Byggahus.se
T toolman77 skrev:
På plussidan så kostar det 3,3kr/kWh att ladda på Ionity med det abonnemang som ingår med Enyaqen
:surprised: Jag verkar ha noll rabatt med ID4. :cry:

Men då betalar jag för tydlighetens skull ingen månadskostnad heller. Verkar kunna binda 12 månader utan månadskostnad (binda vad då undrar då vän av ordning) och få 6,29 istället för 8:70.

Har dock inga bra placerade Ionity-laddare där jag främst kör, så alternativ med fasta kostnader lockar inte.
 
Redigerat:
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
:surprised: Jag verkar ha noll rabatt med ID4. :cry:

Men då betalar jag för tydlighetens skull ingen månadskostnad heller. Verkar kunna binda 12 månader utan månadskostnad (binda vad då undrar då vän av ordning) och få 6,29 istället för 8:70.

Har dock inga bra placerade Ionity-laddare där jag främst kör, så alternativ med fasta kostnader lockar inte.
Kostar det 8.70 kr/kWh för att ladda med en ionity snabbladdare?
Drar en elbil 2.5 kWh per mil med takbox i 110km/h? I så fall blir milkostnaden bara för el 21.75 kr per avverkad mil?
Räknar jag rätt eller är jag ute och cyklar?
I så fall är det mer än dubbla priset mot att köra en diesel som drar 0.4L/mil långkörning.
 
A AndersS skrev:
Och även räckvidd, om detta stämmer och kan produceras till rätt kostnad, utan att ta mera plats.
[länk]
De skriver att energitätheten var 416 Wh/L, men vad har övriga tillverkare för energitäthet uttryckt i den enheten? Jag har bara sett enheten Wh/kg tidigare. Sen, en testbänk i 88 km/h?

Det är en väldigt hoppig artikel där man inte får helheten och en egenskap i en produkt jämförs med en annan egenskap i en annan produkt. Det kommer batterinyheter från labb och startups hela tiden, men det leder sällan till riktiga produkter.

Det jag vill säga, om den enda anledningen till att man avvaktar att skaffa elbil är att man tror på ett genombrott inom några år så väntar man förgäves.
 
M Mathias1 skrev:
Kostar det 8.70 kr/kWh för att ladda med en ionity snabbladdare?
Drar en elbil 2.5 kWh per mil med takbox i 110km/h? I så fall blir milkostnaden bara för el 21.75 kr per avverkad mil?
Räknar jag rätt eller är jag ute och cyklar?
I så fall är det mer än dubbla priset mot att köra en diesel som drar 0.4L/mil långkörning.
Du räknar rätt, men med felaktiga grundantaganden.

Först börjar man normalt med ett fulladdat batteri som man laddat hemma för ett par kr/kWh, vilket tar en typ 30 mil. Först därefter blir det ju dyrare åkning med snabbladdarpriser. De flesta snabbladdare kostar därtill under 5 kr/kWh. Ionity utan avtal är i särklass dyrast.

Sen vet jag inte vad du har för dieselbil som drar 0,4 med takbox, men är det det du har att jämföra med så är det.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Kostar det 8.70 kr/kWh för att ladda med en ionity snabbladdare?
Drar en elbil 2.5 kWh per mil med takbox i 110km/h? I så fall blir milkostnaden bara för el 21.75 kr per avverkad mil?
Räknar jag rätt eller är jag ute och cyklar?
I så fall är det mer än dubbla priset mot att köra en diesel som drar 0.4L/mil långkörning.
I medel brukar man oftast räkna med ca 2-3 kr per mil för normal körning, då skulle jag säga att det är ett årsmedel.
 
W witten skrev:
De skriver att energitätheten var 416 Wh/L, men vad har övriga tillverkare för energitäthet uttryckt i den enheten? Jag har bara sett enheten Wh/kg tidigare. Sen, en testbänk i 88 km/h?

Det är en väldigt hoppig artikel där man inte får helheten och en egenskap i en produkt jämförs med en annan egenskap i en annan produkt. Det kommer batterinyheter från labb och startups hela tiden, men det leder sällan till riktiga produkter.

Det jag vill säga, om den enda anledningen till att man avvaktar att skaffa elbil är att man tror på ett genombrott inom några år så väntar man förgäves.
Inte vet jag, men om "det kommer nyheter från labb och startups hela tiden" så säger en sannolikhetsberäkning att någon eller kanske några kommer att lyckas!:cool:
Har bara varit inom data/IT och även där var mycket t.o.m. omöjligt;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du räknar rätt, men med felaktiga grundantaganden.

Först börjar man normalt med ett fulladdat batteri som man laddat hemma för ett par kr/kWh, vilket tar en typ 30 mil. Först därefter blir det ju dyrare åkning med snabbladdarpriser. De flesta snabbladdare kostar därtill under 5 kr/kWh. Ionity utan avtal är i särklass dyrast.

Sen vet jag inte vad du har för dieselbil som drar 0,4 med takbox, men är det det du har att jämföra med så är det.
Senaste tankningen hade min diesel dragit 1.15 i snitt :surprised::oops:. Men då hade jag iofs ingen takbox :D. Samma pris som med Ionity typ. Fast räckvidden är bättre, 60 mil.;)
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Senaste tankningen hade min diesel dragit 1.15 i snitt :surprised::oops:. Men då hade jag iofs ingen takbox :D. Samma pris som med Ionity typ. Fast räckvidden är bättre, 60 mil.;)
Då är det ingen vanlig personbil eller en mycket gammal, eller? Alternativt mycket korta körningar, köer och så med bränslevärmare på före färd.;)
Kör en diesel med ca 200hk, awd och tung, mestadels landsväg på 0,55-0,6.
 
A AndersS skrev:
Då är det ingen vanlig personbil eller en mycket gammal, eller? Alternativt mycket korta körningar, köer och så med bränslevärmare på före färd.;)
Kör en diesel med ca 200hk, awd och tung, mestadels landsväg på 0,55-0,6.
Det är en personbil, vanlig är den inte, men relativt ny och ganska tung. AWD och mer än 100 hk ytterligare. Ingen landsvägskörning, Sthlm, korta körningar, köer ibland, kyla, slask, värmaren bara ibland då jag står i garaget hemma. På landsväg kan jag köra på 0.6, men brukar köra lite fortare så förbrukningen går upp.
 
P Pin skrev:
Det är en personbil, vanlig är den inte, men relativt ny och ganska tung. AWD och mer än 100 hk ytterligare. Ingen landsvägskörning, Sthlm, korta körningar, köer ibland, kyla, slask, värmaren bara ibland då jag står i garaget hemma. På landsväg kan jag köra på 0.6, men brukar köra lite fortare så förbrukningen går upp.
Jo, årstid och körmönster påverkar, här nere har vi bara köer 5-10 bilar vid högtrafik, förutom sommartid när "stockholmare" ska till Öland.;) Men då håller man sig undan.
 
M Mathias1 skrev:
Kostar det 8.70 kr/kWh för att ladda med en ionity snabbladdare?
Drar en elbil 2.5 kWh per mil med takbox i 110km/h? I så fall blir milkostnaden bara för el 21.75 kr per avverkad mil?
Räknar jag rätt eller är jag ute och cyklar?
I så fall är det mer än dubbla priset mot att köra en diesel som drar 0.4L/mil långkörning.
Elbilar drar ca 2kWh/mil som någon sorts höftning. Mer med högre hastighet och takbox. Min drog 2,5 eller 2,9

Det kostar 2,7kr/kWh+ moms att ladda på Ionity om man har abonemang som kostar 199kr/månad. Första året är det ingen månadsavgift om man köpt en Enyaq 80. Därefter går det att avsluta eller teckna om abonnemanget. Det räcker med en snabbladdning i månaden för att det ska löna sig med abonemanget.

Det är definitivt billigare än att köra bensinbil som drar 1,1 liter/mil vilket jag gjorde innan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
T toolman77 skrev:
Elbilar drar ca 2kWh/mil som någon sorts höftning. Mer med högre hastighet och takbox. Min drog 2,5 eller 2,9

Det kostar 2,7kr/kWh+ moms att ladda på Ionity om man har abonemang som kostar 199kr/månad. Första året är det ingen månadsavgift om man köpt en Enyaq 80. Därefter går det att avsluta eller teckna om abonnemanget. Det räcker med en snabbladdning i månaden för att det ska löna sig med abonemanget.

Det är definitivt billigare än att köra bensinbil som drar 1,1 liter/mil vilket jag gjorde innan.
Ok då är det fullt acceptabelt i drift. Blir ca 6.75/mil då inkl moms.

Men en fossilförbrukning på 1.1L milen. Vad var det för bilmodell? XC90 eller nån Jänkare?

Vi åkte i höstas hela familjen genom Tyskland 80 mil och marchade ca 110 km/h med en fullastad Renault. Då var jag ner i 0.36L/mil i snitt på hela resan. På tysk "äkta" diesel får dock tilläggas. Med svensk utspädd diesel så är förbrukningen ca 0.45L/mil. Så det är väl den siffran man bör jämföra.
Så säg att jag får ge 9 spänn milen då i bara bränsle. Diffar alltså 2.25 kr per mil mot el.
Kör man 2000mil så är skillnaden alltså 4500 kr/år.
Men då har vi inte tagit med laddningsabonnemanget på 2400 kr/år. Så verkliga besparingen jämfört med bilen jag kör skulle bli ca 2000 kr/år räknat på driften då.
 
M Mathias1 skrev:
Diffar alltså 2.25 kr per mil mot el.
Kör man 2000mil så är skillnaden alltså 4500 kr/år.
Här finns det ju stora variationer. I ditt exempel sker ju all laddning i Ionitys snabbladdare. Är det vad som står till buds är det ju givetvis rätt sätt att räkna. Men det blir galet för alla som har förutsättningar att ladda hemma. Och inte ens alla snabbladdare har samma pris. Med ID4 fick man på köpet ett års abonnemang till bland annat Ionity. Tittar jag i appen vad det kostar att ladda i min närmaste 50 kW-laddare så är det 4,77 kr/kWh. Efter 7 månader har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare. När jag så småningom gör det kommer det att vara dyrt per kWh. Men jag räknar inte med att det blir så många kWh på det viset. Mitt elpris hemma som medelvärde under 2021 landar på 1,74 kr/kWh. Det är då viktat efter min förbrukning. Så helt rättvisande siffror blir det inte. Kostnaden för att ladda varierar ganska mycket beroende på hur man laddar. Så skall man räkna på det är det viktigt att veta var och hur man kommer att ladda.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Och tänk alla med solceller hemma som kan ladda sin elbil ”gratis” stor del av året. Det kan inte vara många som njuter av att stå vid bensinmacken och kolla på alla feta siffror som snurrar….
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
Här finns det ju stora variationer. I ditt exempel sker ju all laddning i Ionitys snabbladdare. Är det vad som står till buds är det ju givetvis rätt sätt att räkna. Men det blir galet för alla som har förutsättningar att ladda hemma. Och inte ens alla snabbladdare har samma pris. Med ID4 fick man på köpet ett års abonnemang till bland annat Ionity. Tittar jag i appen vad det kostar att ladda i min närmaste 50 kW-laddare så är det 4,77 kr/kWh. Efter 7 månader har jag fortfarande aldrig använt en snabbladdare. När jag så småningom gör det kommer det att vara dyrt per kWh. Men jag räknar inte med att det blir så många kWh på det viset. Mitt elpris hemma som medelvärde under 2021 landar på 1,74 kr/kWh. Det är då viktat efter min förbrukning. Så helt rättvisande siffror blir det inte. Kostnaden för att ladda varierar ganska mycket beroende på hur man laddar. Så skall man räkna på det är det viktigt att veta var och hur man kommer att ladda.
Jo givetvis finns det skillnad i elpriset beroende på vad man laddar. Kan man ladda hemma så blir det kanske billigare. Men det är nog rätt många som inte kan ladda hemma, likaså är det svårt att ladda hemma om man far iväg på bilsemester söderut på kontinenten. Elpriserna i Tyskland och övriga västeuropa är ju rätt höga kontra de elpriser vi hittils haft i Sverige. Tyskland har exempelvis 60% högre elpris än de nordiska länderna. I år har vi även sett en ökning utan dess like. Genomsnittpriset på el ökade med hela 554% jämfört mot 2020 hör i Sverige.
Som det ser ut nu så kommer vi nog behöva vänja oss vid elpriser på runt 2-4 kr/kWh närmsta åren. I dagsläget går ju inte elpriset åt rätt håll direkt.
Som en jämförelse kan man se på Dieselpriset vilket bara ökade 10-15% ungefär från 2020 till 2021.
Solenergi är förstås suveränt om fler väljer att investera i tekniken. I dagsläget är det inte ens en procent av den totala energiproduktionen som kommer från sol. Så detta energislag har ganska låg påverkan totalt sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.