Byggahus.se
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag satt upp en 16 skivor OSB idag, gick dock lite hårt åt mina HoleInOne-magneter. De funkar ju lite bättre på gips :)
[bild]
Även centrumborren på dosfräsen verkar trött efter kört en massa OSB, får nog bli att beställa ny :p
Jag har samma, fast ett annat fabrikat. Mina ser lika ut, fast gula, och lika skadade tamigsjutton. De är inte så exakta jag skulle vilja att de var om jag skall vara ärlig...
 
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Jag har samma, fast ett annat fabrikat. Mina ser lika ut, fast gula, och lika skadade tamigsjutton. De är inte så exakta jag skulle vilja att de var om jag skall vara ärlig...
Nä, jag skulle nog bytt material på bussningen, bättre att byta borrar, men de vill ju såklart sälja magneter :p

Är lite sugen på deras supersökare, men nu är jag ju snart klar så :)
Går ju även använda skyddet till dosfräsen och tuschpenna :)
 
F [QUOTE="Fluxor skrev:
Jag har samma, fast ett annat fabrikat. Mina ser lika ut, fast gula, och lika skadade tamigsjutton. De är inte så exakta jag skulle vilja att de var om jag skall vara ärlig...[entrumborret kan inte ”glida” in i hålet på hole-in-one när
Centrumborret kan inte ”glida” in i hålet på hole-in-one när man kör hårda material typ osb/plyfa/mdf osv. När jag körde Huntonit i taket så körde jag med ett grövre borr i centrumhålet först och sedan kunde hålsågens centrumborr styra via hålet i hole-in-onen. Nu spelar det kanske inte så stor roll om man missar cc på dosan då det ska gipsas över, men ett tips :p
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nä, jag skulle nog bytt material på bussningen, bättre att byta borrar, men de vill ju såklart sälja magneter :p

Är lite sugen på deras supersökare, men nu är jag ju snart klar så :)
Går ju även använda skyddet till dosfräsen och tuschpenna :)
Det är mer satisfying som barnen säger att mäta och borra innan man sätter skivan, om än tidsödande :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Ramnemark Ramnemark skrev:
Centrumborret kan inte ”glida” in i hålet på hole-in-one när man kör hårda material typ osb/plyfa/mdf osv. När jag körde Huntonit i taket så körde jag med ett grövre borr i centrumhålet först och sedan kunde hålsågens centrumborr styra via hålet i hole-in-onen. Nu spelar det kanske inte så stor roll om man missar cc på dosan då det ska gipsas över, men ett tips :p
Såg det som ett alternativ jag också, men de gånger man hamnar fel så märks ju det och man kunde justera. Skulle tro att den slöa centrumborren gjorde saken värre också, då det gärna vandrade iväg i OSBn. Upplevde inte detta när jag gjorde sovrummen.

Men då jag kör med T80(?) i OSBn, så det spelar ju som sagt ingen större roll som du säger om man hamnar några millimeter off. :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Såg det som ett alternativ jag också, men de gånger man hamnar fel så märks ju det och man kunde justera. Skulle tro att den slöa centrumborren gjorde saken värre också, då det gärna vandrade iväg i OSBn. Upplevde inte detta när jag gjorde sovrummen.

Men då jag kör med T80(?) i OSBn, så det spelar ju som sagt ingen större roll som du säger om man hamnar några millimeter off. :)
Jag brukar knacka runt sökaren så den lägger sig rätt och så slår jag ett märke med en 4"spik i mitten av sökaren så slipper man att borret vandrar. På jobbet kör jag med de sämsta magneterna till underlagret och de fina till gipsen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Hennke85 Hennke85 skrev:
Jag brukar knacka runt sökaren så den lägger sig rätt och så slår jag ett märke med en 4"spik i mitten av sökaren så slipper man att borret vandrar. På jobbet kör jag med de sämsta magneterna till underlagret och de fina till gipsen.
Så gör jag också, men ett märke med spik lät klokt! :D
 
D
Ett tips som kan vara användbart för osb (om man har krysslaser) är: sätt i holeinone, rikta in krysslaser i centrum av styrningen, sätt på skivan, borra utan sökaren. Funkar såklart även utan holeinone. Då jag har en tendens att tappa bort mina verktyg, är det min reservlösning
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
AXS
Eller dra ett streck i golvet och skriva antal cm till centrum.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Krysslasern brukar jag också köra med. Utan några andra hjälpmedel. Rikta in lasern mot dosans centrum, ställ dit skivan och borra i krysset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Får man köpa en laser till om man behöver borra två hål då?

Frågar åt en kompis.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
B
Äntligen kom det upp en klädhängare i garaget, tog bara 6år. Behöver bara en ny plats för lägga-från-sig-saker-hyllan. Eller är det dags att bli bättre på att lägga saker där de ska vara på en gång.

Nyinstallerad klädhängare i ett rörigt garage med diverse prylar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage interiör med ny klädhängare, hylla full av hjälmar, skoter och skåp märkt "Jönåker".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Får man köpa en laser till om man behöver borra två hål då?

Frågar åt en kompis.
Jag som hade 6 st hål i en skiva! :surprised:

Förövrigt så lyssnade jag på just Frågar åt en kompis-podden när jag satt OSBn ;)
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kittat och strukit första lagret på ena fönsterbågen till snickarbodsfönstret.

Nymålad grön fönsterbåge ligger på arbetsbänk med målarburk och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Äntligen kom det upp en klädhängare i garaget, tog bara 6år. Behöver bara en ny plats för lägga-från-sig-saker-hyllan. Eller är det dags att bli bättre på att lägga saker där de ska vara på en gång.

[bild] [bild]
Alla behöver en lägga ifrån sig sakerna hylla
Jag har 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.