Byggahus.se
Jag har ett Mockfjärds Elementhus från 50-talet med enrörs element system och har då väldig lite vatten i det systemet.
Har förstått att det är svårt att få en lvvp anläggning att fungera på det då retur vattentempen blir för hög. Men fick då ett tips att serie montera en 100L tank för att öka volymen.
Men ändå sa snubben från Bosch som var å titta hemma att det inte kommer att bli riktigt bra. Han säger att även om tillverkaren skriver en framledningstemp på 60 grader så blir den bara 45 grader på riktigt. Så tillverkaren blåser en egentligen. Med mitt system måste jag nog upp i 55-60 grader för att det ska bli effektivt. Han menar också att Bosch lvvp av erfarenhet börjar å stödja med elpatron redan vid -5 grader.
Nån som har koll på detta.
 
Har du någon bild på radiatorerna? Trodde det först var på 60-talet som ettrörssystemen kom. Daikin Altherma TopGrade klarar ge upp till 70 °C framledningstemperatur ner till -15 °C om effekten räcker. Det kan vara ett möjligt alternativ med ditt värmesystem. Verkningsgraden sjunker dock alltid en del med högre temperaturer. Att el-patronen måste stödja från -5 °C och neråt är inte ovanligt generellt sätt men det beror givetvis på var man bor hur mycket värmepumpen bör klara med enbart kompressorn.
 
Om det är ett enrörssystem med bypassventiler i kopplen så vill du ha en inomhusdel med shuntstyrning och varmvatten genom kamflänsrör i tanken. Då räcker volymen i tanken i de flesta fall även om volymen i radiatorsystemet är liten.

Jag har ett sådant system. Temperaturdifferensen mellan framledning och retur är rätt liten, runt 5-6 grader vid 0 grader ute. Alla radiatorer fullt öppna och inomhustemperaturen styrs helt av värmekurvan. Det kräver att bypassventilerna är korrekt inställda med högre tryckfall i slutet av slingan.

Är det helt seriekopplat utan bypass har jag inga råd att ge. Jag har helt enkelt ingen erfarenhet av sådana.
 
Har dessa element 5 i antal. Huset är på 77kvm med källare. I källaren sitter det bar kam.element (rör med flänsar). Bor i södra Dalarna.
 
  • Ett vitt radiator-element under ett fönster med växter ovanpå och en hundbädd framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Logad Logad skrev:
Om det är ett enrörssystem med bypassventiler i kopplen så vill du ha en inomhusdel med shuntstyrning och varmvatten genom kamflänsrör i tanken. Då räcker volymen i tanken i de flesta fall även om volymen i radiatorsystemet är liten.

Jag har ett sådant system. Temperaturdifferensen mellan framledning och retur är rätt liten, runt 5-6 grader vid 0 grader ute. Alla radiatorer fullt öppna och inomhustemperaturen styrs helt av värmekurvan. Det kräver att bypassventilerna är korrekt inställda med högre tryckfall i slutet av slingan.

Är det helt seriekopplat utan bypass har jag inga råd att ge. Jag har helt enkelt ingen erfarenhet av sådana.
Det är precis samma system som jag har. Vilken framlednings temp räcker för ditt system. Håller det värmen ordentligt vid minus grader. Hur kallt pallar det med.
 
Vad är anledningen till att ta bort pelletsen? Om du tänker dig en lösning med en tank så kan du ju behålla pelletspannan och även koppla den mot tanken - då kan du köra pelletsen när det blir som kallast (och när det går att få tag i billig pellets). Men det kräver ju att pelletsanläggningen fortfarande funkar.
 
D Dublin skrev:
Vad är anledningen till att ta bort pelletsen? Om du tänker dig en lösning med en tank så kan du ju behålla pelletspannan och även koppla den mot tanken - då kan du köra pelletsen när det blir som kallast (och när det går att få tag i billig pellets). Men det kräver ju att pelletsanläggningen fortfarande funkar.
Pellets pannan blir kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.