Byggahus.se
Nu när nya tvättmaskinen anlänt blir frågan om man skulle passa på att göra om lite i tvättstugan plötsligt akut.
Men hur? Alla som har bra bilder — egna eller andras — får gärna publicera dem här!
Det jag behöver:
* Få tvättmaskin och torktumlare i arbetshöjd
* En avlastningshylla under, att ställa tvättkorgen på, så att tvätten inte åker ner på golvet
* Lite förvaringshyllor för tvättmedel och sånt
* En ny tvättho.

FYI — tvättstugan ligger i ouppvärmd källare av betong; jag undviker gärna organiska material.

Utrymmet som ska göras om är ca tre tvättmaskiner brett, dvs 1,5-2m.

Som sagt — inspirationsbilder tack! :cool:
 
Såhär blev det hos mig
Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, handfat, bänkskivor, skåp och overhead lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående köksinstallation med vita skåp, trälaminatbänkskivor och diverse verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, diskho, skåp och hyllor; vita vitvaror och bruna bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
[bild]
Köksskåp?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Köksskåp?

Yes , allt från Ikea

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi diskuterade mycket detta om vi skulle ha maskiner i arbetshöjd eller inte (har problem med ryggen från och till). Till slut landade vi i alla fall i beslutet att ha två tvättmasiner och en torktumlare i rad med bänkskiva och rejäl arbetsyta över istället. Det är bekvämt att ha stora arbetsytor när man sorterar tvätt, viker och stryker. Plocka i och ur-momentet gör man inte under lika lång tid tänker jag.

Jag kan ta en bild sedan och visa. Så länge kan du kolla på tvättstugor i vår inspirationsflik här:
https://www.byggahus.se/inspiration/tvättstuga
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Så här ser det ut i en liten tvättstuga hos mig. Samma lösning med ikeastommar som ovan men med en utdragshylla i ovankant på lådorna.

Två vita LG tvättmaskiner över förvaringslådor och bredvid korgar på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är på gott och ont det här med upphöjda maskiner. Såklart skönt när man ska in och ur med tvätten ur maskinerna men man blir ju av med mycket bänkyta. Vi valde att ha maskinerna på golvet med skiva i normalhöjd för att gott om plats för sortering och vikning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag tycker det är på gott och ont det här med upphöjda maskiner. Såklart skönt när man ska in och ur med tvätten ur maskinerna men man blir ju av med mycket bänkyta. Vi valde att ha maskinerna på golvet med skiva i normalhöjd för att gott om plats för sortering och vikning.
Tycker ändå att bänkytan i en tvättstuga är för liten att vika och sortera tvätt på. Skulle behöva en bänk som är minst 1x3meter för att få plats med alla högar och det är inte värt ytan bara för att sortera tvätt. Vräker ut allt på sängen istället.
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Så här ser det ut i en liten tvättstuga hos mig. Samma lösning med ikeastommar som ovan men med en utdragshylla i ovankant på lådorna.

[bild]
Är utdragshyllorna original eller egentillverkade?
 
T toolman77 skrev:
Tycker ändå att bänkytan i en tvättstuga är för liten att vika och sortera tvätt på. Skulle behöva en bänk som är minst 1x3meter för att få plats med alla högar och det är inte värt ytan bara för att sortera tvätt. Vräker ut allt på sängen istället.
Rutinerna ser olika ut :). Jag sköter oftast tvätten och när saker är torra åker de ner i resp tvättkorg (man har en var) så får man hämta den och lägga in i garderoben själv (och stryka själv om man nu skulle vilka det).
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
boschkenta
Håller på att färdigställa mim egen tvättstuga just nu och jag gjorde såhär.

Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, tvättkorgar ovanpå, inbyggda skåp och ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utdragbar arbetsyta direkt under för att ställa korgen på, och så blir det en egentillverkad utdragbar lösning på korgarna under för smutstvätt sedan. Grymt mycket skönare att ha de så högt upp i min mening, men sen är jag lite drygt 190 också. Min tjej kan dock inte fylla på tvättmedel själv för hon är ett huvud kortare :sweat:

Tvättställ och massa bänkyta till vänster, plats för torkställning direkt framför maskinerna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har gjort 1,5 tvättstugor vid detta lag. I gamla huset hade vi runt 15 kvadrat tvättstuga så där valde vi att höja upp maskinerna på skåp vilket var väldigt trevligt, men då hade vi ändå utrymme för tre meter bänk vid sidan av för att sortera och vika tvätt och pyssla med annat.

I nuvarande hus är tvättstugan kanske 8-9 kvadrat och då väljer vi istället att ha maskinerna på golvet för att få så mycket bänkyta som möjligt över.

Bänkyta trumfar allt annat i min värld.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.