Byggahus.se
Har en trekammarbrunn med markbädd som jag misstänker ev är full/mätt.

vi ska snart få kommunalt vatten och avlopp. Alltså inget vi kan välja bort.

hus inom planområdet i kommunen behöver er inte åtgärda mindre fel på anläggningen.

vad tror ni? Vad händer om man bara struntar i att göra något?

Om jag pratar med kommunen om råd vad kan de tänkas säga? Kan jag få Ok på att tömma trekammarbrunnen varannan månad eller liknande fram till dess att kommunalt grävs in?

vill ju inte anlända något nytt när man snart ska betala rena rånet för kommunalt.


Förstått att man dock för kompensation för nyligen investerat i avloppsanläggning vid nytt kommunalt vatten och avlopp.

andra tankar och tips?
 
Ring återvinningen och be om extra tömning vid behov till att börja med. Att blanda in miljökontoret då de snart själva drar kommunal avlopp till området kan vara en risk. I värsta fall får du en nitisk tjänsteman som står på sig om ev. miljöbrott och vite. Angående avloppet så kan det löna sig att anlita en firma för spolning (spolbilen) av avloppet så kanske det kommer ingång igen om än tillfälligt. Extra tömningar kostar en del också så det kan löna sig
 
Igensatt markbädd låter långsökt. Börja med att kontrollera hur det ser ut i uppsamlingsbrunnen. Det kan kanska vara stopp i röret som ska leda bort det renade vattnet. Det har jag råkat ut för.
 
J justusandersson skrev:
Igensatt markbädd låter långsökt. Börja med att kontrollera hur det ser ut i uppsamlingsbrunnen. Det kan kanska vara stopp i röret som ska leda bort det renade vattnet. Det har jag råkat ut för.

Hur kollade du det?
 
Det ska inte stå något vatten i uppsamlingsbrunnen. Gör det det så är det stopp någonstans.
 
Ja vatten där men om det är stopp så är det väl i markbädden som är mättad?
 
Det renade vattnet i uppsamlingsbrunnen ska rinna ut i naturen någonstans. Om det är stopp på vägen ut i naturen så fungerar inte markbädden. Du får lokalisera utloppet och felsöka bakifrån med någon form av rens.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det renade vattnet i uppsamlingsbrunnen ska rinna ut i naturen någonstans. Om det är stopp på vägen ut i naturen så fungerar inte markbädden. Du får lokalisera utloppet och felsöka bakifrån med någon form av rens.
jag har ingen uppsamlingsbrunn. Är en fördelningsbrunn mellan trekammarbrunnen och infiltrationen.
 
Har du ingen uppsamlingsbrunn så har du ingen markbädd, utan bara en vanlig infiltration. En markbädd är en konstgjord infiltration som man tar till när marken består av lera. Googla på markbädd så får du se hur sådana fungerar. Jag tror att det är rätt ovanligt att även en vanlig infiltrationsanläggning blir igenfylld. Undersök vattnets väg från trkammarbrunnen till infiltrationen.
 
J justusandersson skrev:
Har du ingen uppsamlingsbrunn så har du ingen markbädd, utan bara en vanlig infiltration. En markbädd är en konstgjord infiltration som man tar till när marken består av lera. Googla på markbädd så får du se hur sådana fungerar. Jag tror att det är rätt ovanligt att även en vanlig infiltrationsanläggning blir igenfylld. Undersök vattnets väg från trkammarbrunnen till infiltrationen.

Stämmer, jag har en infiltrationsbädd. Fullt med vätska luftröret. Så den är full.
 
Det med att det är stopp och inte får finnas där Tja en del säger så. Nu är det så att efter trekammarbrunnen ska det finnas en fördelningsbrun som det går ut med infiltrationsrör från till bädden och den brunnen står det alltid vatten i. Det ska då rinna från 3-kammaren till den ( nedförsbacke ) och sedan nedförsbacke igen ut till bädden. Var står det vatten, öppna en kran ( KV ) och låt d t rinna lite ,sen en droppa karamellfärg i fördelningsbrunnen. tar inte lång stund att se om det rinner in respektive ut i den brunnen, det är bästa sättet att se hur flödet går.
 
J jonaserik skrev:
Det med att det är stopp och inte får finnas där Tja en del säger så. Nu är det så att efter trekammarbrunnen ska det finnas en fördelningsbrun som det går ut med infiltrationsrör från till bädden och den brunnen står det alltid vatten i. Det ska då rinna från 3-kammaren till den ( nedförsbacke ) och sedan nedförsbacke igen ut till bädden. Var står det vatten, öppna en kran ( KV ) och låt d t rinna lite ,sen en droppa karamellfärg i fördelningsbrunnen. tar inte lång stund att se om det rinner in respektive ut i den brunnen, det är bästa sättet att se hur flödet går.
vattennivån är över rören och ser ut att stå still.
 
Då är det stopp i bädden, ta dit en spolbil dom vet vad ska göras och hur för att rensa upp lite, troligtvis har du inga luftrör i slutet av bädden, heter avluftningar och ska syresätta bädden, så fråga först spolbilen när du ringer hur det går att göra, dom har säkert varit med förr. Har du fått något förläggande från kommunen, om inte så var tyst, att ett som du har är inte olagligt, men är det stopp så kan dom förbjuda dig att använda den. Vad blir då, tvärnit av allt vatten i huset, kan du bo kavar då ?
 
Antagligen är det stopp i spridarrören. Vattnet från trekammarbrunnen ska vara fritt från slam. Är det inte det sätts spridarrören igen väldigt fort. Det finns nog ingen quick fix på detta. Du kan ju försöka spola rent dem om du kan ordna tillfälliga utlopp via luftningen. Kolla sedan varför slam följer med från trekammarbrunnen. Alla innehavare av enskilt vatten och avlopp vet att sådana här saker alltid händer när det närmar sig jul...
 
J jonaserik skrev:
Då är det stopp i bädden, ta dit en spolbil dom vet vad ska göras och hur för att rensa upp lite, troligtvis har du inga luftrör i slutet av bädden, heter avluftningar och ska syresätta bädden, så fråga först spolbilen när du ringer hur det går att göra, dom har säkert varit med förr. Har du fått något förläggande från kommunen, om inte så var tyst, att ett som du har är inte olagligt, men är det stopp så kan dom förbjuda dig att använda den. Vad blir då, tvärnit av allt vatten i huset, kan du bo kavar då ?
Vart tar vattnet vägen om jag bara låter det vara då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.