Byggahus.se
Hur kan jag på laglig väg hindra ”folk att hindra. Att använda min hörn på tomten som genväg??
 
Lägga en sten på din tomt
 
  • Gilla
Klantskalle och 31 till
  • Laddar…
Lite beroende på hur det ser ut, men ett ganska vanligt sätt är väl att placera ut en eller flera stora stenar.
 
  • Gilla
Klantskalle och 7 till
  • Laddar…
Staket eller en rejäl sten. Under förutsättning att det är din tomt.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Och inte är ett vägområde, vilket kan sträcka sig x m utanför körbana.
Du får beskriva dina förutsättningar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vägområde är per definition inte tomt.
 
D Daniel 109 skrev:
Staket eller en rejäl sten. Under förutsättning att det är din tomt.
Det är min tomt, det har vArit gräs och Buskar tidigare. Och nu vill dom att lastbilar ska köra där. Det finns inget servitut heller.
 
  • Gilla
Gorpan och 1 till
  • Laddar…
Vilka är "dom"?
 
  • Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
En lite bättre beskrivning av situationen (t.ex vilka är "de" som vill att lastbilar ska använda den delen av din tomt) samt en bild skulle ge mycket. Är det detaljplan eller utanför? Hur stor är tomten, hur långt från boningshuset är hörnet mm. skulle hjälpa om vi fick reda på. En dåligt formulerad fråga ger dåliga svar.
 
  • Gilla
redep och 18 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vägområde är per definition inte tomt.
Vägområde kan per definition vara på en fastighet vilket är enklast att utgå från.
Definitionen tomt blir då mycket luddigare, många likställer "tomt" med fastighet.
Men ofta har man inte koll på vägområdet, fastighetsägare blir ibland förvånade när väghållaren utför åtgärd i vägområde där man har sin växtlighet.
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Jag blir alltid lika förvånad när folk förväntar sig hjälp men inte har lusten att lägga ner någon halvminut extra på att formulera sig så man förstår vad problemet är.

Det kanske är lite drygt att tänka så men samtidigt är det i den frågande personens intresse att ge en utförlig förklaring på problemet. Folk är lata så även om de har kunskapen är det nog många som låter bli att förmedla den om de måste ställa en massa frågor för att förstå det mest grundläggande.

Med det sagt röstar jag för att lägga en sten eller sätta upp ett stängsel. Om det är möjligt.
 
  • Gilla
Dilato och 59 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vägområde kan per definition vara på en fastighet vilket är enklast att utgå från.
Definitionen tomt blir då mycket luddigare, många likställer "tomt" med fastighet.
Men ofta har man inte koll på vägområdet, fastighetsägare blir ibland förvånade när väghållaren utför åtgärd i vägområde där man har sin växtlighet.
Det finns rätt mycket som kan vara luddigt och situationer där olika definitioner står mot varandra. Om man läser detaljplanen noga så sträcker sig vägområdet en dryg meter innanför gränsen till den del av vår fastighet som jag tveklöst kallar för tomt. Jag vågar påstå att det både är vår fastighet och tomt eftersom vägområdet sträcker sig någon decimeter in i ett par av husens kök. Nu tror jag inte att det kommer få någon praktisk betydelse. Inte mer än att vi fått laga stenskott i köksfönstret, vilket kanske är rätt ovanligt.

Det jag menar med mitt dravel är att det precis som andra redan skrivit - det behövs mer info och gärna lite bilder för att kunna hjälpa TS. Verkligheten är ofta långt ifrån glasklar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Precis, och vägområde kan vara två meter från själva vägen.
Varje fall är unikt, det jag reagerade på var definitionen att det var en "tomt" och inget mera. Som fd projektledare där man tagit vägområde i anspråk har man träffat på många "tomtägare" somt inte haft kunskapen.:D
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis, och vägområde kan vara två meter från själva vägen.
Varje fall är unikt, det jag reagerade på var definitionen att det var en "tomt" och inget mera. Som fd projektledare där man tagit vägområde i anspråk har man träffat på många "tomtägare" somt inte haft kunskapen.:D
Ni ser min fastighet. Ni ser var gränsen går och var dom kör. Och jag har ledsnat på alla som trakasserar mig. Så jag vill få stopp på ett bra sätt som är lagligt. Det finns ingen servitut.
 
  • Satellitbild på en fastighet med markerade gränser utan synlig servitut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Commodore64 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom all mark är fastighet kan man nog utgå ifrån att vägområdet är beläget på fastighet.
 
  • Gilla
Pesak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.