Byggahus.se
Sökte i forumet men hittar inte rätt.

enligt alla tabeller är C4 klassen på skruv till trall i princip skräp om du inte ska ha ett uterum eller liknande över trallen.

Likt förbannat så verkar 80% (give or take) av skruven på hyllorna (för trall) vara C4, inte A2 eller A4. Har folk dålig koll och köper det billigaste (C4) eller vad beror detta på?
 
Vad är så dåligt med c4?
 
Tabell som visar rekommenderad skruvval för olika trallprojekt beroende på miljö och korrosionsklass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C4 är inte rostfri utan har bara en rostskyddande beläggning medan A4 och A2 är rostfria från grunden. Tydligen har en C4 en beräknad levnadslängd på 15 år mot en A4 dom har 50 år.
 
Nja skräp är det inte men det har förstås en kortare livslängd. Nu tror jag inte att det finns några större övervägande rörande skruvkvalité, annat än at om det står trallskruv på förpackningen så är det den skruven som köps. Är man ute efter maximal livslängd finns det nog inget som slår rostfri kamgängad spik av lämplig dimension.
 
H Huzzbutt skrev:
Nja skräp är det inte men det har förstås en kortare livslängd. Nu tror jag inte att det finns några större övervägande rörande skruvkvalité, annat än at om det står trallskruv på förpackningen så är det den skruven som köps. Är man ute efter maximal livslängd finns det nog inget som slår rostfri kamgängad spik av lämplig dimension.
men tabellerna är ju rätt tydliga med det typ bara är skydd trall, typ under tak, där C4 bör användas. Men som du säger, folk läser väl bara ”trallskruv” och tittar på priset, därav stor volym av c4 i hyllorna. Kan dock tycka hantverkare inte vill ha c4 och vi som ger oss på det själva rimligtvis googlar skruven åtminstone ett par gånger (själv är jag nog på tresiffrigt).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.