Byggahus.se
Hej!

Vi har en friggebod som endast står på lecablock (idiotiskt men inte jag som byggde). Nu tänkte jag höja upp friggeboden och gjuta plintar i efterhand. Är det görligt? Eller finns det något annat sätt att stabilisera huset på?

Tacksam för tips!

Med vänlig hälsning,

Paul
 
Vad är problemet med lecablocken?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad är problemet med lecablocken?
Huset rör på sig vilket innebär att ytskiktet (kakel) går sönder.
 
Har samma problem. Tänkte lösa det med att stoppa in en H-Balk under och lyfta upp. Jag har problemet att ytterpanel går lite längre ner än själva botten så de måste va några distanser på H-balken
 
Tveksamt om problemet löser sig med plintar, om du inte sätter rätt många plintar med väldigt bra underbyggnad under.
Undrar om det är en så bra ide att sätta kakel i en liten friggebod som inte har ett redigt fundament.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tveksamt om problemet löser sig med plintar, om du inte sätter rätt många plintar med väldigt bra underbyggnad under.
Undrar om det är en så bra ide att sätta kakel i en liten friggebod som inte har ett redigt fundament.
Kakel är en jättedålig idé om du inte har en ordentlig grund.
K Knight skrev:
Har samma problem. Tänkte lösa det med att stoppa in en H-Balk under och lyfta upp. Jag har problemet att ytterpanel går lite längre ner än själva botten så de måste va några distanser på H-balken
Hur högt tänkte du lyfta upp? Eller tänkte du "plinta upp" själva H-balken?
 
Tomture61
Problemet som jag ser som första hindret , hur gräva / jordborra för gjutna / gjuta plintar , under huset :thinking:
Går iofs att höja upp huset med domkrafter + kraftiga bockar / kraftigt virke ( för att palla upp byggnaden )
Typ 1-1,2 m uppåt , lättare att komma åt då , undertill .

Hyra ngn med lyftkran som flyttar friggan .
 
Domkrafter, ordentligt virke och ett bra säkerhetstänk så går det givetvis bra att lyfta upp en bod en meter eller vad som nu krävs för att gräva under. Givet säkerheten är väl att lyfta Boden åt sidan mer rekommendabelt så du i all fall kan klara en sidas plintar utan bod över och med skaplig arbetsställning per omgång.
 
M myrstack skrev:
Domkrafter, ordentligt virke och ett bra säkerhetstänk så går det givetvis bra att lyfta upp en bod en meter eller vad som nu krävs för att gräva under. Givet säkerheten är väl att lyfta Boden åt sidan mer rekommendabelt så du i all fall kan klara en sidas plintar utan bod över och med skaplig arbetsställning per omgång.
...eller om det är möjligt - gjut plintarna bredvid och flytta sedan över friggeboden dit. Men det kräver ju att det finns lämplig plats intill...
 
Och på vägen krakelerar alla kakel som fortfarande är kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.