Byggahus.se
Hej

vi byggde nytt 2010,
idag så sitter bergvärme med frånluft dvs i badrum,kök,toa,klädkammare osv sugs luften in till frånluftvärmen, i övriga rum sitter vanliga mekaniska ventiler i väggarna, i sovrummen som då bara har vanliga ventiler har jag trott att detta varit tillräckligt för att man ska kunna ha dörrar stängda.

Men dottern har på senare tid klagat över att hon sover dåligt och ofta har huvudvärk när hon vaknar. (började efter att hon slutade ha dörren öppen)
då jag sysslar mycket med hem automation tänkte att det kan ju vara kul att sätta in en luftkvalitetmätare för att se hur inne klimatet är, Är hennes dörr öppen helt ligger hon runt 560ppm co2 men när den är stäng stiger värdet snabbt upp till 1000ppm och fortsätter sedan stiga under hela natten, (jag öppnade dörren till henne när det gick över 1500ppm vilket tog ca 1 timme, så jag fördomar att det skulle fortsatt till lång över 2000pm om det fortsatt varit stäng under natten, vilket förklarar varför hon vaknar med huvudvärk, enligt henna sover hon jäkligt mycket bättre med dörren öppen och har ingen mer huvudvärk. så då är frågan hur ser man till så hon får bra ventilation även med dörren stängs? (tonåringar vill kunna har dörren stängd)
Bör man sätta någon kanal fläkt från vardagsrummet som går in i sovrummen för jag förmodar att man inte vill dra in uteluft särskilt inte på vintern (blir kalt av att ventilen är öppen)

Har vi någon här som gjort en bra löning för likande problem?
//Mvh
 
Åsa Lund
Har du kollat om det finns några filter i ventilerna som släpper in luft till rummen?
Jag tror det och de behöver tvättas eller bytas minst en gång per år (efter pollensäsong)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du kollat om det finns några filter i ventilerna som släpper in luft till rummen?
Jag tror det och de behöver tvättas eller bytas minst en gång per år (efter pollensäsong)
Filterna är rena, vi tvättar/byter dessa drygt 2 gånger per år //mvh
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Kapa nederdelen på dörrbladet några millimeter.
 
Hej Det är redan luftspalt under dörren, platt tröskel och dörren sitter en bit ovan (Är nog över 1cm med dörren stängd)
 
C chali skrev:
Hej Det är redan luftspalt under dörren, platt tröskel och dörren sitter en bit ovan (Är nog över 1cm med dörren stängd)
Friskluftsventil?
 
Fe1l Fe1l skrev:
Friskluftsventil?
Sitter i rummet, och är helt öppen.
Det blir helt enkelt inte tillräckligt med cirkulation med dörren stängd tros lift spalt under dörren och öppen ventil ut
 
Kan du öka flödet på frånluften?
 
B
Självdrag fungerar som sämst när det är små tempskillnader mellan inne o ute. Sommartid så har man ofta fönster på glänt, och på vintern fungerar självdrag bättre. Men tidigt på hösten och relativt varma vardagar så blir självdragsventilation dåligt.

Man kan ju kanske möjligtvis ta bort delar av en tätlist, om fönstren är av sådan typ att de har sådana, men annars är det väl bara mekanisk ventilation som krävs.

Jag satte in ventilation till sovrummen för några år sedan, blev mycket trevligare luftkvalitet i huset efter det. Men det kan vara besvärligt att få till nya ventilationsrör i ett befintligt hus.
 
B BSOD skrev:
Självdrag fungerar som sämst när det är små tempskillnader mellan inne o ute. Sommartid så har man ofta fönster på glänt, och på vintern fungerar självdrag bättre. Men tidigt på hösten och relativt varma vardagar så blir självdragsventilation dåligt.

Man kan ju kanske möjligtvis ta bort delar av en tätlist, om fönstren är av sådan typ att de har sådana, men annars är det väl bara mekanisk ventilation som krävs.

Jag satte in ventilation till sovrummen för några år sedan, blev mycket trevligare luftkvalitet i huset efter det. Men det kan vara besvärligt att få till nya ventilationsrör i ett befintligt hus.
Men nu är det inte självdrag utan mekanisk ventilation. Om jag nu fattat TS rätt. Men TS pratar om bergvärme och frånluftsvärme så det är lite oklart vad som egentligen finns.

Frånluftsvärmepump?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Med mekanisk frånluft så ska det kännas ett svagt luftflöde vid ventilen i sovrummet.
Hur är luftflödet vid frånluftsventilerna? Där ska det vara rätt ett rejält drag.
 
Kan du ta lite bilder på ventilationens olika delar? Pumpar, ventiler etc...
 
B
L Låset skrev:
Men nu är det inte självdrag utan mekanisk ventilation. Om jag nu fattat TS rätt. Men TS pratar om bergvärme och frånluftsvärme så det är lite oklart vad som egentligen finns.

Frånluftsvärmepump?
Ah, missade det!

Ts, kolla om det går att justera ventilen. Fläkten varvtal kan också justeras, för att förbättra ventilationen. Hur ser de inställningarna ut? På min fläkt får man skruva upp en liten dosa i närheten av Fläkten för att justera.
 
Är väl inte fel att ta in en ventilationstekniker som kollar runt lite. Låter ju tyvärr som att det är nåt basic kommer va svårt att hitta utan ögon på plats.
 
All luft som dras ut ur huset med fläkt (frånluftvärmepump?) måste ersättas av ny luft som kommer in.
Då gäller det att styra så att luften kommer in där den ska, dvs. minska öppningen på friskluftventilerna där inte så mycket luft behövs och öppna mer där behovet är störst.
Kolla om du har friskluftventilerna öppna där det inte behövs och stäng dem så ska du nog se att det blir bättre flöde i dotterns sovrum.
Gör även rent fläkthjulet och kolla filter i värmepumpen. Sitter det mycket skit på fläktskovlarna så minskar dess effekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.