Byggahus.se
useless useless skrev:
Ingen markis - Ingen fruga. Det är sen gammalt.
Jag har faktiskt funderat på att skaffa markis. Kan det löna sig på flera sätt menar du? :thinking::rofl:
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har faktiskt funderat på att skaffa markis. Kan det löna sig på flera sätt menar du? :thinking::rofl:
Nja, en fru lönar sig aldrig, de kostar en hel del. ;)
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Pillade lite i helgen. Dels justerade jag scenerna för "barn x har lagt sig" och "jag har lagt mig" samt fixade till en IKEA-knapp för att aktivera dem. Gjorde även en städning av "belysningspanelen" i HA som har behövts ett tag (sen barnen bytte rum tex).

Men, en ny grej pillade jag dit också! Min motorvärmare styrs av en händelse i min Googlekalender. Numera gör den händelsen även att "kvinnan i högtalaren" (för övrigt det närmaste fru jag har för tillfället ;)) påminner mig, och framförallt barnen, att "Nu är det en timme kvar till avfärd", "Nu är det en kvart kvar till avfärd" osv. Blir skarpt test med sonen i morgon bitti. (y)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har såna här ventiler:

[bild]


Finns det nån Zigbeevariant som klarar av den? Det är inte så mycket plats att fästa den och det krävs ganska högt vridmoment.
Går det inte att byta till vanliga sortens arm så borde man iaf kunna tillverka en längre arm själv.
 
K karlmb skrev:
Går det inte att byta till vanliga sortens arm så borde man iaf kunna tillverka en längre arm själv.
Problemet (tror jag) är att det behövs ganska stor kraft för att vrida runt ventilen. Särskilt när den inte motionerats på ett tag.
Det senare kan man i och för sig lösa med regelbunden cykling via hemautomationen.
 
useless useless skrev:
Problemet (tror jag) är att det behövs ganska stor kraft för att vrida runt ventilen. Särskilt när den inte motionerats på ett tag.
Det senare kan man i och för sig lösa med regelbunden cykling via hemautomationen.
Är det trögare än en vanlig kulventil?
 
useless useless skrev:
Jag har såna här ventiler:

[bild]


Finns det nån Zigbeevariant som klarar av den? Det är inte så mycket plats att fästa den och det krävs ganska högt vridmoment.
Jag modifierade min ventil, satte dit en längre arm.
Sedan kör jag med ventilavstängaren från Popp, i och för sig Zwave, men fungerar fint.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag modifierade min ventil, satte dit en längre arm.
Sedan kör jag med ventilavstängaren från Popp, i och för sig Zwave, men fungerar fint.
Gjorde du arm själv eller köpt bara armen nånstans?
 
M MrDizzy skrev:
Gjorde du arm själv eller köpt bara armen nånstans?
Jag gjorde en egen arm.
Men på enklaste sätt, en bit plattjärn bara, och ventilavstängaren är tillräckligt stark.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag modifierade min ventil, satte dit en längre arm.
Sedan kör jag med ventilavstängaren från Popp, i och för sig Zwave, men fungerar fint.
Den här solenoidventilen har jag haft i flera år och styrs av en Nexa-plugg
Solenoiden blir kraftigt varm när den är i öppet läge.
Sen är det då vattenmatningen till trädgården från källaren som jag vill ha kontroll på.
Utmaningen är mest att hitta en smart styrning så att det även passar frun i huset när hon ska vattna, inte alldeles enkelt......
https://www.amazon.de/gp/product/B01N0OKMU4/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o08_s00?ie=UTF8&th=1
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Den här solenoidventilen har jag haft i flera år och styrs av en Nexa-plugg
Solenoiden blir kraftigt varm när den är i öppet läge.
Sen är det då vattenmatningen till trädgården från källaren som jag vill ha kontroll på.
Utmaningen är mest att hitta en smart styrning så att det även passar frun i huset när hon ska vattna, inte alldeles enkelt......
[länk]
En smart knapp som frun klickar på för att "manuellt" se till att den är öppen?
Ev stänga automatiskt efter 1-2-3 timmar?
ev kombinera med rörelsesensor så att
1) klicka på smart knappen för att sätta på vattnet
2) och stäng av 1 timme efter sista rapporten från rörelsesensorn.
Så länge frun rör sig i trädgården är vattnet på , även om hon fastnar vid en rabatt längst bort där rörelsesensorn inte ser.
Och sen slipper hon stänga av då hon går in.
Kanske kan fungera?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Ok, jag har bara min för att stänga av inkommande vatten automatiskt om jag får ett läckage under disk/tvättmaskin.
Styra sambon är för komplext, den tanken har jag lagt ner....
 
  • Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
Eftersom min rörelsesensor på uppfarten tycker om bilar som passerar på vägen så gjorde jag en synnerligen meningsfull automation.

Stegdiagram med ökning av bilantal över tid, användargränssnitt med flikar för information och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu återstår bara att räkna ut vilken av dom som är postbilen.
 
  • Haha
  • Gilla
moonsire och 9 till
  • Laddar…
Jag insåg, efter att ha sett grannen gå förbi, att det inte bara är bilar som räknas. Så jag fick byta namn till något mer allmängiltigt.




Stegvis stigande linjediagram, tid på x-axeln, kvantitet på y-axeln, data mellan 10:30 och 12:05.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
moonsire och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag insåg, efter att ha sett grannen gå förbi, att det inte bara är bilar som räknas. Så jag fick byta namn till något mer allmängiltigt.



[bild]
Och vilken av dessa underkategorier räknas grannen som? :rofl:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.