Byggahus.se
Ett nyligen beskuret träd med avkapade grenar och röda bär, stödd av trästöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskuret träd med topparna avklippta står framför en vit byggnad, grönt gräs och fallna grenar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag som ordförande i vår BRF mailade vår förvaltare och bad om att alla våra buskar skulle beskäras samt även beskära de träd man ansåg behövde det.

Vi har blandade träd, fruktträd, lönnar, rönnar, och några andra ”bladträd”. Rotskotten och vissa nedhängande grenar borde tas om hand (därav min önskan att man även skulle ta hand om de träd man ansåg behövde beskära vid samma tillfälle). I fredags hann någon kapa topparna på 2 träd, en lönn och en rönn. Sen stoppades det av en vansinnig boende. Den personen som kom från vår förvaltare hade tänkt att kapa alla träd på samma sätt.

Nu till min fråga. Visst får man inte/ kan inte beskära träd på detta sätt. Känns mest som skadegörelse när jag tittar på dom.
Jag ska ta kontakt med förvaltaren imorgon.
 
  • Wow
L8ttas
  • Laddar…
A
jessan.s jessan.s skrev:
[bild] [bild] Jag som ordförande i vår BRF mailade vår förvaltare och bad om att alla våra buskar skulle beskäras samt även beskära de träd man ansåg behövde det.

Vi har blandade träd, fruktträd, lönnar, rönnar, och några andra ”bladträd”. Rotskotten och vissa nedhängande grenar borde tas om hand (därav min önskan att man även skulle ta hand om de träd man ansåg behövde beskära vid samma tillfälle). I fredags hann någon kapa topparna på 2 träd, en lönn och en rönn. Sen stoppades det av en vansinnig boende. Den personen som kom från vår förvaltare hade tänkt att kapa alla träd på samma sätt.

Nu till min fråga. Visst får man inte/ kan inte beskära träd på detta sätt. Känns mest som skadegörelse när jag tittar på dom.
Jag ska ta kontakt med förvaltaren imorgon.
Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte.
Men det är då ingen större skada skedd på varken lönnen eller rönnen.. de fortsätter att leva..
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns t o m ett namn för denna typ av beskärning: "vaktmästarbeskärning". Det är vad man får med inkompetent personal.

Köp in en tjänst från en arborist istället så blir grengallringen snyggt gjord.
 
  • Gilla
Polyester och 25 till
  • Laddar…
Nej sådär bör man verkligen inte göra. Det är en ren stympning snarare än en beskärning. De där träden kommer aldrig att bli fina träd igen efter den behandlingen, även om de tekniskt sätt överlever.

Om det sen finns något typ av lagrum för att utkräva ansvar för ej fackmannamässigt utförda trädgårdstjänster, det har jag ingen koll på.
 
  • Gilla
yalazy och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte.
Men det är då ingen större skada skedd på varken lönnen eller rönnen.. de fortsätter att leva..
Om man bara vill ha dem levande är det "ingen skada skedd". Men man kanske vill ha fina träd och inte avkapade missfoster?
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Nej sådär bör man verkligen inte göra. Det är en ren stympning snarare än en beskärning. De där träden kommer aldrig att bli fina träd igen efter den behandlingen, även om de tekniskt sätt överlever.

Om det sen finns något typ av lagrum för att utkräva ansvar för ej fackmannamässigt utförda trädgårdstjänster, det har jag ingen koll på.
Äsch, de kommer skjuta nya skott och om det gallras bland dem om några år kommer det bli helt ok.
 
  • Gilla
Johan.Abrahamzzon och 2 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Om man bara vill ha dem levande är det "ingen skada skedd". Men man kanske vill ha fina träd och inte avkapade missfoster?
De kommer att bli som bollar framöver efter lite mer arbete.
Jag svarade mer på att träden inte dör pga att toppen är borta... Det kommer att skjuta flera nya toppar.. brukar kunna bli ca 3-4 gånger så många bara... tyvärr..
 
  • Gilla
Ciddis och 2 till
  • Laddar…
A
Ni har hamlat träden. De kan då bli dubbelt så gamla och de kommer bli ihåliga. Läs på om hamling.
 
  • Gilla
Estetikeren och 1 till
  • Laddar…
Det handlar ju om hur höga trän man vill ha.
Vill man ha de på en mer hanterbar höjd och slippa ha jättehöga stegar/kranbil och säkerhetslina vid kommande års beskärning så måste man kapa topparna.
Jag tycker inte att det ser så fel ut, men såklart lite "naket" så här precis direkt efter själva beskärningen.
Finns inga andra val om man inte vill låta träden skjuta i höjden som de gör i skogen
 
  • Gilla
Nilsen50 och 5 till
  • Laddar…
Klippte av massa olika träd på min tomt i början av 90 talet.
Jag ville ha träd, men inte höga träd.
Vist, såg konstigt ut första året, men de växer än idag.
Penslade på vax på de stora sågade ytorna.
 
  • Gilla
Estetikeren och 4 till
  • Laddar…
Vill man ha låga träd så planterar man träd som inte blir högre än vad som önskas. Förhoppningsvis fanns en tanke med attacker på dessa platser. Kanske valdes arter för att genom sin höjd kunna leverera bra med skugga eller andra ekosystemtjänster. Då bör de skötas för att bli till de träd de är tänkta att vara. Alternativt bytas ut. En felaktig beskärning blir en dålig mellanväg som kommer kräva ännu mer jobb senare för att hålla träden snygga. Så nej, så bör man verkligen inte beskära träd. Att få till någon åtgärd blir kanske svårt, om inte förvaltaren är mån om att upprätthålla en god relation mer er. Se till att de anlitar utbildad personal nästa gång
 
  • Gilla
  • Haha
iittala och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte.
Men det är då ingen större skada skedd på varken lönnen eller rönnen.. de fortsätter att leva..
Det där är ett sår som trädet har svårt att läka. Sådant blir röta.

Sedan får man plantera nytt om fem år....
 
A
S skaraborgsfakir skrev:
Det där är ett sår som trädet har svårt att läka. Sådant blir röta.

Sedan får man plantera nytt om fem år....
Det har jag inte märkt på rönn..
Har inte så lite rönn och kapar i dessa varje dag.. vore riktigt bra om det blev så.. Men det har jag inte sett..

lönn har jag men inte sett röta i..
:thinking:
 
Calle Kula22
jessan.s jessan.s skrev:
[bild] [bild] Jag som ordförande i vår BRF mailade vår förvaltare och bad om att alla våra buskar skulle beskäras samt även beskära de träd man ansåg behövde det.

Vi har blandade träd, fruktträd, lönnar, rönnar, och några andra ”bladträd”. Rotskotten och vissa nedhängande grenar borde tas om hand (därav min önskan att man även skulle ta hand om de träd man ansåg behövde beskära vid samma tillfälle). I fredags hann någon kapa topparna på 2 träd, en lönn och en rönn. Sen stoppades det av en vansinnig boende. Den personen som kom från vår förvaltare hade tänkt att kapa alla träd på samma sätt.

Nu till min fråga. Visst får man inte/ kan inte beskära träd på detta sätt. Känns mest som skadegörelse när jag tittar på dom.
Jag ska ta kontakt med förvaltaren imorgon.
Det här är två fall av 100% icke fackmannamässig beskärning av lignoser (dvs vedartade växter). Den som gjort det där har inte en aning om vad de gör, släpp dem för helsicke inte i närheten av era träd igen.

Rönnen går att rädda (till mer än livet, dvs det går att ordna med ny topp på den så att den kan utvecklas till ett vettigt kronträd igen), för den är så pass ung än. bind fast en tunnare stör typ bambukäpp, från mitten av kvarvarande stam ungefär och upp till kanske en meter ovanför nuvarande avkapade stam. Böj försiktigt upp det närmaste sidoskottet (det som ser ut att hänga ut överst i bilden) och bind det rakt upp mot bambustören. Bind fast med en ögla runt både stör och skottet, dvs ingen "åtta" som omsluter båda individuellt. Det ska finnas ett par cm luft mellan stören och skottet. Låt käppen sitta ett par år, och kontrollera årligen (minst) att det inte blir kloss tight mellan stör och befintlig stam, samt mellan nya toppskottet och stören. Efter några år har skottet ombildats till nytt toppskott. Sen kommer trädet att behöva ordinarie uppbyggnadsbeskärning av en yrkesman för att bli arttypiskt och med en stabil krona över många år. De första åren kan det bli en beskärningstillsyn per år, men sen behövs det vanligen allt mer sällan.

Lönnen är det värre med. Visst överlever den förmodligen, kanske med vissa svampangrepp och kanske viss begränsad rötutveckling i stumparnas övre del, men trädet är i stort sett förstört som arttypiskt kronträd. De nya vattenskotten som kommer att slå ut från stumparna upptill blir bara infästa i den nu yttersta årsringen av ved, och kommer att växa till sig i längd och tjocklek så fort att de på några år troligen blir så långa och tunga att de bryts loss ur sin ytliga infästning i stumparna. Det är mycket vanligt på träd som stympats på det här sättet. Det kommer även att kräva ett långvarigt arbete med årlig beskärning och kronkorrigering för att få trädet att komma i närheten av det utseende som det egentligen skulle ha.

Nej, skrota den lönnen och plantera ett nytt i motsvarande storlek som det nu sönderskurna har idag - på beskärningsfirmans bekostnad - för det är de som genom amatörmässig "beskärning" har sågat sönder trädet. Det är lika klantigt utfört som om du bett vilken jeppe på stan som helst att renovera växellådan på din bil. Han kanske får ihop den så det ser ok ut på utsidan, men inuti då..? Kostnad i inköp av en Acer platanoides (visst är det en skogslönn på bilden?) av den där storleken, går säkerligen till nånstans mellan 10-12 000 kr exkl. moms, och kanske ännu mera. Fackmässigt planterad i en bra planteringsjord på platsen, har det kostat säkert 10-15 000 kr ytterligare.

Gällande ersättning från firman som beskar träden, så är nog risken att en så oseriös firma försöker undandra sig sitt ansvar. Enda sättet att få ut ersättning då är mig veterligen att stämma dem i civil domstol? Konsumenttjänstlagen lär ju inte vara tillämplig mellan er som Brf och dem som företag, tyvärr.

Vill ni ha fatt i beskärningskunniga proffs, så Googla "arborist" i Gula Sidorna. Om jag förstått det rätt så är det en skyddad yrkestitel/utbildningstitel, och det får man inte kalla sig utan en gedigen utbildning och praktisk yrkeserfarenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.