Hej!
Vi har en friggebod som endast står på lecablock (idiotiskt men inte jag som byggde). Nu tänkte jag höja upp friggeboden och gjuta plintar i efterhand. Är det görligt? Eller finns det något annat sätt att stabilisera huset på?
Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning,
Paul
734 läst · 9 svar
734 läst
9 svar
Höja upp en friggebod för att gjuta plintar i efterhand?
-
-
10 jan 16:32 #4
Har samma problem. Tänkte lösa det med att stoppa in en H-Balk under och lyfta upp. Jag har problemet att ytterpanel går lite längre ner än själva botten så de måste va några distanser på H-balken
-
Medlem · Blekinge · 7 948 inlägg 10 jan 16:4210 jan 16:42 #5
Tveksamt om problemet löser sig med plintar, om du inte sätter rätt många plintar med väldigt bra underbyggnad under.
Undrar om det är en så bra ide att sätta kakel i en liten friggebod som inte har ett redigt fundament. -
10 jan 18:38 #7
Problemet som jag ser som första hindret , hur gräva / jordborra för gjutna / gjuta plintar , under huset
Går iofs att höja upp huset med domkrafter + kraftiga bockar / kraftigt virke ( för att palla upp byggnaden )
Typ 1-1,2 m uppåt , lättare att komma åt då , undertill .
Hyra ngn med lyftkran som flyttar friggan . -
10 jan 18:51 #8
Domkrafter, ordentligt virke och ett bra säkerhetstänk så går det givetvis bra att lyfta upp en bod en meter eller vad som nu krävs för att gräva under. Givet säkerheten är väl att lyfta Boden åt sidan mer rekommendabelt så du i all fall kan klara en sidas plintar utan bod över och med skaplig arbetsställning per omgång.
-
10 jan 18:54 #9
-
Medlem · Blekinge · 7 948 inlägg 10 jan 20:13
Liknande ämnen
-
Höja upp soffan för robotdammsugare
Inredning -
Höja upp bolån genom förhandvärdering, trots 85% belåning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Uppfört friggebod närmare än 4,5 m från gata
Bygglov -
Material för att höja upp golv?
Golv -
Mina grannar har startat en ELIT-grupp för att höja områdets värde
Juridik