Byggahus.se
richardtenggren
Jag satt lite gips igår efter jobbet, tänkte då på inlägget som nyligen ifrågasatte skälet till flera skruvdragare i "Dagens verktygsinköp".

När jag skruvar gips så använder jag mig av tre skruvdragare,

- Gipsskruvdragare
- 12v skruvdragare för ta bort tillfällig skruv jag satt LP50 profilerna med, eller där det är trångt med gipsskruvdragare.
- 18v skruvdragare med dosfräs för apparatdosor.

Fick nog upp en 10 gipsskivor igår(tak och vägg), så nu är mina överbelastade bockar helt avlastade ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Covid i familjen så fick hålla mig hemma. Betade av några surdegar

Gjorde om och gjorde rätt med 'styrskenan' till 12V sågen. Den är liten och smidig, men tyvärr omöjligt att få plats med en tving under för att hålla hemmagjorda skenan på plats
Hand som håller en 12V cirkelsåg som skär igenom ett trästycke på en hemmagjord skena med en tving under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick bli en ny, bredare skena
Hand håller en Bosch cirkelsåg bredvid en specialtillverkad styrskena på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kunde jag kapa till de där mdf-bitarna jag behövde

Blev lite inspirerad av fräsjiggarna i det här klippet
så hade tillverkat en för bättre stöd vid kantfräsning

En Makita-handöverfräs använt för att utforma en rektangulär utskärning i en MDF-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en för att kunna göra större uttag

En blå och silverfärgad överhandsfräs från Makita placerad på en MDF-skiva med en genomskinlig fräsmall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade kanterna på ena mdf:en (med tillhörande repa )

Skuren MDF-skiva med märken för ytterligare bearbetning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tog ut för stora fräsen i den andra

En svart plastdel av styrskena för såg placeras på en skärva av MDF-panel med mätverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där fräsbordet kanske blir klar snart...?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Fortsätter med MDF temat, det har sågats och frästs.
MDF-skiva med fräst kant för trappinklädnad på arbetsbänk med mätverktyg och elverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska bli trappinklädnad.
Fräste en fals för att slippa modifiera väggen, bilder och förklaring kommer. ;)(y)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Idag har jag plockat ut ena baksätet ur bilen, ena pojken blev spysjuk i bilen så jag tog ut hela sätet så jag får det tvättat ordentligt. Det satt som fan dock, den sista bulten fick jag svetsa på en större mutter. Nu torkar sätet i bastun...
 
  • Gilla
  • Ledsen
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Tidigare i veckan fyllt med isolering och limmat ihop. Fräst ut andra handtaget och rensågat idag. Uppe på provmontage. Lite justering, färdigställande med öppningsmekanik, lite slipning och inoljning kvar. Trädörr under installation i vägg med fräst handtag, isolerad, provmonterad och klar för finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkad dörr av trä under provmontering i hemmiljö, ej färdigställd, med fräst handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt ungefär samma jobb på stora dörren också.
 
  • Gilla
Beretic och 12 till
  • Laddar…
Fixade upp laddare och batterier på dragarhyllan. Skönt att slippa ha den ligga på bänken :)
 
  • Batteriladdare och batterier monterade på en verktygshylla med perforerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 13 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Tidigare i veckan fyllt med isolering och limmat ihop. Fräst ut andra handtaget och rensågat idag. Uppe på provmontage. Lite justering, färdigställande med öppningsmekanik, lite slipning och inoljning kvar. [bild] [bild]

Fortsatt ungefär samma jobb på stora dörren också.
Snyggt jobbat, kommer att bli kanonfint!
Kul med personliga och unika lösningar som förstärker den befintliga stilen.

//Ronnie
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi tog bort en inbyggd ugn ur vårt 60-tals hus. Den var visserligen snygg men fungerade inte så bra. Jag har gjort en kryddhylla i ek som täcker hålet i väggen där ugnen tidigare satt.
Ek-kryddhylla under tillverkning för att täcka hål i vägg, med detaljerad träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kryddhylla i ek under tillverkning, fixerad med skruvklämmor på ett arbetsbord med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kryddhylla i ek, inbyggd där en gammal ugn tidigare varit, framför en blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 16 till
  • Laddar…
AXS
De Stilj De Stilj skrev:
Vi tog bort en inbyggd ugn ur vårt 60-tals hus. Den var visserligen snygg men fungerade inte så bra. Jag har gjort en kryddhylla i ek som täcker hålet i väggen där ugnen tidigare satt.
[bild] [bild] [bild]
Snyggt, men vad hände med resten av djupet?
 
Det var nog en GRUNDig.
 
  • Haha
  • Gilla
DonPablo och 4 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Snyggt, men vad hände med resten av djupet?
Tack! Baksidan av ugnen stack ut i garaget som numera är "snickarboda". Den gamla oljetanken stod till höger om den.
Renoverad vägg där en ugn tagits bort, med verktyg på sidan och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Sist jag var ute och plogade (egentligen när jag trixade med att byta från sandspridare till plog) försvann plötsligt bromsen på hjullastaren, inget motstånd i pedalen. Då i snöslask lyckades jag inte hitta vilket bromsrör/slang som sprungit läck men med hjälp av grannen lyckades jag idag snabbt identifiera läckan. när jag sen både hittade slutet på bromsröret, insåg att det i alla fall satt rimligt till och hittade lite rör och nipplar i förrådet var det ju bara att ge sig på det
Bromsrör med nipplar på en träbro som användaren fixade för hjullastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallbromsrör och nipplar placerade på träplankor på marken, verktyg synligt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen skönhet men gick utmärkt att få på plats, nu återstår ”bara” att hitta luftningsnipplarna & lufta, vilket visade sig betydligt svårare än jag trott då mer eller mindre allt är täckt av fett, olja och smuts som i sin tur gör att det är svårt att både följa rören och se skillnad på nipplar, en fettklump och allmän skit som sitter fast i fett/olja…

”Tyvärr” höll mitt extrem-lågbudget-bromsrörskoningsverktyg även denna gång så inköp av ett sånt jag vill uppgradera till får anstå ett tag till…

/U
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
tommib
T TriNitro skrev:
Fixade upp laddare och batterier på dragarhyllan. Skönt att slippa ha den ligga på bänken :)
Skulle man kunna få be om en bild eller beskrivning av hur du fick upp laddaren? Jag har samma laddare och batterier och kan inte lista ut hur laddaren ska fästas på vägg. Man undrar om det var så förbaskans svårt att sätta dit nyckelhålsfästen....
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Skulle man kunna få be om en bild eller beskrivning av hur du fick upp laddaren? Jag har samma laddare och batterier och kan inte lista ut hur laddaren ska fästas på vägg. Man undrar om det var så förbaskans svårt att sätta dit nyckelhålsfästen....
Ja, många tillverkare verkar helt glömma detaljen med att vägghänga saker... :)
Såg en video eller om det var bilder på en som gjorde förut så kopierade bara det. Skruvar helt enkelt in i de mjuka gummi fötterna bakifrån så sitter det kanonbra, blir ju att gummit expanderar och håller fast fint. Pilla bort gummi fötterna först bara för o kolla hur lång skruv du kan ha. Sen måtta ut var de ska sitta och skruva.
Insidan på min hylla ser alltså ut såhär, en skruv för varje fot på laddaren.
 
  • Insida av trähylla med skruvar fästa där gummifötter på en laddare tidigare suttit, bredvid en borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma och 7 till
  • Laddar…
Hand håller vit trälåda med utsågade hål och monterade vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag monterat på vit lådbyggnad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvbyggd trälåda med vinkelchuck och genomföringar för rörinstallation, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en borrmaskin mot en vit låda under konstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsatt med lådbygget. :geek:
Vinkelchuck till "räddning" ännu en gång. :whistle:

Imorgon borde jag kunna visa syftet. :cool:(y)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.