Byggahus.se
P
Maskintok skrev:
Jo jo.. Men jag är emot att förbruka energi för något jag inte använder... Ska jag ladda så ska det ha ett syfte för stunden.. dvs nödvändigt ont.. Inte bara för att göra saker förutsägbara...
Det gör livet besvärligare och att saker tar länge tid. Jag har en hel del batteridrivna verktyg. Batterierna till dem sitter också i smarta laddare. Om jag skulle behöva börja med att ladda batterier varje gång jag ville använda ett batteridrivet verktyg så skulle all sådan användning ta flera timmar längre tid.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo ingen annan instans kan klämma dit folk utan bevis. Skatteverket håller på med maffiafasoner.

Facket är iof en annan instans som håller på med liknande metoder

Rättssäkerhet du vet
Fel kan skatteverket göra iaf. Jag är en sån som bara betalar och ser glad ut, men reagerade på "Fastighetsavgift" på deklarationen, Hmmm, betalar man fastighetsavgift i en bostadsrätt oxå ??
Ringde och kollade. Fick en lång förklaring om fastighetsavgift, vad det baserades på mm, och om mitt hus
Men jag har ju inget hus, jag bor ju i ett BR radhus, betalar var o en avgiften själva ??
Jo, din fastighet x:xx. Men den sålde jag för över 2 år sen.
Det har vi ingen uppgift om. Det borde ni ha, jag deklarerade ju försäljningen i förra deklarationen, har fått slutskattsedel och betalat försäljningsskatten. Och ni har ju skickat post till min nuvarande adress, så ni borde veta var jag bor..........Oj då, vi har nog gjort fel.

Jag har även papper från skatteverket att jag är frånskild sen länge, men på deras sida är jag gift.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det gör livet besvärligare och att saker tar länge tid. Jag har en hel del batteridrivna verktyg. Batterierna till dem sitter också i smarta laddare. Om jag skulle behöva börja med att ladda batterier varje gång jag ville använda ett batteridrivet verktyg så skulle all sådan användning ta flera timmar längre tid.
Jomenvisst.. dock har jag bara 2 batteridrivna Skruvdragare... Så nja jag klarar mig..
 
Med höga bränslepriser så är det mer motiverat att kunna reparera och serva själv om man vill hålla nere bilkostnaderna...
Åker gammal passat 2,0bmt som var "miljöbil" när den var ny så årsskatten är strax över 1.600 ink reg.håll avg... kollar inte men under halvliter milen... 5år har jag haft bilen... ca 11.000mil har jag kört...
Två saker har jag lämnat in den för...
Plåtskada då jag blev påkörd lätt i stan ej mitt fel så ingen kostnad.
Det andra var kontroll av hjulinställning innan byte av däck då de gamla konstigt slitna...
Jag kan mäta upp detta själv men det tar en jä*la tid att rigga upp mätsnören och kräver tålamod... Det jag gjorde i stället var att se till att alla bussningar, leder mm var i bra skick samt att alla justeringar gick lätt innan jag lämnade in bilen...

Resten gör jag själv... sist byte av låsvajer förardörr det tog en timme. Kostnad under 200kr i original vajer från vw
Bilens dörr urmonterad med synlig sidopanel, elektronik och demonterade låsdetaljer på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vist man behöver verktyg, men det behöver man till allt annat som jag skruvar med också... Det jag köpt speciellt till denna är en Kina diagnoskabel....

Värdeminskning visst. köpte bilen för 80. Är väl värd 40 nu... men vadå jag har den lätt fem år till....

Och den har inte fått vw:s dieselgate uppdatering och kommer aldrig att få det i min ägo...

Tycker familjen åker billigt, bekvämt i denna. Även fast bränslepriset gar gått upp rejält....
 
Enda jag laddar extra är fordonsbatterier som jag inte använder för säsongen. De får en laddning i ett dygn var tredje månad ungefär... Att ha de på laddning hela tiden med intelligent laddare är jag emot med tanke på erfarenhet från min arbetsplats.... batterierna håller helt enkelt inte lika länge.... nu gäller detta startbatterier....
 
P pmd skrev:
Är det en sån där jävligt röd hoj? :cool:
Jäääävligt röd ja ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det sitter inte massor av vanliga laddningsbara AA-batterier i en elbil. ;)
Inte AA men typ 8256st 18650 batterier...
 
P pmd skrev:
Hur gagnar ett arv samhället? Det gagnar givetvis arvingarna, och vad de sen gör med arvet kan gagna samhället beroende på vad de gör med arvet.
Oftast vid ett arvskifte utser man den lämpligaste till att leda företaget. Detta är oftast att föredra framför att stycka företaget, sälja ut det till en riskkapitalkoncern eller att partiet utser en kommisarie utan bakgrund inom verksamheten och utan anknytning till orten. Jag talar nu om små och medelstora familjeföretag.

Ett alternativ är ju att lägga en hög arvsskatt som tvingar arvingarna att sälja företaget så det köps upp av företagsstyckare som kraschar verksamheten och ansöker om bidrag för att driva verksamhet vilken läggs ner så att orten dör. Men jag tror att de flesta accepterar att små orter i praktiken styrs av några politiska pampar och en brukspatron.
 
galento
S Styrman_jansson skrev:
Jäääävligt röd ja ;)
Gött ljud i dessa (y) Vi har äldre bilar här , en 02 en 06 och fyra skattebefriade , har aldrig
känt nåt sug efter en ny bil. Om man skulle vinna en ny bil på t.ex lotteri skulle jag nog sälja
denna och köpa nåt annat . En gammal 144 är mer intressant än en Polestar :cool:
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
galento galento skrev:
Gött ljud i dessa (y) Vi har äldre bilar här , en 02 en 06 och fyra skattebefriade , har aldrig
känt nåt sug efter en ny bil. Om man skulle vinna en ny bil på t.ex lotteri skulle jag nog sälja
denna och köpa nåt annat . En gammal 144 är mer intressant än en Polestar :cool:
Ljudet är halva grejen ;)

Jag har heller aldrig haft något sug efter en ny bil. Däremot en relativt strulfri bil där man klarar sig med förebyggande underhåll.

Nu råkade jag få möjligheten att ta ut en Mini som bilkontobil där kalkylen faktiskt såg riktigt bra ut i förhållande till de beggade jag haft innan så jag tänkte att jag testar.

Nu får jag lite mer tid över som jag kan lägga på mitt garagebygge. Då får jag dessutom någonstans att meka i framtiden ;)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
M
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Förutom mär det inte finns el.
En gammeldiesel behöver ingen el för att gå, puttar man igång den så krävs noll el. Jag tänker alltså i ett läge av kris/krig. Då blir det svårt att fly om alla har elbilar som inte laddats eftersom den lede fi naturligtvis har slagit ut landets elförsörjning.
Har du samma inställning hemma? El i vägguttaget? Nä jag kör med stearinljus och eldar ved och lagar mat med vedspis, elen försvinner ju om det blir krig(y)
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
P pmd skrev:
För förmånsbeskattningen spelar det ingen roll hur mycket parkeringsplatserna kostar för arbetsgivaren. Det är förmånen för den anställde att få parkera gratis (eller under marknadspris) som beskattas.

Däremot kan det förstås hända att en arbetsgivare vill ha täckning för sina kostnader för parkeringsplatserna, och då tar den lämpligen betalt av de anställda som parkerar där, men det har ingenting med skatter att göra.
Marknadsvärdet kan vara olika. Vi hade ju varmgarage och uteparkering och de fick olika förmånsvärde, men de med förmånsbil fick inget extra tillägg, där ingick parkering oavsett kostnad, men med privat bil avgjorde värdet förmånsvärdet. Ja, stort företag som inte vill göra fel map skatt och förmåner så troligen hade andra kunnat tolka det annorlunda, första åren var parkeringen utan förmånsbeskattning, ingen hade väl uppmärksammat eller tänkt på det.
 
P pmd skrev:
Hur finansieras byggandet av spår för snabbtågen? Rimligen borde det finansieras av operatörerna som ska bedriva trafik på spåren, dvs "marknaden" bör stå för investeringen. Om tillräckligt många tror att det bli lönsamt så kommer spåren att byggas, annars inte.

Det är väl så det är tänkt?
De har nog inte tänkt till hur det är tänkt att de ska göra. Men stationerna verkar det som att kommunerna själva skulle köpa mark till om man ska titta på vår kommun. Idioterna i stadshuset skulle köpa en sketen terminal för ett groteskt överpris.
De hann tyvärr köpa den omlastningsplatsen som brann ner för något år sedan för xx miljoner för mycket, så det är ju vi skattebetalare som har betalt hittills för snabbtågens vara eller icke vara här.
 
P pmd skrev:
För förmånsbeskattningen spelar det ingen roll hur mycket parkeringsplatserna kostar för arbetsgivaren. Det är förmånen för den anställde att få parkera gratis (eller under marknadspris) som beskattas.

Däremot kan det förstås hända att en arbetsgivare vill ha täckning för sina kostnader för parkeringsplatserna, och då tar den lämpligen betalt av de anställda som parkerar där, men det har ingenting med skatter att göra.
Dock fortfarande så är troligtvis majoriteten av alla parkeringsplatser för arbetare gratis och befriade från trams =)
De enda jag känner till som är tvingade att betala för parkering här är de som jobbar på sjukhuset om de inte väljer att parkera långt ifrån.
 
P pmd skrev:
Jo, återse bakåt till inlägg #7195.
Det är nog missuppfattning där. I sthlm så är det kanske så. I resten av Sverige är de ofta inte så. Och det handlade om att köra en dacia på mötesfria vägar.
Lite självbevarelsedrift har man väl om man ska köra mycket på vägar utan räcke och väljer en bil som tål lite mer än en kartong =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.