Byggahus.se
M mxjolle skrev:
Förlåt att jag håller enyaqen högre än id4. Det är egentligen samma bil. Vissa saker skiljer som jag värdesätter.

Enyaq
Presterar aningen bättre i räckvidd
Är aningen större (tänker främst lastutrymmet)
Är lite enklare rent paketmässigt då standardbilen har mycket redan. Vill man spara så behövs bara läggas till 1 eller två paket typ.
Gillar denna design bättre.
Förstår inte designen av grillen i fronten.

Id4
Presterar lite sämre i räckvidd
Sämre i lastutrymmet
Haaaatar alla touchknappar
Inte riktigt överens över designen så jag vet inte vad jag ska tycka.

Fått känslan av att man behöver lägga till en hel del paket i id4.an för att kunna jämföras mot enyaq. Jag har inte kollat upp att det faktiskt är så.
därför att jag kollar id 4 just nu är för den har lägre pris i grundutförande.

har kollat på båda bilarna i verkligheten och jag håller med dig på nästan alla punkter, särkilt med inredning och bagage, där tycker jag Skodan känns mycket bättre!
Många detaljer i inredning som jag gillrade mer med Skodan. Kändes även mer som en kombi i bagaget.

det ändajag känner inte spelar någon roll är designen, tycker båda är jättesnygga men på olika sätt, spelar ingen roll där!
 
M mxjolle skrev:
Nästa osäkerhet är ju förstås om någon vill ha v70.n. Det finns det troligen men kanske till ett lägre försäljningspris än tänkt/önskat.
Kollade lite på blocket, priset som vi gav för våran xc70 my16 när vi köpte den 2018 är fortfarande aktuellt dvs att vi hade fått ge exakt samma idag som för snart 4a år sedan.
Så marknaden har verkligen inte dött än

Själv tutar vi vidare i vår bil, har sneglat på familjevänliga elbilar och hybrider men det är klart billigare att fortsätta köra vår xc70 trots priset på diesel.
 
  • Gilla
johanschag och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har också funderat på mindre elbil samt ha en skattefri, rejäl dragbil i hushållet, men anser osäkerheten kring hur kalkylen landar är för stor, dels beroende på att värdeminskningen är högst oklar då det utvecklas i rask takt så en bil som anses attraktiv nu och som verkar hålla värdet bra, riskerar att anses inte alls så attraktiv om några år. Dels handlar min fundersamhet på hur staten kommer att straffa elbilsförare när de succesivt nu tappar kassakon i skatt ifrån förbränningsdrivna fordon, är ganska övertygad om att det kommer pålagor vi inte har vetskap om i detta läge. Leasing eller lån och ny bil känns olustigt, även att vissa elbilskalkyler numer faktiskt inte ser så dumma ut. Behåller nog dock våra 2st snåldieslar något år till.
Ni som skrivit och har V70:s som rullar enbart 10-13k mil, byt växellådsoljan om automat (görs ej vid ordinarie service!) och kör vidare tills magiska 20k mil närmar sig. Sköt normal olja, filter, bromsfix själva. Dom har redan rasat i värde så att sälja nu ger säkert hög värdeminskning, kör billiga mil ett tag nu istället. Volvo är säkra, har bra funktioner i kyla, är fina dragbilar och deras dieslar går acceptabelt snålt i bränsle. Man får nog upp i avsevärt mycket dyrare prisklass än de TS nämner för att erhålla samma genomtänkta konstruktion och materialkvalité som i en V70. Moderna finesser är det gott om på senare år, om man nu sätter värde på dessa, vilket inte jag gör..
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kollade lite på blocket, priset som vi gav för våran xc70 my16 när vi köpte den 2018 är fortfarande aktuellt dvs att vi hade fått ge exakt samma idag som för snart 4a år sedan.
Så marknaden har verkligen inte dött än

Själv tutar vi vidare i vår bil, har sneglat på familjevänliga elbilar och hybrider men det är klart billigare att fortsätta köra vår xc70 trots priset på diesel.
vi blev erbjudna 125 tusen av en bilhandlare för våran V70 my13
Gav 200 tusen april 2016
 
M Mapet890 skrev:
Vi har en Emmaljunga nxt 90, den får kanske inte plats då
Jag hade nxt90 8ch hängde chassit på cykelhållare på dragkrok. Tyckte jag funka.
Har e-niro och är helnöjd. Men den är inte gigantisk och kommer väl 28mil i sämsta förhållanden. 20mil med takbox.
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson
  • Laddar…
T
L Lutte skrev:
Kollade lite på blocket, priset som vi gav för våran xc70 my16 när vi köpte den 2018 är fortfarande aktuellt dvs att vi hade fått ge exakt samma idag som för snart 4a år sedan.
Så marknaden har verkligen inte dött än

Själv tutar vi vidare i vår bil, har sneglat på familjevänliga elbilar och hybrider men det är klart billigare att fortsätta köra vår xc70 trots priset på diesel.
Harkel, är väl STOR skillnad på V70 och XC70 i värde begade? Då MY16 är de sista XC70:a så står de extra högt då senare volvomodeller skiljer kraftigt, såväl i utförande som prislapp.... Sålde själv min XC70:a och skulle det bli ytterligare Volvo så är det enbart XC90 som hägrar, men blir ett saftigt kliv upp i pris, alltför stort.
 
T
M Mapet890 skrev:
vi blev erbjudna 125 tusen av en bilhandlare för våran V70 my13
Gav 200 tusen april 2016
Det är sannerligen ingen farlig värdeminskning
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Det är sannerligen ingen farlig värdeminskning
nej det är otroligt bra tycker jag. Det visste man inte när man köpte den, trodde inte man skulle få något för den efter några år.
 
Begagnatpriserna har väl å andra sidan gått upp rejält de två senaste åren. Ändrade boende- och arbetsmönster, svårt för bilproducenterna att få fram nya bilar (både elbilar och avgasbilar) samt viss försiktighet i att köpa nya bilar nu oavsett.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kollade lite på blocket, priset som vi gav för våran xc70 my16 när vi köpte den 2018 är fortfarande aktuellt dvs att vi hade fått ge exakt samma idag som för snart 4a år sedan.
Så marknaden har verkligen inte dött än

Själv tutar vi vidare i vår bil, har sneglat på familjevänliga elbilar och hybrider men det är klart billigare att fortsätta köra vår xc70 trots priset på diesel.
Samma konstaterande som för oss. Trots högt dieselpris så är totalkostnaden inte så farlig, än..
 
  • Gilla
johanschag
  • Laddar…
Skulle aldrig byta ut en V70 mot en nyare V90 iaf. Efter allt man hört av vänner och bekanta och kollegor. Vibrationer, strulig el och sämre rostskydd etc.

Varför inte behålla V70:in?

Annars är Skoda Enyac en väldigt trevlig bil.
Elbil är lönsamt om man kör lite längre redan idag.
Kör långt bara ibland och mest kortare körningar kan en plugin vara mest lönsam.

Några på jobbet tankar typ var tredje månad
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
därför att jag kollar id 4 just nu är för den har lägre pris i grundutförande.

har kollat på båda bilarna i verkligheten och jag håller med dig på nästan alla punkter, särkilt med inredning och bagage, där tycker jag Skodan känns mycket bättre!
Många detaljer i inredning som jag gillrade mer med Skodan. Kändes även mer som en kombi i bagaget.

det ändajag känner inte spelar någon roll är designen, tycker båda är jättesnygga men på olika sätt, spelar ingen roll där!
Finns en sak till som jag tyckte om / inte tyckte om..

Instrumentpanelen i ID4.an var elegantare. Enyaq har ett litet titthål känns det som..

Men ja, alltid får man kompromissa på något
 
T
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skulle aldrig byta ut en V70 mot en nyare V90 iaf. Efter allt man hört av vänner och bekanta och kollegor. Vibrationer, strulig el och sämre rostskydd etc.

Varför inte behålla V70:in?

Annars är Skoda Enyac en väldigt trevlig bil.
Elbil är lönsamt om man kör lite längre redan idag.
Kör långt bara ibland och mest kortare körningar kan en plugin vara mest lönsam.

Några på jobbet tankar typ var tredje månad
Håller med om V70 vs V90 men av ett annat skäl, man får kröka rygg när man kliver i bilen. Jag har ryggproblem så det är riktigt kass insteg i V90n. Cross countryn lite bättre men XC90 bäst. Andra priser då...
Pluginhybrid känns sådär då man har ännu mer komponenter som kan krångla, el OCH förbränningsmotor och personligen är jag inte det minsta lockad över att behöva peta i laddkabel varje dag med igenisade uttag etc etc. Jag kör 6mil/dag i snitt så en bil med specad räckvidd om 60-70mil, med verklig åtminstone 40 är min grej om det ska va intressant.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skulle aldrig byta ut en V70 mot en nyare V90 iaf. Efter allt man hört av vänner och bekanta och kollegor. Vibrationer, strulig el och sämre rostskydd etc.

Varför inte behålla V70:in?

Annars är Skoda Enyac en väldigt trevlig bil.
Elbil är lönsamt om man kör lite längre redan idag.
Kör långt bara ibland och mest kortare körningar kan en plugin vara mest lönsam.

Några på jobbet tankar typ var tredje månad
Nej V70 känns betydligt rejälare än nyare V90. Nyare Volvo får som sagt rätt uselt på rosttest.

Ang. andrahandsvärde så visst ligger de högt. Vi skulle byta vår ”andrabil” och kikade på en V70 av de sista årsmodellerna som gått under 10k mil, men priserna upplevde jag som Horribla. Blev en fullutrustad Mazda 6 AWD kombi 2015 istället. Den kostade 100k mindre än motsvarande V70 och så får man Mazdas 10-årig komponentgaranti + Mazdas driftsäkerhet. Vi är mycket nöjda än så länge. Dessutom har vi kört Mazda och vet att statistiken/ryktet inte ljuger. De bara tuffar på.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Innan ni köper V90 så kolla rosten noga, denna bild är på en 2017 där bakaxelfästet rostat av redan.
Rost på bakaxelfästet i en bil från 2017, synlig korrosion och skadad metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.