Byggahus.se
Min byggare vägrar lämna ut byggdagboken till mig som är beställare.
Vad kan man göra för att tvinga honom.
 
Har du fast pris eller löpande räkning? Har du löpande räkning så måste byggaren ge en specificerad räkning på vad som gjorts unde de tider de vill ha betalt för, om de vill ha betalt. Har du fast pris så har du egentligen inte med dagboken att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
jag har löpande räkning men med någon sorts budgetpris. jag har betalat men slutade betala när man överskridit arbetskostnaden med 100%. nu vägrar de lämna ut byggdagboken. Ska man stämma då eller vad gör man
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad är någon sorts budgetpris?

Är det kanske en ungefärlig prisuppgift enligt konsumenttjänstlagen? Då finns det möjligheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är någon sorts budgetpris?

Är det kanske en ungefärlig prisuppgift enligt konsumenttjänstlagen? Då finns det möjligheter.
vilka möjligheter då
 
Claes Sörmland
V vaxtuna skrev:
vilka möjligheter då
Om en ungefärlig prisuppgift för en specificerad tjänst har getts så får det maximalt överskridas med 15% när priset för tjänsten bestäms. Konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om en ungefärlig prisuppgift för en specificerad tjänst har getts så får det maximalt överskridas med 15% när priset för tjänsten bestäms. Konsumenttjänstlagen.
vad har jag för möjligheter att tvinga honom att visa byggdagboken. kan jag inte begära skadesstånd om han inte visar den
 
Claes Sörmland
V vaxtuna skrev:
vad har jag för möjligheter att tvinga honom att visa byggdagboken. kan jag inte begära skadesstånd om han inte visar den
Du har rätt att se en specificerad räkning om du begär det. Den ska vara så detaljerad att att du kan bedöma arbetets art och omfattning till den grad att du kan bedöma priset. Lagens upplägg är att du begär den specificerade räkningen först och betalar sen. Inte tvärt om för då har du ju betalat det som du tycker är rätt.

Men fokusera på vad ni ar avtalat om. ar ni avtalat om att ett visst arbete ska utföras till ett ungefärligt pris? Eller har ni inte avtalat om vad hela arbetet gäller och tar dess omfattning från arbetsdag till arbetsdag med rent rörligt pris timme för timme?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt att se en specificerad räkning om du begär det. Den ska vara så detaljerad att att du kan bedöma arbetets art och omfattning till den grad att du kan bedöma priset. Lagens upplägg är att du begär den specificerade räkningen först och betalar sen. Inte tvärt om för då har du ju betalat det som du tycker är rätt.

Men fokusera på vad ni ar avtalat om. ar ni avtalat om att ett visst arbete ska utföras till ett ungefärligt pris? Eller har ni inte avtalat om vad hela arbetet gäller och tar dess omfattning från arbetsdag till arbetsdag med rent rörligt pris timme för timme?
Vi har avtalat om ett visst arbete specificerat med ett belopp för arbete och ett för material och en materialspec.
jag har fått tidssedlar för personalen mem där står inget dessutom är de inte korrekta så jag vill ha byggdagboken för att kunna jämföra. När det gäller betalda belopp mot avtal har jag inte den uppfattningen att det automatiskt innebär att man godkänner fakturan utan är väl snarast att se som delbetalningar? som kan bestridas ända fram till en slutbesiktning
 
Claes Sörmland
V vaxtuna skrev:
Vi har avtalat om ett visst arbete specificerat med ett belopp för arbete och ett för material och en materialspec.
Då gäller summorna för de två beloppen som priset för det avtalade arbetet. Då har ni avtalat om ett fast pris. Därmed så behöver företagaren inte ge dig specificerade räkningar eftersom du inte behöver bedöma arbetets art och omfattning. Ni har ju ett avtal om vilket arbete som ska utföras till vilket pris.

EDIT: Var tvungen att kolla i lagtexten. Formellt så är företaget skyldig att på din begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för dig att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats. Men den behöver alltså inte beskriva hur priset har beräknats. Men en specificerad räkning är inte en byggdagbok. Se 40 §: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

V vaxtuna skrev:
jag har fått tidssedlar för personalen mem där står inget dessutom är de inte korrekta så jag vill ha byggdagboken för att kunna jämföra. När det gäller betalda belopp mot avtal har jag inte den uppfattningen att det automatiskt innebär att man godkänner fakturan utan är väl snarast att se som delbetalningar? som kan bestridas ända fram till en slutbesiktning
Om fakturorna gäller enbart den tjänst som ni har avtalat om så har du helt rätt i att det är delbetalningar av det redan bestämda priset. Om ni inte har avtalat om en byggdagbok så har du ingen rätt att se en sådan.

(Men det som du nu skriver får jag inte riktigt ihop med det som du tidigare skrev. Delar företaget den är beskrivningen som du ger att det finns ett fast avtal om priset för en viss tjänst? Eller är ni oense om den frågan?)
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då gäller summorna för de två beloppen som priset för det avtalade arbetet. Då har ni avtalat om ett fast pris. Därmed så behöver företagaren inte ge dig specificerade räkningar eftersom du inte behöver bedöma arbetets art och omfattning. Ni har ju ett avtal om vilket arbete som ska utföras till vilket pris.



Om fakturorna gäller enbart den tjänst som ni har avtalat om så har du helt rätt i att det är delbetalningar av det redan bestämda priset. Om ni inte har avtalat om en byggdagbok så har du ingen rätt att se en sådan.

(Men det som du nu skriver får jag inte riktigt ihop med det som du tidigare skrev. Delar företaget den är beskrivningen som du ger att det finns ett fast avtal om priset för en viss tjänst? Eller är ni oense om den frågan?)
det är ett väl det lagen kallar ungefärlig prisuppgift. Det står rörligt pris i avtalet men alla betalningar ser jag ändå som en delbetalning på avtalet fram till dess att slutbesiktning sker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då gäller summorna för de två beloppen som priset för det avtalade arbetet. Då har ni avtalat om ett fast pris. Därmed så behöver företagaren inte ge dig specificerade räkningar eftersom du inte behöver bedöma arbetets art och omfattning. Ni har ju ett avtal om vilket arbete som ska utföras till vilket pris.



Om fakturorna gäller enbart den tjänst som ni har avtalat om så har du helt rätt i att det är delbetalningar av det redan bestämda priset. Om ni inte har avtalat om en byggdagbok så har du ingen rätt att se en sådan.

(Men det som du nu skriver får jag inte riktigt ihop med det som du tidigare skrev. Delar företaget den är beskrivningen som du ger att det finns ett fast avtal om priset för en viss tjänst? Eller är ni oense om den frågan?)
Gar-bo sa att beställaren alltid har rätt att se byggdagboken. är det fel?
 
Claes Sörmland
V vaxtuna skrev:
Gar-bo sa att beställaren alltid har rätt att se byggdagboken. är det fel?
Det beror på ert avtal. Står det i avtalet så är det så.
 
Claes Sörmland
V vaxtuna skrev:
det är ett väl det lagen kallar ungefärlig prisuppgift. Det står rörligt pris i avtalet men alla betalningar ser jag ändå som en delbetalning på avtalet fram till dess att slutbesiktning sker.
Ok, då vänder tråden. Ni har verkligen avtalat om ett rörligt pris. Det är enligt lagen inte ett fast pris, då släpper vi det lagrummet. Företaget har också gett en en ungefärlig prisuppgift om jag förstår dig rätt.

Ja då jobbar företaget på och fakturerar löpande räkningar vartefter och du betalar vartefter. Företaget är skyldig att ställa ut en specificerad räkning så att du kan se arbetets art och omfattning på räkningen. Det ska vara ganska detaljerade uppgifter på räkningen, typ vem som utförde vilket arbetsmoment och hur beloppet beräknas utifrån det. Företaget får inte begära mer betalt än den ungefärliga prisuppgiften + 15% för hela tjänstens utförande. det blir "takpriset" för dig.

(Det som ofta ställer till det senare är att det ofta är otydligt vad tjänsten gällde från början och företagen är mästare på att ge ungefärliga prisuppgifter på mindre arbeten för att senare under arbetets gång avtala om att ändra och utöka tjänsten betydligt. Då blir det en jävla röra vad den ungefärliga prisuppgiften gäller vilket gynnar det företag som önskar fakturera mer än 15% över den ursprungliga ungefärliga prisuppgiften.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker att Claes är alldeles för kategorisk och inte har rätt.

Menar att ni har absolut rätt att se byggdagboken. Problemet här är väl snarare att byggaren inte har någon byggdagbok och inte har något att visa. Han kan dessutom anlitat svart arbetskraft med allt vad det innebär.

Kanske ringa Arbetsmiljöverket, Facket, Skatteverket, Immigrationsverket e.dyl. och be de komma på besök.
 
  • Gilla
  • Wow
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.