpumpen.. och där har jag handlat (jaja, jag vet.. inte poppis) och har bra erfarenhet av dem och deras support (däremot är de nada intresserade att hjälpa efter deras garanti gått ut, även om man köpt den av dem.. men men).

Så egentligen är det bara att knalla till Polarpumpens hemsida och välja vad som helst i sortimentet.. betala och se glad ut (de har stort urval av märken, från bättre till sämre).

Jag gick själv dit och kollade in.. för att se hur bra paketpris Ikea eg gett "sina kunder" nu.. och de verkade vara en 2000 kr på paketet.. då jämförde jag deras lilla paket.. med att själv besöka polarpumpens hemsida.. klicka i samma l/l pump.. inkl tillbehörspaket väggstativ.. och installationskostnad i skåne (inkl -rot).

Är inte helt säker på vad som ingick i Ikeas deal dock.. om stativ (oavsett vägg eller mark) ingick.. eller är en tillkommande kostnad... men typ 1500-2000 kr billigare verkar det vara att beställa den "genom" Ikea.. (men du är fortfarande kund hos Polarpumpen, inte Ikea).

Det är inte alltid svart eller vitt..

Jag har nyss köpt två nya l/l pumpar hos en lokal handlare (panasonic) och hen var billigare än de flesta andra jag stötte på som sålde märket.

Så vad vill man ha, vad vill man betala för.. :cool:

MEN - oavsett.. man kan få ett måndagsexemplar av alla märken.. man ska bara se till att man installerar den korrekt och att märket man köper av har bra garantier (y) (och helst bra support från företaget som installerat den)
Visst finns det mycket riktigt dom som säljer luftvärmepumpmpar från Samsung men om du kikar så är dom flesta via postorder eller via elektronikvaruhus som typ Elgiganten, kanske är fler ”vanliga” återförsäljare/montörer som säljer dessa i dina trakter men häromkring är dom få !
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.