Byggahus.se
Sylvia Ågren och Johan Lindström är ett sportigt par som har gjort grundlig research för att säkerställa att de väljer det mest miljövänliga alternativet i varje detalj när de bygger Naturhus i Lerum. Till och med traditionellt tätskikt i badrummet ratar de och vågar sig på en egen uttänkt lösning.

Du kan läsa artikeln här: Bygger Naturhus i Lerum så miljövänligt som möjligt - Husdrömmar
 
  • Gilla
JEGS och 1 till
  • Laddar…
Välkomna att kommentera detta avsnitt av Husdrömmar!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 4.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
KL-trä och naturhus börjar bli vanliga inslag i programmet.
Intressant att se odlingen om något år.
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Är det inte lite skitnödigt att prata om hållbart, inte göra avtryck, ekologiskt etc. och ändå bygga ett nytt hus. Det mest hållbara måste ju vara att vårda och förädla ett befintligt hus. Det mer korrekta måste ju va att säga att man absolut vill bygga ett nytt hus, men vill döva sitt dåliga samvete genom att försöka minska mängden "dålig ga" byggmaterial. Men hur man än gör går det ju åt oerhörda mängder energi till att tillverka betong, kl-trä, glas etc..
Återstår att se hur det blir...
Håller med till 100%

Med det sagt tycker jag att de byggt ett superhärligt hus! Lite detaljer jag inte gillar men på det stora hela är det riktigt bra.
 
  • Gilla
Polyester och 7 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Håller med till 100%

Med det sagt tycker jag att de byggt ett superhärligt hus! Lite detaljer jag inte gillar men på det stora hela är det riktigt bra.
Jag gillar konceptet naturhus, men tycker det är så extremt sterilt och trist med polarad betong, vitlaserad kl trä och stora fönsterpartier... Men så bor jag ju själv i totala motsatsen, 1800 talshus, trägolv, tapeter i gammal stil, pärlspont (inte vitmålad) , spröjsade fönster etc.
 
  • Gilla
DTanner och 6 till
  • Laddar…
Galet avundsjuk, de kommer ju ha sommar året om! Sjukt häftigt bygge. Däremot blev jag lite besviken på all vitlasering. Speciellt i växthusdelen.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Riktigt nice hus! Fräscht med polerad betong och de vitlaserade väggarna. Vi satt och dregla framför tvn när polermaskinen kom fram
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Otroligt att man får ett slutbevis med den trappan. Programmledarens kommentar var att den var snygg.
Design före funktion/säkerhet. När byggherren vid två tillfällen avslutar entreprenaden i förtid drar jag en del slutsatser.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
Hade det inte varit bra att kosta på ett skjutbart väderskydd över hela huset,säkert sparat mycket tid och pengar.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Brukar säga att kostnaden är ett direkt mått på miljöpåverkan. I slutändan kokar allt ner till förbrukad energi och råvaror och ett hus på 8 miljoner förbrukar således 4 gånger mer än ett 2miljonershus. Sen kan man försöka sminka grisen så mycket man vill men nått underverk för miljön är det sannerligen inte, tvärt om!!
 
  • Gilla
Stigur-Olafur och 22 till
  • Laddar…
Härligt par och fint bygge men underligt att SVT kände sig tvungen att få in det på denna säsongen. Hade lätt kunnat leva med endast 9 avsnitt för säsongen och att man istället fick se det när växthuset var klart och kanske även då lite hur det gick med de övriga tomterna.

Gissar att det är en kandidat för återbesök i första avsnittet 2023.
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brukar säga att kostnaden är ett direkt mått på miljöpåverkan. I slutändan kokar allt ner till förbrukad energi och råvaror och ett hus på 8 miljoner förbrukar således 4 gånger mer än ett 2miljonershus. Sen kan man försöka sminka grisen så mycket man vill men nått underverk för miljön är det sannerligen inte, tvärt om!!
Så om du lägger 8miljoner på ett trä och miljöbetonghus (inkl markarbeten etc) så
Belastar man miljön mera än om man bygger ett stenhus av betong för 4miljoner?

För 2milj får man inget hus inkl allt det man behöver, någonstans att ställa det osv.
 
  • Gilla
Lorenzo Von Matterhorn och 1 till
  • Laddar…
Vi har väl brist på hus och det byggs för lite?
 
  • Gilla
L A Axelsson och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Sylvia Ågren och Johan Lindström är ett sportigt par som har gjort grundlig research för att säkerställa att de väljer det mest miljövänliga alternativet i varje detalj när de bygger Naturhus i Lerum. Till och med traditionellt tätskikt i badrummet ratar de och vågar sig på en egen uttänkt lösning.

Du kan läsa artikeln här: Bygger Naturhus i Lerum så miljövänligt som möjligt - Husdrömmar
Vilket härligt projekt.
Varmt och personligt program. Levande människor som förverkligar mitt i vardagen.
Snyggt!
Uppväger förra veckans bottennapp med Stora Björstorp som var lika mycket tomt prat som antal m2.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Nja alltså har man ambitionen att bygga ”så miljövänligt som möjligt” så skall man göra sitt ytterst för att håll med kvadratmetrarna. 200+120m2 är mycket hus att båda bygga och hålla varmt (eller svalt).
 
  • Gilla
Fartland och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.