Byggahus.se
Hej,
Är det nån som använder kamadogrill här?

Är själv sugen med är inte säker på om det är värt investeringen. Julas kostar nu 6000:- och en kamado big Joe 3, som vore mitt önskade alternativ kostar 30 000.

Sen finns det massa andra, ofta från samma fabriker i Kina men som säljs under olika namn och lite skiftande innehåll under locket.

Dessa varianter hade alltså varit kul att höra om.

Även om nån haft Julas variant i några säsonger och kunde recensera den.
 
  • Gilla
Fladdran
  • Laddar…
Jag har en Primo all in one. Mede in USA
Riktigt nöjd med den. Men det finns många kamados som är tillverkade i Kina som är skit efter ett par år.
Man får lite vad man betalar för.
 
  • Gilla
AllramEest
  • Laddar…
J
Jag har en Habanero XL. Valde mellan den och sumo. Valet föll på habanero pga rostfria detaljer och mer generöst tillbehörspaket. Grillen är bra men det var väldigt struligt med leveranser, reklamation av grill med trasig emaljering (även den andra hade mindre sprickor orkade inte reklamera igen) etc. Företaget har nog ambitionen att leverera en bra produkt men är ungt och och har inte kläm på logistiken och sina leverantörer. Idag hade jag kanske valt en Sumo istället - de har lite mer tillbehör - men det är lite surt att inte ha allt i rostfritt på en produkt som ska hålla många år.

Två olika typer av grillar på en träaltan, en kamado-grill och en offset-rökare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en Kamado Joe classic 2. Mycket nöjd, toppventilen gick sönder men de var smidiga att ha att göra med för garantiärendet.
 
AllramEest
Jag har en Primo XL400. Använder den flitigt och är mycket nöjd. Blir ganska dyr när man lägger till alla tillbehör, men det är det värt.
 
K KjellTimell skrev:
Finns en kamadogrupp på FB med 2800 medlemmar. Vet att Julas, NoN och andra billigare kamados diskuteras med jämna mellanrum.. Har tyvärr inga erfarenheter av keramiska kamados, landade själv i Weber S6, en stålkamado.

[länk]
Har kollat in den, den var riktigt bra.
J Jonobe skrev:
Jag har en Habanero XL. Valde mellan den och sumo. Valet föll på habanero pga rostfria detaljer och mer generöst tillbehörspaket. Grillen är bra men det var väldigt struligt med leveranser, reklamation av grill med trasig emaljering (även den andra hade mindre sprickor orkade inte reklamera igen) etc. Företaget har nog ambitionen att leverera en bra produkt men är ungt och och har inte kläm på logistiken och sina leverantörer. Idag hade jag kanske valt en Sumo istället - de har lite mer tillbehör - men det är lite surt att inte ha allt i rostfritt på en produkt som ska hålla många år.

[bild]
Visste inte att Sumon hade så många svagheter, Habaneron verkar ju bättre.
 
Jag fick nyligen en Thuros T4. Har inte använt den än så jag kan inte säga hur bra den fungerar.

De är gjorda i tyskland och är enkla. Känns bättre av att köpa där än att byta namn från Kina.
Föredrar också en rektangulär grill framför de runda.
 
Jag har en Masterbuilt, som i princip är en snik-Kamado Joe. Helnöjd med den, bra kvalle!
 
Beställde hem en Big Joe 3 stand alone under black friday. Fick leveransen i februari och har redan kommit upp i ~ 30 grillningar
Provat mycket low n slow och det funkar utmärkt. Inga problem med att hålla tempen under 5-6 timmar, har inte prövat längre då jag haft för ”små” köttbitar på bara 1.5kilo.
Pizzan fungerar också, första gången fegade jag och då blev det inte tillräckligt varmt, andra gången blev det 400-450grader och då blev det bättre.
Helt klart nöjd med köpet, nu sitter man o funderar på om en Joetisseri är värd pengarna
 
Har en Kamado Sumo sedan ett år tillbaka, är supernöjd!
 
  • Gilla
Bygghygg
  • Laddar…
Är inte på år tre med en Big Green Egg XL. Obscent dyr i inköp men då jag använder den året runt så kostnad per tillfälle är inte så högt längre...
 
Hej
Jag kör både kamado sumo och broil king keg, jag skulle nog valt ett ngt bättre alt än julas. Sumo brukar vara snabba och hjälpsamma om det går sönder.
 
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
vad är fördelarna mot en vanlig grill ?
 
J
M maria01 skrev:
vad är fördelarna mot en vanlig grill ?
Man kan komma upp i högre temp, men framförallt lång tid på stabila temperaturer.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Jag har en Kamado Joe Classic II och är svinnöjd, jag fick den i höstas och har använt den hela tiden och under vintern. Betydligt snabbare/smidigare att grilla varmkorv i bröd än att köra dem i ugn eller stekpanna. Eller grädda pizza och baka bröd eller bullar på eftervärmen :p
Dock sjukt tung att få på plats.
 
  • Gilla
Erikwiktorsson87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.