Byggahus.se
Inflationen är nu 10.5 och orsaken till det stavas elpriser. Åtgärden mot inflationen är att höja räntan ytterligare, för alla vet att behovet av el då försvinner.

Kan någon förklara för mig hur högre ränta ger lägre elkonsumtion?

Blir bostaden mer värmeisolerad med högre ränta?
Drar elbilen mindre el med högre ränta?
Behöver man inte lika mycket ljus i decembermörkret med högre ränta?

Verkar närmast magiskt!
 
G Gipsvägg skrev:
Inflationen är nu 10.5 och orsaken till det stavas elpriser. Åtgärden mot inflationen är att höja räntan ytterligare, för alla vet att behovet av el då försvinner.

Kan någon förklara för mig hur högre ränta ger lägre elkonsumtion?

Blir bostaden mer värmeisolerad med högre ränta?
Drar elbilen mindre el med högre ränta?
Behöver man inte lika mycket ljus i decembermörkret med högre ränta?

Verkar närmast magiskt!
Det finns en del liknade trådar att läsa annars rek jag tex Riksbankens hemsida. Självklart hänger inte ränta och elpriset ihop…
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Har man tillgång till mindre pengar sparar man mer. Det gäller även el även på påverkan där är tämligen liten.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Inflationen är nu 10.5 och orsaken till det stavas elpriser. Åtgärden mot inflationen är att höja räntan ytterligare, för alla vet att behovet av el då försvinner.

Kan någon förklara för mig hur högre ränta ger lägre elkonsumtion?

Blir bostaden mer värmeisolerad med högre ränta?
Drar elbilen mindre el med högre ränta?
Behöver man inte lika mycket ljus i decembermörkret med högre ränta?

Verkar närmast magiskt!
Riksbanken tittar inte bara på siffran utan främst på de underliggande faktorerna. Rensat för elkostnader så diffade siffran väldigt lite från deras prognos. Att Oskarshamn stängde samtidigt som det blev -20 grader kallt i landet kommer inte att påverka deras räntebeslut.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man tillgång till mindre pengar sparar man mer. Det gäller även el även på påverkan där är tämligen liten.
Tvingas folk välja bort värme och mat så är man slut som politiker.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Tvingas folk välja bort värme och mat så är man slut som politiker.
Det är hela poängen med Riskbanken. Att det ska vara fristående från politker och finanspolitik.
 
G Gipsvägg skrev:
Inflationen är nu 10.5 och orsaken till det stavas elpriser. Åtgärden mot inflationen är att höja räntan ytterligare, för alla vet att behovet av el då försvinner.

Kan någon förklara för mig hur högre ränta ger lägre elkonsumtion?

Blir bostaden mer värmeisolerad med högre ränta?
Drar elbilen mindre el med högre ränta?
Behöver man inte lika mycket ljus i decembermörkret med högre ränta?

Verkar närmast magiskt!
Det är inte bara privatpersoner som drabbas utan även företag och de tvingas höja sina priser, vilket minskar konsumtionen och efterfrågan. vilket bidra till en minskat elförbrukning. Och kanske även en lågkonjuktur.
 
Excel
G Gipsvägg skrev:
Inflationen är nu 10.5 och orsaken till det stavas elpriser. Åtgärden mot inflationen är att höja räntan ytterligare, för alla vet att behovet av el då försvinner.

Kan någon förklara för mig hur högre ränta ger lägre elkonsumtion?


Blir bostaden mer värmeisolerad med högre ränta?
Drar elbilen mindre el med högre ränta?
Behöver man inte lika mycket ljus i decembermörkret med högre ränta?

Verkar närmast magiskt!
Påståendet är felaktigt, du har fått det om bakfoten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Det är hela poängen med Riskbanken. Att det ska vara fristående från politker och finanspolitik.
Med tanke på att politiker kan tillsätta och avskeda ledningen i Riksbanken så är man rätt naiv om man tror att de är fristående från politikerna. Samma sak som med SVT, ledningen tillsätts av politikerna, men de försöker alltid framstå som oberoende. Eftersom ledningen vet att de får sparken ifall de inte behagar husse så gör de som husse vill.
 
Det finns ju ingen situation du inte kan vrida och vända på för att finna en beroendeställning om det är din agenda.

Det väljs ju av Riskbanksfullmäktige som inte får påverka deras beslut. Riskbanksfullmäktige är ju ingen homogen grupp i sig och väljs ju av Riksdagen som inte är en homogen grupp så vägarna från att enskild politkers tyckande på grund av att de är rädda för att vara "slut som politker" finner jag tämligen långa.

Kanske naiv.
 
  • Gilla
Joonazz och 2 till
  • Laddar…
H
M MsTake skrev:
Det är hela poängen med Riskbanken. Att det ska vara fristående från politker och finanspolitik.
Riksbanken heter det, det inte Riskbanken.;):D
 
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
G Gipsvägg skrev:
Inflationen är nu 10.5 och orsaken till det stavas elpriser. Åtgärden mot inflationen är att höja räntan ytterligare, för alla vet att behovet av el då försvinner.

Kan någon förklara för mig hur högre ränta ger lägre elkonsumtion?

Blir bostaden mer värmeisolerad med högre ränta?
Drar elbilen mindre el med högre ränta?
Behöver man inte lika mycket ljus i decembermörkret med högre ränta?

Verkar närmast magiskt!
Nä. Men asså det hänger ju inte direkt ihop på det viset. Elpriset och andra prisökningar pressar upp inflationen. Elpriset är inte en effekt av inflationen utan tvärtom. Till följd av denna värdeminskning av valutan försöker riksbanken minska inflationen genom att minska konsumtionen. Ett bra sätt att göra detta är att höja den så kallade styrräntan. Då som exempel så lånar folk och fä mindre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Riksbanken heter det, det inte Riskbanken.;):D
Vet inte vad Freud skulle säga om detta:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
M MsTake skrev:
Vet inte vad Freud skulle säga om detta:crysmile:
Frågan om inte om Riskbanken är mer träffande i tanke på hur mycket pengar de gjort av med.:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Det finns ju ingen situation du inte kan vrida och vända på för att finna en beroendeställning om det är din agenda.

Det väljs ju av Riskbanksfullmäktige som inte får påverka deras beslut. Riskbanksfullmäktige är ju ingen homogen grupp i sig och väljs ju av Riksdagen som inte är en homogen grupp så vägarna från att enskild politkers tyckande på grund av att de är rädda för att vara "slut som politker" finner jag tämligen långa.

Kanske naiv.
M MsTake skrev:
Det finns ju ingen situation du inte kan vrida och vända på för att finna en beroendeställning om det är din agenda.

Det väljs ju av Riskbanksfullmäktige som inte får påverka deras beslut. Riskbanksfullmäktige är ju ingen homogen grupp i sig och väljs ju av Riksdagen som inte är en homogen grupp så vägarna från att enskild politkers tyckande på grund av att de är rädda för att vara "slut som politker" finner jag tämligen långa.

Kanske naiv.
Du är nog tyvärr naiv, ja. Men som med "opolitiska" tjänstemän generellt så skulle jag påstå att det oftast inte har med illvilja att göra, snarare incitament, bias och inkompetens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.